actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2011, 09:05
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Het geld van het rampenfonds is op

BRUSSEL - De kas van het rampenfonds is leeg en dat leidt tot een ernstige betalingsachterstand. Op Financiën stromen de klachten daarover toe.

Op het departement Financiën, dat de betalingen uit het Rampenfonds regelt, stromen alsmaar meer klachten toe. Maar het enige antwoord dat ze de briefschrijvers daar kunnen geven, is om geduld te oefenen. Het geld is namelijk op. Op het kabinet van de bevoegde minister Didier Reynders (MR) hebben ze weinig moeite om dat toe te geven. ‘Er is inderdaad een betalingsachterstand, daar zijn we ons van bewust. We volgen dat op de voet. Wij proberen nu om snel weer geld in de kas van het rampenfonds te krijgen.'

In 2011 werden twee rampen erkend: de hevige sneeuwval van eind 2010 en het onweer van achttien augustus. Dat was de storm die op Pukkelpop inbeukte en vijf doden met zich bracht, maar ook de Haspengouwse fruitboeren keihard trof. Door de situatie van de kas kunnen de slachtoffers niet meteen vergoed worden. Normaal is er vijftien miljoen in kas, maar dat geld is al op. Op Financiën hopen ze dat er nieuw geld in gestort kan worden.

Het grootste stuk van de jaarlijkse dotatie is afkomstig van een taks op verzekeringscontracten, maar om dat versneld in handen te krijgen, is eerst een begroting nodig. Zoals bekend is die er nog steeds niet. De Nationale Loterij stortte wel al een deel.

Traditioneel betaalt het Rampenfonds maar een stuk van de schade. Het grootste deel wordt gedekt door de brandverzekering.

Om structurele problemen te vermijden, wordt in regeringskringen gesuggereerd om de regels te verstrengen. ‘Er worden nu misschien te veel individuele dossiers goedgekeurd.' Maar bij de minister van Binnenlandse Zaken, Annemie Turtelboom (Open VLD), verzekeren ze dat niemand zich zorgen hoeft te maken. ‘Het duurt misschien wat langer, maar iedereen krijgt zijn geld. Dat is een wettelijke verplichting.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=IS3HF14U

Eigen mening
Dat onmiddellijk wordt toegegeven dat het geld in het rampenfonds op is, vind ik een goede zaak. Zo weten de slachtoffers waarom ze zo lang op hun vergoeding moeten wachten. Anderzijds denk ik ook wel dat er mensen in de problemen kunnen komen omdat ze zo lang op hun schadevergoeding moeten wachten. Ik denk hierbij aan de mensen die hun woning, bedrijf,... willen heropbouwen maar hiervoor de financiële middelen niet hebben. Ik hoop dan ook dat de regering snel geld kan vrijmaken, zodat de slachtoffers niet al te lang meer moeten wachten op een vergoeding.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2011, 11:01
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Het is inderdaad goed dat dit nieuws de buitenwereld bereikt heeft, zo weten de mensen inderdaad waar ze aan toe zijn. Ik hoop wel dat er zo snel mogelijk een begroting gevormd is, dat alle slachtoffers verder kunnen gaan met hun leven, of kunnen beginnen aan de heropbouw van wat de schade heeft aangericht.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th October 2011, 21:24
Kina.Vercalsteren Kina.Vercalsteren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: westerlo
Posts: 17
Reactie

Ik denk dat het rampenfonds voor heel België heel belangrijk is. Dus dat er wel aan gewerkt moet worden om de kas snel weer te spijzen. Want soms zijn er mensen die niet lang kunnen wachten op geld van het fond om hun huis of bedrijf te herstellen omdat ze zelf geen spaargeld hebben. Dan zitten de mensen in de kou tot het fonds het geld weer kan geven en dat is de bedoeling niet denk ik dan. Maar ik vind het al wel goed dat de nationale loterij een bijdrage doet aan ons rampenfonds. Alsook vind ik het goed dat er eens word nagedacht over alle dossiers die binnenkomen en of ze wel steng genoeg oordelen. Of het rampenfonds moet tussenkomen of niet . Zo hebben ze misschien al minder geld nodig, maar ze zullen toch nog geld moeten zoeken om de kas weer te vullen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.