actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2018, 18:56
Sara.W*uters Sara.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 56
Bezettingsgraad treinen in ons land verminderd in de periode 2013-2017

De gemiddelde bezettingsgraad van treinen op werkdagen en buiten verlofperiodes is de afgelopen jaren continu verminderd van 43,93 procent in 2013 tot 39,38 procent in 2016. In 2017 nam het terug toe tot 39,41 procent. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een schriftelijke vraag van Stefaan Van Hecke (Groen). De cijfers slaan op het drukste deel van het treintraject en zijn afkomstig van visuele controles van treinbegeleiders. Bellot wijst er vooreerst op dat de NMBS overeenkomstig het beheerscontract gehouden is om een minimaal aantal treinen per dag in te zetten. Men draagt er tevens steeds zorg voor dat zoveel mogelijk reizigers een zitplaats hebben. Om die reden moet de samenstelling van het rollend materieel aangepast worden aan piekuurbezettingen en zullen treinen op een bepaald deel van het traject van het traject sterk bezet zijn maar elders veel minder.

Ook wegens het beschikbare materiaal moet de NMBS soms treinen inzetten met een te grote capaciteit. Men dient met name het treinmaterieel te verdelen over de uitwijkbundels die ze ter beschikking heeft. Treinen rijden soms in een te grote samenstelling omdat het materiaal onderweg is naar een dergelijke bundel en de NMBS zoveel mogelijk ledige ritten wil vermijden. Om de commerciele snelheid zo hoog mogelijk te houden en de stiptheid te garanderen ziet men zoveel mogelijk af van ontkoppelen en koppelen van treinstellen.

bron: de metro 07.03.18

Eigen mening: Een klein artikeltje maar ik zou er wel graag mijn mening over kwijt kunnen. De NMBS is een fantastisch initiatief! Het zorgt ervoor dat mensen die niet in staat zijn om met de auto te rijden (jongeren, ouderen) toch op hun bestemming kunnen geraken, het zorgt voor minder verkeer in de steden, en door het openbaar vervoer te gebruiken, dragen we ons steentje bij voor het milieu. Mensen zijn zeer gesteld op hun auto, en de NMBS maakt er dan ook een grote moeite van om mensen voldoende aan te sporen om het openbaar vervoer te nemen. Ik heb het er echter moeilijk mee, dat vandaag de dag een ticket voor de trein evenveel kost als wanneer je de rit zou maken met de wagen. Voor studenten, jongeren en ouderen zijn er nog mooie initiatieven waardoor zij met een korting een ticket kunnen kopen, maar vanaf dat je werkende bent of meer dan 24 jaar oud bent, gaat de prijs enorm in de hoogte. Ik ben geen expert in dit onderwerp, dus ik weet niet hoe de NMBS zijn prijsberekeningen doet. Ik zou echter sneller geneigd zijn om met de trein te reizen, als het voor mij voordeliger uitkomt. Als met de trein reizen dan toch zoveel voordelen meebrengt voor de samenleving, kunnen we dan treinreizigers niet extra in de bloemetjes zetten?

Laatst aangepast door Sara.W*uters : 7th March 2018 om 19:05.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.