actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2016, 21:30
Gloria.J*nssens Gloria.J*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Noorderwijk
Posts: 25
Grootsteden bannen diesel

In Parijs, Madrid, Athene en Mexico City rijden vanaf 2025 geen dieselvoertuigen meer. Dat zijn de burgemeesters van de steden overeengekomen.


De vier grootsteden spraken op de C40-bijeenkomst van burgemeesters in Mexico af om iets aan de luchtverontreiniging te doen, door dieselauto’s en vrachtwagens te weren. Ze halen daarvoor de mosterd bij het Japanse Tokyo, dat eerder al zo’n verbod invoerde.

Daarvoor zullen mensen aangespoord worden om hybride- of op elektriciteit of waterstof aangestuurde wagens te gebruiken. Ook het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen zal aangespoord worden en mensen zullen aangezet worden om meer te wandelen en te fietsen.

De voorbije jaren is de kritiek op het gebruik van diesel en op de luchtverontreiniging die dat met zich meebrengt, alsmaar gegroeid. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schatte vorig jaar nog dat ruim 3 miljoen doden rechtstreeks gelinkt kunnen worden aan die luchtverontreiniging.

‘Vooruitstrevend plan’ in Parijs

In Parijs mogen wagens die voor 1997 werden gebouwd al niet meer in het stadscentrum. Dergelijke maatregelen zullen elk jaar verstrengd worden tot 2020. Verder zijn de Champs Elysées één dag per maand gesloten voor het verkeer en werd een groot deel van de drukke rijweg langs de rechteroever van de Seine verkeersvrij gemaakt.

‘Onze stad past een vooruitstrevend plan toe’, verklaarde de burgemeester van de lichtstad, Anne Hidalgo (PS). ‘We zullen de meest vervuilende voertuigen van onze wegen weren en we zullen de Parijzenaars daarbij helpen met begeleidende maatregelen.

Bron: De standaard 02/12/2016

Eigen mening:
Ik vind dit een heel goed initiatief. Er zullen vele minder mensen overwegen om een diesel auto te kopen en dat is dan ook meteen beter voor het milieu. Een nadeel van dit voorstel vind ik wel dat we ook niet meer kunnen genieten van de mooie oudere auto's, ik vind het wel iets hebben als je zo iets ouderwets door de drukke stadsstraten ziet rijden. Dit fenomeen zal dan ook met de jaren verdwijnen. Ik denk ook dat dit voor een aantal mensen weer wat geld zal kosten omdat ze misschien een nieuwe auto moeten aankopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.