actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2018, 08:40
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Wallonië probeert statiegeld voor blikjes uit

Wallonië probeert statiegeld voor blikjes uit

Het Waalse parlement heeft woensdagavond het licht op groen gezet voor proefprojecten rond het vrijwillig terugbrengen van blikjes in de strijd tegen zwerfvuil. De resolutie van CDH’er Dimitri Fourny kreeg 70 stemmen voor, terwijl 2 parlementsleden zich onthielden.


Wallonië wil midden 2018 al met de proefprojecten starten in een vijftiental gemeenten. Wie in één van de deelnemende gemeenten een blikje terugbrengt naar een machine op een openbare plaats of handelsplaats, zal daarbij een premie van vijf eurocent krijgen.

CDH wil dat de Waalse regering na de evaluatie van de proefprojecten vanaf 1 juli 2019 uiteindelijk statiegeld invoert op blikjes. Nochtans werd in het regeerakkoord met MR - dat meer afkerig is van het systeem - vastgelegd om de kwestie te laten rusten, zodat de belangstelling voor de maatregel in kader kan worden gebracht en om mogelijke nadelige effecten te voorkomen.

Ook in Vlaanderen is statiegeld op blikjes en plastic flessen actueel. Regeringspartij N-VA verzet zich echter tegen de invoering, nog voor er een evaluatie is van het systeem. Dat tot ongenoegen van Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V), die zei dat N-VA ‘niet volgens de afspraken binnen de Vlaamse regering’ handelde.

Bron: rdc, 26 april 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180426_03483975

Eigen mening: Ik vind dit persoonlijk een heel goed initiatief. Deze aanpassing kan in mijn ogen zelf een grote stap voorwaarts zijn in het bestrijden van zwerfvuil. We zien maar al te vaak lege blikjes op straat liggen, in een park, langs de autostrade... het wordt gewoon weggegooid. Deze nieuwe regeling zal hopelijk mensen motiveren om het niet meer gewoon weg te gooien, maar om het terug te brengen naar een automaat, zoals in het artikel gezegd wordt. Ik zie deze actie persoonlijk wel slagen, omwille van de financiële 'beloning'. Uiteraard lijkt 5 cent voor een blikje niet veel, maar als je een aantal blikjes drinkt op een avond en dit elke week of zelfs gedurende een paar dagen, loopt dat wel al op. Ik denk dan ook dat de mensen gemotiveerd zullen zijn door dit financiële aspect. Vermoedelijk zal het al dan niet slagen wel nog afhangen van de locatie van de automaten. Worden deze zeer schaars gezet of op plekken waar eigenlijk niet veel wordt gestort? Dan denk ik dat een deel van het nut van de actie verloren gaat. Het lijkt me belangrijk - in functie van zwerfvuil bestrijden - dat men op zoek gaat naar plekken waar net veel wordt gedumpt, bijvoorbeeld op snelwegparkings of in parken in steden. Hier een dergelijke automaat zetten zal veel meer effect hebben denk ik, omdat men er dan niet speciaal voor naar ergens anders moet rijden, want dan ben je al gauw meer naft kwijt dan het geld dat je terugkrijgt. De mogelijkheid om blikjes af te geven in bepaalde handelsplaatsen lijkt mij ook een factor die de slaagkans verhoogt. Hierdoor kunnen mensen de blikjes gewoon meenemen wanneer ze ergens naartoe gaan en hoeven ze er niet speciaal tijd in te steken. Kortom: het lijkt mij een goed initiatief, maar ze mogelijkheid tot blikjes afgeven zal dichtbij en makkelijk bereikbaar moeten zijn om dit te doen slagen.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 26th April 2018 om 08:46.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.