actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2018, 08:34
Cendrine.T*uwen Cendrine.T*uwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: 2275
Posts: 40
CD&V zet ultraorthodoxe jood op lijst in Antwerpen: "Puur om op joodse stemmen te ...

CD&V zet ultraorthodoxe jood op lijst in Antwerpen: "Puur om op joodse stemmen te jagen"

De Antwerpse CD&V geeft bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober de negende plaats op de lijst aan Aron Berger, een ultraorthodoxe jood. Dat meldt Joods Actueel.

CD&V-lijsttrekker Kris Peeters wil het nieuws voorlopig niet officieel bevestigen, maar laat weten dat hij woensdag meer tekst en uitleg geeft over de lijstvorming tijdens een bezoek aan enkele joodse instellingen. Het zou de eerste keer zijn dat een chassidische jood op een lijst staat in Antwerpen. "Elke kandidaat op de lijst respecteert gelijke positie van man en vrouw", reageert Kris Peeters beknopt via Twitter.

Berger (42) wil "in de politiek erop toezien dat bij het stemmen van regels en wetten ook rekening wordt gehouden met onze gemeenschap", stelt hij. Hij zegt ook te zullen vasthouden aan zijn religieuze principes, zoals het ritueel (en dus onverdoofd) slachten van dieren en het weigeren om een hand te geven aan andere vrouwen uit respect voor zijn eigen echtgenote.

CD&V zou daar begrip voor tonen. Al fronst CD&V-kamerlid Els Van Hoof, tot voor kort voorzitter van Vrouw en Maatschappij, de wenkbrauwen. "Elkaar de hand schudden hoort tot onze cultuur. Dat niet willen doen, lijkt mij erg verregaand." Ook Magda De Meyer van de Vrouwenraad reageert verbolgen. "Treurig. Of kandidaten binnen de waarden van een partij passen is niet meer belangrijk. Dit is puur om op joodse stemmen te jagen en dat vind ik echt jammer."

CD&V-politici waren maandagavond niet bereikbaar voor commentaar, of wensten geen commentaar te geven.

Gevonden op 17 april 2018: https://www.demorgen.be/politiek/cd...jagen-bc2b07c3/

Eigen mening: Op het moment dat ik dit artikel wil posten, krijg ik al een melding op mijn smartphone dat er controverse is ontstaan dat een chassidische jood een plaats krijgt op de Antwerpse CD&V-lijst. De reden hiervoor: chassidische joden weigeren vrouwen de hand te schudden. Ja, dat klopt! MAAR dat is niet omdat ze vrouwen en mannen niet gelijkwaardig vinden. Dat komt omdat vrouwen die menstrueren onrein zijn. En het is nogal onbeleefd om te vragen “Seg, voor ik jou de hand schudt, jij hebt jouw regels toch niet eh?”. Daarom hebben ze beslist om de privacy van de vrouw te respecteren en gewoon geen enkele vrouw de hand te schudden.

Laatst aangepast door Cendrine.T*uwen : 17th April 2018 om 08:43.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.