actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2016, 09:37
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
School laat controversiële anti-abortusorganisatie 4 jaar lang lessen seksuele opvoed

Vier jaar op rij kwam anti-abortusorganisatie Jongeren Info Life (JIL) langs op het KTA Da Vinci in Edegem. Nu zet de directie, die op de vingers is getikt door het Gemeenschapsonderwijs, de samenwerking stop. "Wij willen dit niet zien gebeuren op onze scholen."

Jongeren Info Life (JIL) is een zogenaamde ‘pro life’-organisatie: een organisatie die zich openlijk profileert als anti-abortus. De organisatie staat – net als het al even omstreden Pro Vita – op de zwarte lijst van Sensoa. Hun voorlichtingslessen zouden niet voldoen aan "de kwaliteitscriteria van goede relationele en seksuele vorming". Toch werd JIL vier jaar op rij uitgenodigd door het het KTA Da Vinci in Edegem om er de lessen ‘seksuele opvoeding’ te verzorgen. “Iets dat absoluut niet kan”, zo zegt Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen).

Dat vindt ook de overkoepelende organisatie van het Gemeenschapsonderwijs GO!: “De boodschap van zulke 'pro life'-organisaties is in strijd met ons pedagogisch project. We betreuren dit voorval dan ook en willen het op onze scholen niet zien gebeuren.” Het KTA in Edegem liet inmiddels weten niet op de hoogte geweest te zijn van de ideologische strekking van JIL en dat benadrukt dat de gegeven lessen gewoon neutraal waren.

Bron: De Morgen, 3/12/2016, http://www.demorgen.be/binnenland/s...geven-be5f8d78/

Eigen mening:
Ik begrijp dat dit niet kan. Het is van groot belang dat jongeren voldoende informatie krijgen over seksuele voorlichting. Ik vind het dan heel raar, dat een anti-abortusorganisatie deze informatie komt geven aan hen. Ik vind dit een beetje tegenstrijdig om de een of andere reden.
Persoonlijk denk ik ook dat een aantal jongeren het hier moeilijk mee kunnen hebben, want stel je voor dat er een leerling in de klas zit die dit zelf heeft moeten ondergaan. Ik denk dan niet dat deze jongeren het fijn vinden als er dan een anti-abortusorganisatie vooraan in de klas staat. Volgens mij geeft dit ook het gevoel van "pas op, want je mag geen abortus plegen". Sommige jongeren kunnen niet anders, zoals jongeren die zijn verkracht en zwanger zijn geraakt.
Ik vind dat de school een betere aanpak moet voorzien voor de leerlingen. Leerkrachten biologie kunnen eventueel seksuele voorlichting geven. Wat ook een optie kan zijn, zijn bijscholingen voor leerkrachten als dat nodig zou zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.