actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2013, 06:58
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Binnenkort verpleegkundige voor elke huisarts

Binnenkort verpleegkundige voor elke huisarts

Elke huisarts moet een verpleegkundige kunnen inhuren voor zijn chronische patiënten. Dat vragen alle universiteiten.

Het federaal kenniscentrum gezondheidzorg (KCE) berekende dat al 70 procent van de gezondheidsuitgaven betrekking heeft op chronische aandoeningen. En dat aandeel zal nog toenemen met de vergrijzing van de bevolking. De organisatie van de zorg is daar helemaal niet op afgestemd. Die volgt nog altijd het model van de acute aandoeningen. Ook de betalingen zijn gebaseerd op dat model.

Hier en daar zijn er al zorgprogramma’s voor chronische aandoeningen gegroeid, maar die mikken telkens op één aandoening (diabetes, nierfalen), terwijl de meeste betrokken patiënten twee of meer chronische aandoeningen tegelijk hebben. De vier Vlaamse (KU Leuven, UGent, UA en VUB) en de drie Franstalige universiteiten (Luik, Louvain-la-Neuve, ULB) die huisartsen opleiden, gaan samen met de twee koepelverenigingen van huisartsen (Domus Medica en SSMG) en de wijkgezondheidscentra actie voeren om dat te veranderen.

Ze vinden dat iedere huisartsenpraktijk een krediet moet krijgen voor het aantrekken van een verpleegkundige voor hun chronische patiënten. Die zouden ze mogen inzetten om patiënten te informeren, hen te leren leven met hun ziekten, hen te helpen hun levens- en eetgewoonten te veranderen. Om de aandoening op te volgen, om ervoor te zorgen dat ze regelmatig op controle komen, om de bloed- en andere stalen te nemen.

‘We willen niet één model opleggen’, zegt Jan Delepeleire (KU Leuven): het kan gaan om een werknemer van de huisartspraktijk, een zelfstandige verpleegkundige die één wijk bedient voor meerdere huisartsen, een personeelslid van een dienst voor thuisverpleging of een lokaal multidisciplinair netwerk of van een ziekenfonds. De kern is dat de huisartspraktijk het budget in handen krijgt en de regie voert van de zorg voor de chronische patiënt.

Volgens de professoren is het systeem betaalbaar is: ‘Als die verpleegkundige een aantal ziekenhuisopnames van chronische patiënten voorkomt, heeft hij zichzelf al lang terugverdiend’, luidt het

Bron: De Standaard, woensdag 2013/11/27

Mening
Ik was niet ontroerd van dit artikel, maar ik vind het wel een zeer mooi initiatief. Gewoon al om het feit dat mensen elkaar gaan helpen. Ik vind het goed dat men ziekenhuisopnames gaat proberen vermijden door een assistente, een verpleegkundige, bij 1 of meerdere huisdokters te plaatsen die deze patiënten dan kan verder helpen. Ik denk dat dit wel al een goed voornemen is voor de vergrijzing van de bevolking.
Wanneer ik de titel las, dacht ik is dit niet een beetje een bizarre zaak? Wanneer je dan het artikel leest vond ik het wel goed. Deze verpleegkundige kan zoals in het artikel vermeld de patiënten beter opvolgen en ze helpen veranderingen die voor de patiënt goed is. Ik denk dat we door dit systeem een stap in de goede richting zetten, niet om de vergrijzing tegen te gaan, maar juist deze mensen voldoende te helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.