actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2016, 14:21
Phil.n*elfransen Phil.n*elfransen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
China dient klacht in na telefoongesprek Trump met Taiwan

De president van Taiwan heeft mij gebeld vandaag om me te feliciteren voor mijn overwinning bij de presidentsverkiezingen. Bedankt.’ Zo reageert de toekomstige Amerikaanse president Donald Trump op de commotie na zijn gesprek met presidente Tsai Ing-wen. ‘Het zal de betrekkingen tussen de VS en China niet veranderen’, klonk het eerst bij China, maar er werd wel een officiële klacht ingediend bij de Amerikaanse overheid wegens overtreding van het 'Eén China-principe'.

Trump sprak met Tsai Ing-wen over ‘de nauwe banden op vlak van de economie, de politiek en de veiligheid tussen Taiwan en de Verenigde Staten’. Dat is ongezien, aangezien de Verenigde Staten in 1979 de officiële betrekkingen met Taiwan verbraken.

‘Het is interessant dat de VS voor miljoenen dollars militair materiaal verkoopt aan Taiwan, maar dat ik geen telefoontje zou mogen accepteren om mij te feliciteren’, aldus de nieuwe president nog, die beweert dat hij zelf werd opgebeld door de Taiwanese president.

Volgens een mededeling van Taipei heeft Tsai aan Trump gevraagd, Taiwan te helpen om meer kansen te krijgen om op internationaal vlak te participeren. Ze drukte ook haar hoop uit dat de VS en Taiwan contact zullen blijven houden en een nauwere coöperatieve relatie zullen hebben.

Taiwan is de facto onafhankelijk van China sinds de burgeroorlog van 1949, toen het nationale leger van Kuomintang naar het eiland was gevlucht na zijn nederlaag tegen de communisten. China beschouwt Taiwan echter nog steeds als een deel van zijn grondgebied, en de Verenigde Staten steunen dat één China-beleid.

Het Witte Huis bevestigde dan ook kort nadat bekendraakte dat Trump met Tsai Ing-wen belde, dat het Amerikaanse beleid tegenover China op lange termijn niet veranderd is.

Adviseurs van Trump raadden hem tijdens zijn campagne aan om Amerikaanse wapens te verkopen aan Taiwan, om een tegengewicht te bieden voor de groeiende militaire macht van China, maar het is momenteel nog onduidelijk hoe Trump zelf tegenover Taiwan staat.

Trucje

‘Dit is een trucje van Taiwan’, zo reageerde de Chinese minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi zaterdag op het telefoongesprek volgens het in Hongkong gevestigde webportaal Phoenix Cable TV. ‘Het kan de reeds vastgelegde situatie van China in de internationale gemeenschap niet veranderen. Ik geloof niet dat het de één China-politiek zal veranderen dat de Amerikaanse regering vele jaren heeft gesteund.’

Wang noemt het één China-beleid ‘de hoeksteen van een gezonde ontwikkeling van de Chinees-Amerikaanse relatie. We hopen dat deze politie fundering niet zal worden verstoord of beschadigd.’

Toenadering

Trump maakt er een spelletje van om zo veel mogelijk ‘vijanden’ van de VS te spreken. Hij onderhoudt goede contacten met de Russische president Vladimir Poetin, die deze week in zijn jaarlijkse toespraak heeft gezegd dat hij graag zou samenwerken met de VS om het terrorisme te bekampen.

En vrijdag heeft Trump nog zijn Filipijnse collega Rodrigo Duterte uitgenodigd voor een bezoek. De voorbije maanden was de relatie tussen de VS en de Filipijnen fel verslechterd. Duterte had zich steeds vijandig opgesteld tegenover Obama, omdat de Amerikaanse president zich bezorgd heeft getoond over de manier waarop Duterte mensenrechten negeert.

Bron: de standaard, China dient klacht in na telefoongesprek Trump met Taiwan, 3/12/16, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161203_02606138

Eigen mening:
Ik vind dit geweldig. Het is nog niet eens begonnen en het is al begonnen. Goed gedaan Amerika. Geweldig dat jullie zo oppervlakkig kijken naar alles. Make America great again! Mooi uitgangsbord maar dat word nauwelijks realiteit daar ben ik nu al van overtuigd. Het is super dat 'iedereen' president kan worden maar alstublieft laat die 'iedereen' besef hebben over politiek en niet enkel een grote portemonnee. Je moet in mijn ogen geen ruzie gaan maken met een ander groot macht. *Good thinking Trump* doe zo voort en het zal lang duren president zijn...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.