actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2017, 19:49
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
De Wever over omstreden persconferentie: ‘Ik zou vandaag net hetzelfde doen’

Burgemeester van Antwerpen Bart De Wever (N-VA) heeft geen begrip voor de kritiek op de persconferentie die hij gaf na het incident op de Antwerpse Meir nu tien dagen geleden.

‘Ik zou vandaag net hetzelfde doen’, zei De Wever in het VTM Nieuws. ‘Er is vooral een groot politiek spel en een politiek theater opgevoerd.’

Op donderdag 23 maart reed een wagen met hoge snelheid over de Meir. De wagen kon door het snelleresponsteam van de politie aan de Kaaien worden onderschept. De chauffeur, een 39-jarige Franse Tunesiër, was onder invloed en in de wagen werd een gedemonteerde riot gun zonder munitie, een airsoft pistool, steekwapens en een bus met onbekende inhoud gevonden.

Kort na de arrestatie gaf burgemeester De Wever samen met de korpschef een persverklaring. Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) zei deze week in de Kamer dat het federaal parket en het Antwerps parket die persconferentie formeel verboden hadden.

‘Het was de allereerste keer dat ik dat hoorde’, aldus De Wever. ‘De boodschap was afgestemd met het parket en de eindversie was doorgemaild aan het parket, maar daarop is nooit een reactie gekomen. Je zou toch denken dat als je de eindversie in je mailbox krijgt van iets wat je formeel verboden hebt, dat je toch een heel boze mail terugstuurt.’

Volgens hem zou elke burgemeester hetzelfde doen. ‘Er was onlangs een bomdreiging in het station van Mechelen en de burgemeester (Bart Somers, nvdr) hield de mensen van minuut tot minuut op de hoogte. Zelfs wanneer Dovo ter plaatse komt.’

De Wever: ‘Het lijkt me bestuurlijk mijn plicht naar de openbare orde toe om, als iedereen ziet dat er iets aan de hand is in de stad, even de basisinformatie te geven en vooral te zeggen: geen zorgen, de man is opgepakt en alles is onder controle’.

Bron: De Standaard, 2/4/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170402_02812892

Mijn mening:
Ik kan de reactie van Bart De Wever volledig volgen. Allereerst is het zo dat mensen die in de desbetreffende stad wonen, het recht hebben om te weten wat er allemaal gaande is. Zeker nu met het huidige terreurniveau. Hij wil hier enkel de mensen mee geruststellen en mensen niet nodeloos ongerust maken. Als je namelijk van niets af weet, begin je te speculeren en raken mensen sneller in paniek, wat we op zo’n momenten zeker en vast kunnen missen. Bovendien zou ik ook geïnformeerd willen worden of direct een update willen krijgen van de gang van zaken en niet enkele uren nadien. Want zoals ik al eerder heb aangehaald, gaan mensen die in het ongewisse gelaten worden, speculeren.
Ten tweede is in mijn ogen het federaal parket ook volledig in de fout gegaan. Het is hun taak om tijdig te reageren op de mail. Tot op heden is er nog steeds geen reactie op de eindversie die tijdig was doorgemaild. Daarom vind ik dus niet dat ze De Wever moeten aanvallen, maar dat ze eerst naar zichzelf moeten kijken, naar de fouten die zij begaan hebben!
Wie er nu werkelijk gelijk of ongelijk heeft, laat ik over aan het politiek geleuter. Ik stel enkel vast dat Bart De Wever gehandeld heeft als een verantwoordelijke burgemeester naar zijn inwoners toe.

Laatst aangepast door Pauline.D*Kerf : 2nd April 2017 om 20:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.