actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2016, 16:46
elke.d*puydt elke.d*puydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Arendonk
Posts: 50
Rutten: 'Veel politici lijken wel pastoors'

Rutten: ‘Veel politici lijken wel pastoors’

Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten is de betutteling beu en wil een eind maken aan de bemoeizucht van de overheid. Dat zegt Rutten in een interview met De Zondag.

‘Wat is dat toch met de drang van sommigen om te regelen, betuttelen en verbieden? Ik gruwel daarvan...’ Met die woorden trok Gwendolyn Rutten vorige week fel van leer tegen de ‘verbodswaanzin’.

‘Straks mag de open haard niet meer aan, is alcohol verboden en als handenvrij bellen zo gevaarlijk is – mogen we dan nog wel met elkaar praten in de auto? Als het al niet verboden wordt om nog een auto te hebben natuurlijk. (...) Liever goesting en individuele verantwoordelijkheid dan de betweterige orde die elke dag een nieuw regeltje verzint.’

In een interview met De Zondag vertelt Rutten vandaag dat die uithaal recht uit het hart kwam. ‘We komen langzaam in een samenleving terecht waar alles opgelegd wordt, en mensen geen vrijheid meer hebben. Neem nu die kritiek op de open haard. Ik deel de bezorgdheid over de luchtkwaliteit, maar moet je altijd alles verbieden? Of het handenvrij bellen. Hebben de mensen die dat bekritiseren, al eens twee kinderen op hun achterbank gehad? Ook gevaarlijk, hoor. Mag dat dan ook niet meer?’

Het nieuws over de danstaks in de Brusselse café’s sterkte Rutten nog verder in haar overtuiging. ‘Je zou soms denken dat het leven niet meer plezant mag zijn. Ik ben die drang om mensen te betuttelen, of een schuldgevoel aan te praten, echt beu’, klinkt het vandaag in De Zondag.

Dat het uitgerekend haar partijgenote Maggie De Block is die met een alcoholplan op de proppen kwam, stoort Rutten echter niet. ‘Als tien procent verslaafd is, dan moet je daar iets aan doen. Maar de slinger mag niet doorslaan. CD&V wil ook het aanbod beperken, maar zal het probleem dan opgelost zijn? In Noorwegen heeft de overheid een monopolie op alcoholverkoop. Wel, het drinken is er problematischer dan in ons land.’

Toch wil Rutten het probleem niet ontkennen. ‘Ik wil het probleem van verslaving absoluut niet minimaliseren. Maar geef niet alle burgers die ‘s avonds een glas wijn drinken, een schuldgevoel. Wijn of bier is geen vergif, hè. Laten we daar alstublieft mee ophouden.’

Ook de campagne van Jo Vandeurzen om van donderdag date-dag te maken vindt geen genade in de ogen van Rutten. ‘Jo Vandeurzen moet uit mijn slaapkamer moet blijven. Letterlijk en figuurlijk. Toen ik die campagne hoorde, dacht ik ook: wie verzint nu zoiets? De overheid hoeft zich niet te moeien met het liefdesleven van de mensen. Je kan je afvragen of ons belastinggeld niet beter besteed kan worden. We moeten echt eens het debat aangaan wat onze prioriteiten als overheid zijn.’

Volgens Rutten lijken veel politici de rol van pastoors overgenomen te hebben. ‘Nu we eindelijk het juk van de kerk afgeworpen hebben, gaan zij eens zeggen wat mag en niet mag. Ik huiver ervan altijd met dat vingertje te zwaaien. Wij geloven dat vrije mensen ook goede beslissingen nemen.’

bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161204_02606862

datum: 4/12/2016

eigen mening
Ik ben het niet volledig eens met de uitspraken van Rutten. De overheid moet de samenleving toch zo regelen dat deze een veilige omgeving vormt voor iedereen. Dat kan nu eenmaal niet zonder regels en beperkingen. Waar ik het wel mee eens ben, is dat de overheid niet op alles een verbod kan en mag leggen. Neem nu het alcoholprobleem. Dat je ‘s avonds in de zetel een glas wijn drinkt of niet, zou je eigen keuze moeten zijn. Daar zou de overheid je geen schuldgevoel over mogen aanpraten. Hier gaat het over een gulden middenweg zoeken: een veilige maatschappij creëren zonder een te bemoeizuchtige overheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.