actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2009, 13:08
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Junkfood even verslavend als drugs

Hamburgers, frieten, frisdrank en snoepgoed zijn voor de hersenen bijna even verslavend als heroïne. Dat ontdekten wetenschappers na onderzoek bij ratten.

Ratten
Uit onderzoek blijkt dat suiker- en vetrijke voeding hetzelfde effect heeft op de hersenen als drugs. De ratten werden in drie groepen verdeeld. De ene kreeg een normale hoeveelheid gezonde voeding, de andere groep een beperkte hoeveelheid junkfood en een derde kon onbeperkt ongezonde voeding eten waaronder vet vlees, koeken en chocolade. In de eerste twee groepen merkten de onderzoekers geen negatieve effecten op, maar de ratten die zoveel junkfood kregen als ze wilden, werden snel heel vet en begonnen nog meer te eten.

Hersenen
Vervolgens stimuleerden de onderzoekers het hersendeel verantwoordelijk voor plezier van de ratten. Zo ontdekten ze dat degenen die ongelimiteerd junkfood kregen, meer en meer stimulatie nodig hadden om hetzelfde niveau van plezier te krijgen als dieren met gezonde eetgewoonten.

Controle verliezen
Een eetpatroon gevuld met hamburgers, chips en snoep programmeert volgens de onderzoekers je hersenen te snakken naar meer voeding dat veel suiker, zout en vet bevat. Deze ongezonde snacks zijn een vervangingsmiddel voor geluk geworden en het leidt ertoe dat mensen die veel junkfood eten verslaafd raken. Neurowetenschapper Paul Kenny bewees voor de eerste keer hoe gevaarlijk vet- en suikerrijk voedsel is voor je gezondheid. "Mensen verliezen de controle over junkfood. Dit onderzoek is het meest complete bewijs dat obesitas en een drugverslaving met elkaar in verband brengt op basis van dezelfde neuro-biologische begrippen", aldus de onderzoeker. (ep)

Bron: www.hln.be

Eigen mening: Ik vind dat dit zeker klopt. In elk land dat je komt zal er wel een Mac Donalds te bespeuren zijn. Kinderen en jongeren kunnen snel verslaafd worden aan junkfood zonder ze het beseffen. Ik vind dat je als ouder zelden of eigenlijk NIET met je kind naar zo'n junkfoodrestaurant moet gaan, men mag dit de kinderen niet aanleren. Bij kinderen die tijdens hun jeugd niet van hun ouders naar de Mac Donalds mochten zullen dit ook niet snel doen als ze wat ouder zijn. Ik vind dat jongeren meer tot hun besef moeten komen hoe slecht dit eten wel niet is. Wat er juist allemaal in zit enzovoort. Het merendeel van de jongeren die junkfood eten weten niet wat voor slechte vetstoffen er juist in zitten en dit is zeker wel van belang.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2009, 15:51
satchahelsen satchahelsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: grobbendonk
Posts: 31
Er zijn inderdaad veel dikke jongeren maar daar hoeft men niet verrast over te zijn,in elk dorp zijn er minstens 3 frituren nog enkele broodjeszaken,snoepwinkels,zelfs op scholen verkoopt men chips en frisdranken.
Is het dan raar dat jongeren verslaafd raken aan junkfood en dergelijke?

Jongeren brengen het meeste van hun tijd door op school, als men daar de chips en frisdrank zou vervangen door fruit en gezonde tussendoortjes zouden jongeren al veel minder snel verslaafd raken aan al deze zoetigheden en junkfood.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th November 2009, 12:36
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Dat mensen verslaafd kunnen raken aan junkfood als hamburgers, pizza's en frieten, is in mijn ogen geen nieuws. Iedereen kent immers wel personen die meerdere keren per week, of erger nog, elke dag een menuutje afhalen aan de drive-in van de plaatselijke McDonald's. Of wat dacht je van de kotstudent die grotendeels uit gemakzucht dagelijks kant-en-klare maaltijden opwarmt in de microgolf?

Uiteraard zijn fenomenen als deze uiterst schadelijk voor de gezondheid. Bijgevolg ben ik er eveneens van overtuigd dat er dringend maatregelen moeten worden genomen. Toch denk ik niet dat het een goed idee is, om ouders de boodschap mee te geven, dat ze nooit een McDonald's of een ander fastfoodrestaurant met hun kinderen mogen bezoeken. Natuurlijk moet je als ouder het goede voorbeeld geven en je kinderen een gezonde levensstijl meegeven. Maar, dat doe je niet door van een hamburger een verboden product te maken. Een product dat ouders hun kinderen verbieden, wordt namelijk alleen nog maar aanlokkelijker. Een voorbeeld hiervan zijn de vele kinderen die, ondanks het verbod op participatie aan kansspelen onder de 18 jaar, gretig deelnemen aan belspelletjes. Kinderen van jongs af aan een correct evenwicht laten zoeken tussen gezond en ongezond eten vind ik dan ook veel belangrijker.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th November 2009, 16:18
Stefan.Scheltjens Stefan.Scheltjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 69
Junkfood: what's in a name

Het grote probleem is echter dat kinderen niet goed in staat zijn te bepalen wat goed voor hen is. Junkfood en dergelijke rommel bevat smaakstoffen die de smaakpapillen maximaal prikkelen, maar deze daardoor ook beschadigen. Daardoor lijkt het junkfood lekkerder voor het kind dan gezond voedsel, en nadat het kind er genoeg van gegeten heeft, is het zelfs moeilijker voor het kind om nog te genieten van normaal voedsel (doordat de smaakpapillen aangetast zijn). En dan heb ik het nog niet gehad over de invloed van dit ongezonde eten op de ontwikkeling en groei van het kind en dus de latere levenskwaliteit.
Ik ben dus radicaal tegen junkfood en vind dat kinderen hier helemaal niet vrij in moeten gelaten worden: ze moeten van jongs af aan leren 'nee' zeggen tegen die troep, en zo de verarming van hun levenskwaliteit tegengaan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th November 2009, 16:19
Lars.Janssen's Avatar
Lars.Janssen Lars.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 33
Dat mensen verslaafd kunnen raken aan junkfood als hamburgers, pizza's en frieten, is in mijn ogen geen nieuws. Iedereen kent immers wel personen die meerdere keren per week, of erger nog, elke dag een menuutje afhalen aan de drive-in van de plaatselijke McDonald's. Of wat dacht je van de kotstudent die grotendeels uit gemakzucht dagelijks kant-en-klare maaltijden opwarmt in de microgolf?

Hier ga ik zeer zeker mee akkoord Leen, ik wil het zelfs nog aanvullen ook. Hoe moeilijk is het om 's avonds tv kijken en geen snackje er bij te nemen. Of nog beter, wanneer je 's avonds weggaat, en je krijgt honger, dan is al snel de stap daar de dichtbijzijnde frituur of kebab gemaakt.
We mogen de McDonalds van de kinderen zeker niet afnemen, maar we moeten ze wel waarschuwen wat ze kunnen aanbrengen. Daarom vind ik het al goed dat ze bij McDonalds op elke hamburger, frietjes, cola,.. al zetten hoeveel calorieen, suikers, ... enzo bevatten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.