actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2016, 14:20
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Gegevensbank politie beschikbaar voor Dienst Vreemdelingenzaken

Medewerkers van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) hebben toegang gekregen tot de Algemene Nationale Gegevensbank (ANG), de centrale databank van de politie. De eerste consultaties hebben de voorbije week plaatsgevonden, zo heeft staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken zondag bekendgemaakt op zijn blog. De maatregel moet het voor DVZ eenvoudiger maken om na te gaan of iemand een gevaar vormt voor de openbare orde of nationale veiligheid.

De Algemene Nationale Gegevensbank bevat alle processen-verbaal die door de politie worden opgesteld. DVZ had tot nu toe geen rechtstreekse toegang tot die gegevensbank. Wanneer bij analyse van het dossier van een vreemdeling sterke aanwijzingen bestonden dat de betrokkene bekend was bij de politie, kon men wel de politiediensten contacteren. Maar die werkwijze was omslachtig en niet waterdicht.

Om daaraan te verhelpen werd in juli 2015 beslist om de databank ook open te stellen voor DVZ. Intussen hebben de eerste consultaties ook plaatsgevonden. Voorlopig kunnen drie personeelsleden van DVZ de databank raadplegen, maar na een evaluatie kan de toegang nog worden uitgebreid naar andere medewerkers.


'De eerste bevragingen hebben al zeer interessante resultaten opgeleverd', zo stelt Francken op zijn blog. 'Zoals een vreemdelinge die gekend was in de ANG met meerdere gerechtelijke hits (diefstallen, schriftvervalsingen en bendevorming). Slechts van 1 feit was de Dienst Vreemdelingenzaken op de hoogte. Voor mij is daarmee het nut van de rechtstreekse bevraging van ANG door de DVZ reeds bewezen.'

Volgens Francken is DVZ de eerste niet-politiedienst die toegang krijgt tot de databank.

Bron: De Standaard, Gegevensbank politie beschikbaar voor Dienst Vreemdelingenzaken, 04/12/'16, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161204_02606957

Eigen mening:

Naar mijn mening is het goed dat de gegevensbank van de federale politie is opengesteld voor de Dienst Vreemdelingenzaken. Niet alleen kan men op deze manier controleren welke vreemdelingen ons land binnenkomen, maar ook wat hun eventuele achtergrond is. Op deze manier kan de immigratie van vreemdelingen met een criminele achtergrond vermeden worden. Er kan nagegaan worden of de vreemdeling nationaal gevaar vormt of hij en dreiging kan vormen voor andere burgers. Een controle die in tijden van terreur en criminaliteit naar mijn persoonlijk standpunt wel nodig is. Ik vraag me wel sterk af in hoeverre men rekening houdt met de zwaarte van de feiten en of men iedereen met een strafblad ongeacht de gepleegde feiten, het verblijf in ons land ontzegt. Houdt men enkel rekening met daden die er op wijzen dat de vreemdeling echt een gevaar vormt of overweegt men ook kleinere criminele daden of zaken die verjaard zijn? De openstelling van de gegevensbank voor de Dienst, spelen in dit geval wel erg in het nadeel van de vreemdelingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.