actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2016, 06:01
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Miljoen prepaid-bellers moet zich bekendmaken, anders kunnen ze binnenkort niet meer

Miljoen prepaid-bellers moet zich bekendmaken, anders kunnen ze binnenkort niet meer bellen

De telecomoperatoren zetten de komende maanden campagnes in gang om komaf te maken met de anonieme voorafbetaalde kaarten. In de strijd tegen terreur besliste de regering dat alle gsm-nummers identificeerbaar moeten zijn. Er zijn nog meer dan een miljoen sim-kaarten in omloop waarvan niet geweten is wie ze gebruikt. Wie zich niet registreert, zal over een halfjaar niet meer kunnen bellen, sms'en of surfen.

De maatregel zal normaal gezien volgende week in het Staatsblad verschijnen en tien dagen na die publicatie zullen de de operatoren officieel geen nieuwe gsm-kaarten meer mogen verkopen zonder dat ze weten wie de koper is. De mobiele operatoren krijgen daarnaast zes maanden de tijd om al hun niet-geregistreerde bestaande klanten te identificeren met naam, adres en rijksregisternummer.

Die registratie belooft een hele klus te worden. Er zijn immers enkele miljoenen voorafbetaalde kaarten in omloop. BASE heeft bijvoorbeeld 942.000 actieve prepaid-klanten, waarvan er nog 652.000 ongeregistreerd zijn. De operator zal zijn klanten een sms sturen als ze zich nog moeten registreren. Dat kan onder meer online of in de BASE-shops. De operator doet ook een "Registration Tour" met een speciale camper waar klanten zich zullen kunnen laten registreren.

Orange (ex-Mobistar) gaat al zijn 800.000 prepaid-klanten vragen zich in de komende maanden te registreren. De operator beschikt van sommige klanten wel over gegevens, maar heeft niet gecheckt of die ook correct zijn. Iemand kan een valse naam hebben opgegeven. Ook Orange zal een informatiecampagne op poten zetten, zegt woordvoerder Jean-Pascal Bouillon.

Ook marktleider Proximus zal zijn klanten in de komende weken via sms contacteren om zich te identificeren. Het bedrijf biedt daar verschillende methodes voor aan, onder meer online of in een Proximus Center. Proximus heeft circa 1,3 miljoen prepaid-klanten maar zegt niet hoeveel daarvan er nog anoniem zijn.

Bron: http://www.demorgen.be/technologie/...ellen-bd0c49e1/
Datum: 02/12/2016

Mening: Ik vond het altijd al een beetje vaag dat men gewoon onbekend kan bellen aan de hand van een voorafbetaalde kaart, het is gewoon een enge gedachte. Een misdrijf plannen en uitvoeren is op die manier ook veel gemakkelijker want er is geen controle mogelijk: niemand weet ooit wie net dat bedreigende berichtje heeft gestuurd. Langs de andere kant vind ik het ook wel een enge gedachte dat men onze berichten en gesprekken zo gemakkelijk kan controleren, daar probeer ik zo weinig mogelijk over na te denken want anders durf ik gewoon niets meer te doen... Kort samengevat vind ik het wel heel goed dat men deze maatregel gaat invoeren, op die manier is er een betere controle mogelijk op niveau van misdrijven en bedreigingen. Als je weet dat jouw naam zal verschijnen, denk je denk ik drie keer beter na voordat je iets verstuurt.

Laatst aangepast door Brenda.T*ga : 3rd December 2016 om 06:08.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.