actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2016, 09:54
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
2.117 euro, zoveel kost geluk

2.117 euro, zoveel kost geluk

02/12/16 om 14:45

De gemiddelde Vlaming heeft minimaal 2.117 euro nodig om elke maand gelukkig door het leven te kunnen stappen. Dat blijkt uit een enquête bij 2.003 mensen.

De enquête werd uitgevoerd door Het Laatste Nieuws en marktonderzoeksbureau Ipsos bij 2.003 mensen. De krant gaat zaterdag uitgebreid in op de resultaten.

Een dikke 86 pct van de Vlamingen vindt geld belangrijk tot uiterst belangrijk om een kwalitatief leven te leiden. Een bepalende factor daarvoor is het inkomen. Jongeren (18-34 jaar) streven ernaar om 1.800 euro netto per maand te verdienen, werknemers met al wat meer dienstjaren op de teller (35-54-jarigen) hebben gemiddeld minimaal 2.339 euro netto nodig om gelukkig te zijn. In die leeftijdsgroep is de kans op meerdere kinderen en leningen, en dus meer rekeningen, dan ook een stuk hoger.

Voor wie ouder is dan 54 volstaat door de band genomen zo'n 2.140 euro netto per maand.

Realiteit

Er zijn ook grote verschillen merkbaar in de verschillende beroepscategorieën. Een gemiddelde arbeider is al lang tevreden met maandelijks 2.128 euro netto, de gemiddelde bediende kan nog bijna 200 euro meer gebruiken. Opvallend: de gemiddelde student is pas tevreden met een maandelijkse toelage van 1.295 euro.

Uit de bevraging blijkt dat velen in realiteit een stuk minder verdienen. Als de gemiddelde *Vlaming naar zijn financiën kijkt, dan geeft hij die met moeite een zes op tien. Wie gehuwd is en geen kinderen heeft, is doorgaans wel een stuk tevredener. Maar voor ruim de helft van de Vlamingen is er weinig reden tot feestvreugde. Zij zullen pas gelukkig zijn met hun financiële *situatie als ze ruim rondkomen en *maandelijks kunnen sparen. Voor bijna een derde (29 pct) is gewoon rondkomen al voldoende.

Bron: Knack opgehaald via: http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-784681.html

Eigen mening:
Geld maakt niet gelukkig, zeggen ze dan, maar we hebben het wel nodig om in de dagelijkse realiteit ons hoofd boven water te houden. Dan spreken we nog niet over uitstappen, reizen, auto’s enzoverder, maar de basis van kledij, voedsel, huizen, noem maar op. De vraag die we ons kunnen stellen bij dit artikel is voornamelijk: “Is de Belg terecht ontevreden met zijn/haar loon omdat het leven duur is?” of moeten we ons de vraag stellen “Is de doorsnee Belg ontevreden waar hij eigenlijk best tevreden zou moeten zijn?”. Dat is een groot onderscheid, maar ik weet zelf niet goed welke vraag ik me hierbij zou moeten stellen. Geluk kan men niet afkopen, denk maar aan de waarden zoals respect, liefde of vriendschap. Dat zijn elementen die ook leiden tot geluk. In het artikel wordt geluk gereduceerd tot geld en tot materiële middelen, wat ik enigszins kan begrijpen. Geld is een middel dat sterk staat in onze samenleving en wat we voor bijna alles nodig hebben. Ze zeggen wel eens: “Zonder geld sta je nergens.” Stilaan begin ik te begrijpen waarom men dat zegt. Het is inderdaad zo dat men graag veel wil verdienen om vlot rond te komen met rekeningen, verzekeringen, huishuur, eten, kledij enzoverder. Het zal nooit leuk of comfortabel zijn om elke maand te berekenen hoeveel je nog kan of mag uitgeven. Dat er een kloof is tussen wat we graag zouden willen verdienen en wat we verdienen, is me niet vreemd. Mensen willen graag meer en meer en stellen daardoor voor zichzelf een doel dat steeds hoger ligt dan het huidige. De ideale situatie is dan ook het resultaat van de enquête.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.