actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2016, 14:56
Kevin.P*essers Kevin.P*essers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 47
Amazombies: onthutsend undercoververslag bij arbeiders die onze kerstcadeautjes verst

AMAZON Zo'n 22 kilometer per dag stappen, amper tijd voor een toiletbezoek, langer werken dan overeengekomen en shiften die op het laatste moment worden aangepast: een medewerker van de Daily Mail ging undercover werken bij een verdeelcentrum van onlinewinkel Amazon, en kwam terug met een onthutsend artikel. "Je bent net een zombie."
Er breken weer drukke tijden aan voor werknemers van Amazon. De feestdagen komen eraan, en dat betekent pakjestijd. Een levering aan huis is handig voor de koper, maar achter de schermen moeten werknemers flink zwoegen. En dat voor een bedrag dat amper hoger is dan het minimumloon. 7,35 pond (8,78 euro) per uur verdienen ze voor de eerste 40 uur arbeid, de werknemers die in het immense verdeelcentrum bij het Schotse Glasgow producten uit rekken halen voor onlineshoppers. Voor de tien extra uren daarbovenop krijgen ze anderhalf keer dat bedrag, en voor meer dan 50 uur worden ze dubbel betaald.

"Je laat je hersenen achter wanneer je hier begint te werken"
De Daily Mail trok op onderzoek na klachten over de 'draconische' arbeidsomstandigheden en aanhoudende controverse over het feit dat het bedrijf zijn internationale uitstraling gebruikt om zo weinig mogelijk belastingen te betalen in Groot-Brittannië. De krant ging in op een jobadvertentie voor het warenhuis in Gourock, zo'n 45 kilometer ten westen van Glasgow. De annonce beloofde dat arbeiders zich zouden bevinden "in het hart van wat Amazon doet" en deel zouden uitmaken van "een warenhuisoperatie van wereldklasse" met "geweldige voordelen en fantastische stimulansen".
Extra werktijd

Na een eerste gesprek kreeg de medewerker een opleiding van vijf uur, waarna hij de dag erna mocht starten. Hoewel de advertentie het had over vier werkdagen per week, werd gezegd dat vijf dagen verplicht waren, met een extra uur per dag. Wanneer ze aankomen moeten alle werknemers persoonlijke bezittingen, waaronder telefoons, opbergen in kastjes. Het enige wat ze mee binnen mogen nemen is water en geld voor de refter, in een doorzichtig zakje.
Strafpunten

De scanner detecteert te lange pauzes en laat managers ook toe te volgen waar het personeel zich bevindt. En overal hangen camera's, behalve in de toiletten. Maar wie daar te veel tijd doorbrengt, krijgt op zijn donder. Ook toiletbezoeken buiten de voorziene pauzes worden getimed en kunnen aanleiding geven tot een berisping, met een strafpuntensysteem dat als een alomtegenwoordige donkere wolk boven de hoofden van de werknemers hangt.

"Ik heb twee waarschuwingen gekregen", zegt een arbeider "De ene was voor een toiletbezoek van zeven minuten, en de tweede was omdat ik vorige week geen zesde dag heb gewerkt, hoewel me dat nooit gevraagd was. Ik heb een geschreven waarschuwing moeten ondertekenen. Nu zit ik onder extreme druk en moet ik zo veel mogelijk producten halen als ik kan, of ze vinden misschien een andere reden om me te pakken."
22 kilometer per dag

De medewerkers leggen enorme afstanden af, rond de 14 mijl (22,5 km) per dag. De meest voorkomende klacht bij het personeel gaat dan ook over pijnlijke voeten en blaren. In de aanloop naar Black Friday moest iedereen een dag extra werken, plus een extra uur per dag. Shiften werden kort op voorhand aangepast, waardoor geplande vrije dagen werden ingetrokken.

"Het draait allemaal rond gecommandeerd te worden door een scanner en geen gedachten te hebben buiten het volgende schapnummer", reageert een werknemer. "Je laat je hersenen achter wanneer je hier begint te werken", zegt een andere. "Je bent gewoon een zombie."
Mensen lastigvallen


"Als je mensen ontmenselijkt, verliezen ze hun motivatie"
Secretaris-generaal Frances O'Grady van vakbondsunie TUC stelt dat de manier waarop het bedrijf de werknemers in het oog houdt, eigenlijk neerkomt op mensen lastigvallen. "Het lijkt gewoonweg een aanval op de waardigheid van de werknemer. Het is veilig aan te nemen dat iedereen het puntensysteem haat. Als je mensen ontmenselijkt, verliezen ze hun motivatie."

Amazon zegt zelf dat het gaat om een "fair en voorspelbaar systeem om de aanwezigheid van personeel bij te houden". De scanners zijn volgens het bedrijf gemeengoed in de sector. "We gebruiken geen gps om de locatie van mensen bij te houden. We monitoren niet hoe lang mensen op het toilet zitten en mensen kunnen persoonlijke oproepen doen als dat nodig is. Veiligheidsmaatregelen zoals camera's zijn normale procedures in grote logistieke centra met heel waardevolle producten."
Cultuur van angst


"We bieden geweldige jobs en een positieve werkomgeving"
O'Grady stelt nog dat dergelijke arbeidsomstandigheden niet thuishoren in het moderne Groot-Brittannië. "Personeel zou behandeld moeten worden als menselijke wezens, niet als machines. Big Brother-achtig management creëert een cultuur van angst die mensen berooft van hun waardigheid. Alle arbeiders verdienen degelijke lonen, arbeidsomstandigheden en een stem op het werk - geen bewaking en de dreiging van disciplinaire maatregelen wanneer ze naar het toilet moeten."

"We bieden een veilige en positieve werkplek", reageert Amazon nog. "De veiligheid en het welzijn van onze vaste en tijdelijke medewerkers is onze topprioriteit. Een van de redenen dat we in staat zijn om zo veel mensen aan te trekken, is dat we geweldige jobs bieden en een positieve werkomgeving, met mogelijkheden om te groeien. Zoals veel bedrijven vragen we werknemers wel om extra uren te kloppen tijdens een korte periode voor Kerstmis, maar er is een duidelijke uitzonderingsprocedure voor mensen voor wie dat niet gaat. Bovendien is dit jaar al elke aanvraag van mensen om geen overuren te kloppen in Gourock, ingewilligd. We streven er altijd naar om mensen voldoende te informeren van veranderingen."

Bron: het laatste nieuws
4/12/2016

Eigen mening:
Werken in omstandigheden die doen denken aan '1984' van George Orwell met een mentaliteit die te vergelijken valt met de voormalige Sovjet Unie. Het lijkt voor mij de ergste nachtmerrie en ik kan het moeilijk vatten dat dit echt gebeurd in een wereldwijd gekend en geliefd bedrijf als Amazon. De werkomstandigheden die in dit artikel beschreven werden zijn gewoonweg mensonwaardig en ik snap niet dat de arbeiders hier niks aan doen. Hun mens zijn wordt voor hun ogen weggekaapt en ze laten het gewoon gebeuren, zelfs de mensen rondom hen die niet bij Amazon werken trekken zich hier duidelijk niets van aan. Het is gewoonweg onbegrijpelijk dat zulke dingen mogelijk zijn in Westerse landen, of waar dan ook.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.