actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2016, 18:53
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Groene presidentskandidaat haalt het van extreemrechts in Oostenrijk

In Oostenrijk heeft de Onafhankelijke presidentskandidaat Alexander Van der Bellen - gesteund door de Groenen - de presidentsverkiezingen gewonnen. De extreemrechtse tegenkandidaat Norbert Hofer heeft zijn nederlaag toegegeven, en zal het resultaat niet betwisten.
Volgens de eerste prognoses haalt Van der Bellen 53,6 procent van de stemmen, Hofer staat op 46,4 procent. De Oostenrijkse openbare omroep ORF spreekt van een "ongrijpbare" voorsprong. Dat is enigszins verrassend want de peilingen voorspelden een nek-aan-nekrace. Pas morgen zullen de volledige officiële resultaten bekend zijn.

VRT
Alexander Van der Bellen is een Onafhankelijke kandidaat, maar wordt gesteund door de Groene Partij waar hij tot 2008 een belangrijk lid van was. Zijn politiek situeert zich eerder links-liberaal en ecologisch. Van der Bellen beloofde tijdens zijn campagne een gematigd en tolerant beleid.

"Wat je hier nu al hoort als analyse is dat men niet zozeer gestemd heeft voor Van der Bellen, maar wel tegen Hofer. Je zou kunnen zeggen dat ook hier weer de angst gewonnen heeft, maar dan wel de angst voor een rechts-radicaal staatshoofd", zegt VRT-journalist Thomas De Graeve vanuit Wenen.


Hofer: "Ik ben erg triest"

Norbert Hofer - van de rechts-populistische Vrijheidspartij FPÖ - heeft zijn tegenkandidaat Alexander Van der Bellen al gefeliciteerd via Facebook. Hij dankt ook zijn kiezers voor de steun. "Ik ben erg triest dat het niet gewerkt heeft. Ik had graag op Oostenrijk gepast."

Zijn campagneleider reageert eerder gepikeerd. "Het establishment heeft als een blok de vernieuwing tegengewerkt", aldus Herbert Kickl op de Oostenrijkse televisie.


In mei won de 72-jarige Van der Bellen al de presidentsverkiezingen, maar de FPÖ tekende toen met succes beroep aan tegen het resultaat omdat er onregelmatigheden bij het stemmen waren gebeurd. In verschillende districten haalt de Onafhankelijke kandidaat en oud-professor nu alvast meer stemmen dan toen. De FPÖ zegt de resultaten deze keer niet te zullen betwisten.

De presidentsverkiezingen in Oostenrijk werden ook in de rest van Europa met argusogen gevolgd. Nochtans heeft de Oostenrijkse president vooral slechts een ceremoniële functie. Maar een overwinning voor Hofer zou een opsteker geweest zijn voor eurosceptische partijen.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2835905

Eigen mening: Spijtig spijtig spijtig. Ik was een grote voorstander van de andere kandidaat. Met Van Der Bellen aan het stuur krijgen we meer van hetzelfde. Geen concrete oplossingen voor de vluchtelingenstroom, geen streng beleid tegen illegaliteit en vooral nog meer onkunde in Europa. FPÖ zou een fantastisch alternatief geweest zijn. Jammer dat de bevolking van Oostenrijk niet heeft gedurfd om een andere koers in te slaan. Ze hebben nu gekozen voor achteruitgang. Ik had gehoopt voor een FPÖ in Oostenrijk met Hofer. Ik hoop dat Frankrijk alsnog gaat kiezen voor Les Républicains of Front National en Nederland voor de PVV. Voor sommige mensen zijn dat racistische partijen, maar dan hoor ik graag wat racisme voor hen inhoudt. Tegenwoordig is rechts precies illegaal. Van die druiven geen wijn! Ik ben er van overtuigd dat we juist zitten met een rechtse wind. Links heeft het het al genoeg verprutst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.