actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > R.Z.L.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2008, 21:15
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Winkeldiefstal in België tweede hoogste van West-Europa

Winkeldiefstal in België tweede hoogste van West-Europa


De omzet die verloren gaat door winkeldiefstallen in België, is de tweede hoogste van West-Europa. Op het vlak van diefstal door personeel scoort België daarentegen 10 procent lager dan het wereldgemiddelde. Dat blijkt uit de 'Global Retail Theft Barometer' van Checkpoint Systems die woensdag werd voorgesteld.



De diefstalbarometer definieert vier categorieën van verlies door derving: diefstal door klanten, diefstal door personeel, verlies door interne fouten en fraude door leveranciers.

In Europa steeg het gemiddelde dervingspercentage in 2008 met bijna een volledig percent ten opzichte van het jaar voordien, tot 1,27 procent.

In België en Luxemburg lag dat stijgingspercentage nog hoger. Van 1,33 procent in 2007 naar 1,36 procent in 2008. Dat betekent dat Belgische retailers in 2008 770 miljoen euro verliezen door winkeldiefstal. Enkel Frankrijk doet het nog slechter.

Diefstal door klanten is in alle landen de belangrijkste bron van verlies. In België is diefstal door klanten goed voor 52,4 procent van het verlies door derving.

In tegenstelling tot de Europese en wereldwijde tendens scoort België aanzienlijk lager op het vlak van diefstal door personeel. Met 25,9 procent doet België het ongeveer 5 procent beter dan het Europese gemiddelde en maar liefst 10 procent beter dan het wereldwijde gemiddelde van 36,5 procent.

Uit de diefstalbarometer blijkt verder nog dat de meest gestolen producten alcoholische dranken, schoonheids- en huidverzorgingsproducten en dameskleding zijn.

Volgens Checkpoint Systems kost derving elk Belgisch gezin dit jaar 201 euro, tegenover 197 euro vorig jaar. 'Dat bedrag zal gezien het huidige economische klimaat de komende jaren waarschijnlijk nog toenemen, terwijl de gezinsbudgetten dalen. Investeringen in beveiliging en preventie spelen dan ook een belangrijke rol om margeverlies en de maatschappelijke kost van diefstal te beperken', luidt het.

Hoewel er wereldwijd een dalende tendens merkbaar is, nam de omzet in België het afgelopen jaar met 2,2 procent toe.


Blog DS, 12-11-2008 (vdy)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2008, 23:11
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 70
Hoewel deze cijfers schokkend zijn als men er even over nadenkt is het vrij 'logisch'. Het leven wordt alsmaar duurder en duurder. En de mensen worden wat bang, ze willen hun huidige luxe niet verliezen hoewel ze dat gezien de huidige situatie eigenlijk niet meer kunnen betalen. Desondanks het feit dat ik de cijfers wel snap, snap ik niet hoe mensen kunnen overgaan tot de eigenlijke daad van het stelen. Ik word al zenuwachtig als ik in de mediamarkt met mijn rugzak binnenga hoewel dit eigenlijk niet mag. Of vroeger, in het kruidvat toen we de snoepjes nog zelf moesten wegen, voelde ik mij al een dievegge als vrienden van mij "foefelde" met de weegresultaten om toch maar de volledige 2 euro uit te sparen. Ik vind het wel een jammere zaak dat er blijkbaar in België zoveel mensen zijn die de moed wél hebben. Moest het nu gaan om voeding of water, dat zou ik nog kunnen begrijpen of goedpraten, voeding en water heeft iedereen echt nodig. Maar hetgeen hier in het artikel vermeld wordt zijn luxegoederen; Alcoholische dranken, schoonheids- en huidverzorgingsproducten of dameskleding vallen voor mij nu niet echt onder de noemer basisgoederen die men nodig heeft om te overleven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2008, 02:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Evelien Snels
Hoewel deze cijfers schokkend zijn als men er even over nadenkt is het vrij 'logisch'. (...)dat er blijkbaar in België zoveel mensen zijn die de moed wél hebben.

Moed? Euvele dan toch wel, aangezien - zoals je zelf stelt - het helemaal niet gaat om basisbehoeften.
En de 'logica' waarover je het hebt is m.i. enkel maar een versie voor kleine kindjes: het ligt te 'blinken' in de rekken, dus ik MOET het (kunnen) hebben!
Daar zijn andere woorden voor, zoals hebzucht en simpelweg gebrek aan fatsoen
Laat ons vanaf nu maar niet te hoog meer van de toren blazen met die vermeende Vlaamse werklust en eerlijkheid...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.