actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2009, 22:10
Evy Van den Schilden Evy Van den Schilden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Vorselaar
Posts: 34
Klacht over winderige leerling

Klacht over winderige leerling

De ouders van de 15-jarige Keith Hawley hebben onlangs een brief van zijn schoolleraar ontvangen, waarin geklaagd werd dat de jongen onophoudelijk windjes laat in de klas. Tot nu toe is Keith er zich niet van bewust dat hij het ‘stinkend’ voorwerp was in de klas, maar in de brief werd toch wel duidelijk gemaakt dat hij met zijn niet aflatende scheten voor veel ongemak heeft gezorgd bij zijn medeleerlingen en bij zijn leraren. Verder werd in de brief voorgesteld dat Keith toch maar eens een bezoek aan de huisarts moet brengen of zijn etensgewoonte moet veranderen. Op dit moment schaamt de jongen zich kapot, want dit is nu niet precies wat hij wil hebben dat zijn ouders over hem te weten moeten komen!

Gaat dit niet wat te ver?!

Bron: http://orangutan.web-log.nl/orangut...t-over-win.html
Bijgesloten Plaatje(s)
 
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2009, 22:28
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 72
Wat pedagogisch verantwoord van die leerkracht! Niet dus!

Komaan zeg, alsof die jongen graag veel winden laat en het 'stinkende voorwerp' (wat vreselijk, die term 'voorwerp') van de klas is?

Er bestaat zoiets als de medische aandoening van extreme winderigheid. Klinkt je misschien grappig in de oren (en neen, daar bedoel ik geen woordspeling mee omdat het over winden gaat), maar voor mensen die eraan lijden is het allerminst prettig. Deze mensen komen dikwijls in een sociaal geïsoleerde positie terecht en kunnen niet meer 'normaal' functioneren in de maatschappij. Dat is nu net wat die leerkracht nog eens versterkt, door zo'n brief te sturen aan de ouders. Ik zou me net zorgen maken om de leerling, me afvragen of het probleem te verhelpen is. Waarom is de leerkracht geen rustig gesprek aangegaan met leerling en ouders? Waarom geen onvoorwaardelijke acceptatie van deze leerling die niets verkeerd doet, maar de pech heeft om last te hebben van meer dan normale winderigheid? Voelt de leerkracht zich daar misschien te goed voor, omdat de leerling in kwestie last heeft van flatulentie?

De jongen heeft een opgeblazen gevoel, de leerkracht een opgeblazen ego. De arrogantie!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th May 2009, 09:12
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Het is in eerste instantie niet correct van de leerkracht om zo te handelen. Een rustig gesprek met de leerling en/of de ouders was misschien wel meer op zijn plaats geweest.
Het is natuurlijk niet leuk om naast zo'n leerling te zitten die constant winden laat, maar doet hij het met opzet of is er wel degelijk meer aan de hand?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th May 2009, 10:11
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door sannedierckx
Er bestaat zoiets als de medische aandoening van extreme winderigheid.

Is dat nu niet net wat de leraar impliceert?
Ten eerste staan er in het artikel volgens mij geen letterlijke citaten, dus sowieso is het nogal voorbarig om de leraar 'arrogantie' toe te schrijven. Als ik een leerling in de klas had die de hele tijd winden zat te laten, zou ik dat ook met de ouders bespreken. Winden laten is gezond (ivm darmkanker enz), maar voor niemand aangenaam. De kans dat het echt wel een medische aandoening is, is vrij groot denk ik als het door de hele klas als storend wordt ervaren. Dan is het toch niet verkeerd van de leraar om dat aan de ouders te laten weten?

Citaat:
Waarom is de leerkracht geen rustig gesprek aangegaan met leerling en ouders?

Dat hij het niet gewoon met hen bespreekt, vind ik ook niet zo vreemd. Het is nu niet echt een alledaags onderwerp. Ik zou me zowel als leraar en als ouder toch wat ongemakkelijk voelen bij zo'n gesprek. Een brief is dan veel laagdrempeliger en voorkomt ongemakkelijke situaties voor iedere betrokkene denk ik.

Citaat:
(wat vreselijk, die term 'voorwerp')

Dat is ook niet de letterlijke verwoording uit de brief. Volgens de oorspronkelijke bron:
Citaat:
The Sun:
The letter said his “excessive flatulence” caused “discomfort” to students and staff. Teacher Lynne Powell suggested Keith visit a GP or change his DIET.


Citaat:
Op dit moment schaamt de jongen zich kapot, want dit is nu niet precies wat hij wil hebben dat zijn ouders over hem te weten moeten komen!

En waarom schaamt hij zich daarover kapot? Omdat zijn ouders blijkbaar met de brief naar de media zijn getrokken (hoe kom je daar bij vraag ik me dan af). Als je je bij je ouders al moet schamen voor je 'flatulentie' is er toch wel iets grondig mis met de ouder-kindrelatie denk ik.

En waarom zetten ze er in vredesnaam nog een foto bij ook?!
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st May 2009, 14:58
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 72
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Is dat nu niet net wat de leraar impliceert?

Ik beweer niet dat de leerkracht dit niet impliceert, maar ik vind de manier waarop verkeerd. Ik kan me alleen maar baseren op wat ik in artikels hierover kan lezen, en daaruit heb ik afgeleid dat er enkel maar een brief werd gestuurd, op een weinig toegankelijke manier. Vrij koud, lijkt me.

De leerling er eerst over aanspreken en dan dit samen aanbrengen bij de ouders, lijkt me dan verstandiger. (Al weet je natuurlijk niet zeker of de leerkracht er nooit iets van heeft gezegd. Nogmaals; ik kan me enkel beroepen op de artikels.)

Hierover praten met je ouders zal ook niet aangenaam zijn, het is volgens mij sowieso een ongemakkelijk onderwerp om te bespreken. Maar mocht de leerling zomaar van de ene op de andere dag ermee geconfronteerd worden dat zijn ouders ineens een brief hebben aangekregen 'omdat hij te veel scheten laat', lijkt me dat ook niet zo'n goede aanpak.

Maar inderdaad, er staan geen letterlijke citaten uit de brief, dus wie weet is het verhaal wat aangedikt of vervormd door de media. Het zou niet de eerste keer zijn... (En zoals Wim zegt: waarom met zoiets naar de media stappen en waarom ook nog eens een foto erbij? Getuigt inderdaad van weinig empathie.)
Mijn reactie is gebaseerd op wat ik erover kon lezen, laten we hopen dat het in de realiteit iets minder erg is verlopen.

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Dat is ook niet de letterlijke verwoording uit de brief.

Ik kaartte daarmee dan ook vooral het groffe woordgebruik van de auteur van dit artikel aan.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd May 2009, 13:40
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Ik vind het ook vreemd en overdreven dat ze dit in de media brengen. Het probleem is uiteindelijk niet zo groot, ze maken het alleen maar erger voor de jongen door het allemaal zo op te blazen... De leraar heeft er wel goed aan gedaan om een brief te sturen, maar uiteindelijk weten we te weinig om hier over te oordelen of het goed of niet goed is. Als de jongen het echt expres doet, moet er over gepraat worden. Maar als de jongen het niet expres doet, vind ik dat de leerkracht beter eerst met hem persoonlijk erover moest praten. In ieder geval, het is nu allemaal te hard opgeblazen en ik vind dat zoiets niet kan.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd May 2009, 13:46
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Sanne Van der borght
In ieder geval, het is nu allemaal te hard opgeblazen ...
De woordspeling mag er zijn...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 19th October 2009, 18:36
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
klacht over winderige leerling

Ik vind het in de eerste plaats erg voor deze winderige leerling. Het is al erg vernederend zijn om zo'n probleem te hebben, maar dat dit dan nog verspreid wordt over de hele wereld mét foto vind ik echt wel te ver gaan. Dit is toch absoluut geen wereldnieuws? Ik vind dit eigenlijk een schending van de privacy. Wel zeer bizar dat deze brief en foto in de handen van de media komt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.