actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2009, 19:47
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
Enzym veroorzaakt gevolgen slaaptekort

DEN HAAG - Wie te kort slaapt, kan last krijgen van concentratieproblemen, vergeetachtigheid of een verminderd leervermogen. Een enzym in de hersenen is daar de oorzaak van. Wanneer er medicijnen zouden komen om de concentratie van dat enzym te verlagen, kunnen de effecten van slaaptekort worden tegengegaan.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse neurobioloog Robbert Havekes aan de Universiteit van Pennsylvania in de Verenigde Staten en meldt de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) donderdag.

Het team rond Havekes hield muizen vijf uur lang uit hun slaap. Daardoor nam de hoeveelheid en de activiteit van het enzym PDE4 in de hersenen van de diertjes toe, maar namen de aantallen van het molecuul 'cAMP' af. Dat molecuul is cruciaal voor het vormen van nieuwe verbindingen en de versterking van bestaande verbindingen in de hippocampus, het deel van de hersenen dat onder meer verantwoordelijk is voor het opslaan van nieuwe herinneringen.

Het enzym bleek de werking van het molecuul cAMP te blokkeren, waardoor minder nieuwe verbindingen in de hippocampus werden gemaakt. Het gevolg waren negatieve effecten van het slaaptekort. Nadat de onderzoekers de activiteit van het enzym PDE4 hadden geblokkeerd, werden die effecten tegengegaan.

'De ontdekking laat niet alleen zien hoe slaaptekort problemen kan veroorzaken, maar ook hoe die problemen weer opgelost kunnen worden. Medicijnen die de werking van cAMP stimuleren, maken het wellicht mogelijk de effecten van slaaptekort tegen te gaan', aldus de NWO.

Bron : www.standaard.be

Mijn mening
Dit is een zeer mooie ontdekking, hoedje af. Maar hoe zit het dan met de verwezelijking van het laten verdwijnen van concentratiestoornissen,... wanneer je te weinig geslapen hebt? Je neemt 's ochtends een pil, die sympomen verdwijnen en je kan de dag weer aan. Is dit niet gevaarlijk, je lichaam negeren? want zo kan je steeds minder en minder slapen zonder het te voelen, maar kan je lichaam dit wel aan? Ik denk het niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2009, 10:36
Tom.Nooytens Tom.Nooytens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 29
Ik sluit me aan bij de mening van Nico. Op zich is het een geweldige ontdekking, een medicijn tegen slaaptekort. Leve de wetenschap. Maar inderdaad het eigen lichaam negeren kan toch niet goed zijn. Als je lichaam zegt dat je moe bent, moet je gaan slapen. Dit medicijn zou wel goed kunnen zijn in een echt noodgeval. Als je echt moe bent en je moet dringend nog iets afwerken, kan het misschien eens gebruikt worden, maar een routine zou ik toch helemaal niet hanteren. Dit lijkt me veel te gevaarlijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2009, 20:48
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Ik pas momenteel een ander middel toe om de gevolgen van slaaptekort tegen de gaan: slapen.
Het is hoog tijd dat we beginnen luisteren naar ons lichaam in plaats van het het zwijgen op te leggen dmv medicatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.