actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2016, 16:00
Emily.t*els Emily.t*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 27
Why blackface is still part of Dutch Christmas:

Ik zou op voorhand al graag vermelden dat ik het niet kon laten om dit filmpje te delen. Ik vraag mij af wat de rest hiervan vindt.

Bron: Vox https://www.facebook.com/Vox/videos/610288765825396/

Mijn mening
: De bron op zich is misschien niet de beste bron die ik kon gebruiken, maar het is een mooie combinatie van feiten & ervaring. Zelf, heb ik het altijd zeer moeilijk gehad om het drama over zwarte piet te begrijpen. Ik had geen idee waarom deze traditie ineens zulk groot probleem vormde. Ik begrijp het nog steeds niet maar, deze video heeft zeker en vast impact nagelaten. Toen ik deze op mijn nieuws-feed zag verschijnen dacht ik bij mezelf "oh nee, weer over zwarte piet.." maar de titel maakte me nieuwsgierig. Toen ik op Play drukte had ik de boodschap al meteen door. Hoe kan dat? Het emotionele muziekje. Je weet dat het zal gaan over het racisme achter Sinterklaas en Zwarte Piet. De uitkomst kan je ook al meteen achterhalen. Net zoals een spannend muziekje, spanning opwekt kan je achterhalen dat een emotioneel muziekje gelijk is aan een emotionele/negatieve uitkomst. Dit is een belangrijke factor wanneer je impact wil creëren. Zoals ik al zei, is dit ook gelukt.

In het begin kan je al achterhalen dat ze bereid zijn om onze traditie helemaal te "crashen". Dit vind ik toch. Allezins, dat was mijn eerste indruk. Men laat al meteen de extremen versies van onze zwarte pieten zien. Op deze manier kan iedereen van iets leuk, iets erg maken... Niet alle zwarte pieten worden op deze manier afgebeeld. Ik vind dit al een zeer onjuiste manier om iets aan te tonen en al zeker om dit filmpje te beginnen.

Wat ik wel een sterk punt vind, is dan weer de vrouw van de universiteit in Amsterdam (Mieke Bal) die aanhaalt dat we als kind in een leugen geloofden. Inderdaad, het is wat vervelend dat wij deze "racistische feiten" van het het effectieve verhaal als kind allemaal "normaal" vonden, maar dit echte verhaal wordt niet eens vertelt in de meeste gevallen. Dan nog, is dit niet juist het mooie aan kind zijn? Wij denken als kind niet na over racisme en al zeker niet wanneer we cadeautjes krijgen. Daarintegen werden de meeste kinderen vertelt dat zwarte piet zwart was doordat hij door de schoorsteen moest komen. We worden wel wat meer voorgelogen om bestwil. Net zoals we ook voorgelogen worden dat de Sint of de Piet een mandarijntje in onze schoen stoppen. Met Kerstmis is dit net hetzelfde verhaal. Het is allemaal gewoon een simpele traditie waarover wij onlangs nog maar problemen van maken.

Ik heb een gevoel dat iedereen tegenwoordig extremer en extremer wordt. Als iedereen over alles op deze manier gaat klagen, wat is cultuur dan nog? Cultuur hoort bij geschiedenis en de geschiedenis kan men zoals iedereen weet, nu eenmaal niet terugdraaien. Vandaar dat cultuur zo belangrijk is in mijn ogen. Wat is het mooie aan een kind zijn? De puurheid en het onschuldige. Denk je nu echt dat de kinderen met een zwarte/bruine huidskleur hier de essentie van snappen? Ik ben hier vrij zeker van dat dit niet zo is. Wat ik wel kan begrijpen, is dat de ouders/voogd hier een serieuze invloed op hebben. Wanneer de kinderen plagen, zal dit zijn door kennis van het serieuze; bij deze situatie, racisme. Wanneer de ouders/voogd of maatschappij hierover zullen spreken op een incorrecte manier zal dit onbewust parten spelen bij een kind zijn denkwijze. In ieder geval, dat denk ik toch. De cyclus van het veranden van onschuldige naar schuldige. De schuld is niet bij het kind zelf te vinden maar dat van de maatschappij die op het kind , onbewust, een zeer grot rol speelt.

Acceptatie is het belangrijkste in een menselijk leven. Jezelf neerleggen bij feiten die je niet kan veranderen. Het is zeer moeilijk maar noodzakelijk. Bij deze situatie vind ik dit ook een belangrijk aspect om tot een overeenkomst te komen. De overeenkomst is nu dat we zwarte piet niet meer zwarte piet zullen noemen, maar schoorsteenpiet. Deze beslissing, vind ik correct. Ik heb al ondervonden dat vele hier anders over denken. Wel, het is de acceptatie die parten speelt. Vele denken, waarom moeten wij veranderen en onze trots opgeven voor buitenlanders die dat ons op komen leggen? Geef toe, daar heb je al wel eens over nagedacht, niet? Ik kan eerlijk toegeven, dat ik dit wel al heb gedaan. Ik kon ook niet begrijpen waarom wij onze eeuwenoude cultuur moeten veranderen voor een groep extrimisten die ons dit opleggen. Zij voelen hun aangevallen, maar, kunnen wij daar iets aan doen? Zij vinden dit racisme, is het dan ook effectief racisme? Gaat dit België en Nederland een beter land maken? Over deze dingen heb ik allemaal al wel eens nagedacht.

Komaan. Wij horen tot één van de meest behulpzame landen wanneer het op vluchtelingen en buitenlanders aankomt. Denken die extrimisten nu echt, dat wij omdat zij het ons "bevelen" (noem ik dat) onze hele traditie rond de Sint en Piet gaan veranderen? Ik hoop het niet. Waarvoor ik dit wel wil doen, de essentie van dit artikel, is de kinderen zelf. Ik wil voorkomen dat ouders of de maatschappij dingen zeggen die niet kloppen of verkeerd overkomen waardoor een kind gepest zou kunnen, worden. Daarvoor doe ik het. Ik hoop dat het niet zo ver komt, dat we onze Pieten moeten afschaffen en daarvoor ben ik het zeker en vast eens met de schoorsteenpiet. Voor deze redenen ben ik bereid, deze overeenkomst te accepteren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.