actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2018, 13:16
Ruben.P*eters Ruben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herentals
Posts: 52
Voor 31 euro zijn we bereid Facebook op te geven

We gebruiken de diensten dagelijks zonder erbij stil te staan. En zonder ervoor te betalen. Maar hoeveel zijn e-mail, Google en Facebook ons eigenlijk waard? Veel, blijkt uit onderzoek. Al gaat niets boven een toilet.

Hoeveel zouden we u moeten betalen om een maand lang Facebook niet te gebruiken?

Dat is wat drie onderzoekers – Erik Brynjolfsson, Avinash Gannamaneni en Felix Eggers – proberen te weten te komen met korte online enquêtes op grote schaal. Om de vraag zo concreet mogelijk te maken, legden ze internetgebruikers slechts twee keuzes voor: toegang tot Facebook behouden of één maand zonder Facebook en een compensatie ontvangen. Er werd per vraag gevarieerd in de hoogte van de compensatie.

Wat blijkt? De helft van de (Amerikaanse) Facebookgebruikers is bereid om een maand toegang af te geven voor een compensatie van 38 dollar (31 euro). Of dat bedrag na het privacyschandaal nog altijd zo hoog ligt, moet nieuw onderzoek uitwijzen.

Uit het onderzoek blijkt nog dat we aan andere onlinediensten veel meer belang hechten dan aan Facebook. Een doorsnee*gebruiker waardeert het gebruik van zoekmachines (niet alleen Google) op omgerekend 14.000 euro per jaar, of bijna 1.200 per maand. Dat is bijna veertig keer meer dan Facebook.

E-mail is 6.800 euro per jaar waard, digitale kaarten bijna 3.000 euro. Die diensten zijn vaker onmisbaar, bijvoorbeeld omdat ze nodig zijn voor het werk.

Met stok achter de deur

De bedragen lijken erg hoog, maar toch zijn het waarschijnlijk onderschattingen, zegt Felix Eggers van de Rijksuniversiteit Groningen. ‘De vragen zijn hypothetisch: de keuze heeft geen gevolgen.’ Daarom pasten Eggers en zijn collega’s het onderzoek aan. Ze gaven aan dat ze een op de 200 respondenten zouden uitloten, en de keuze daadwerkelijk zouden toepassen. ‘We verplichtten sommige mensen om Facebook gedurende een maand te verlaten, en controleerden of ze in die maand inderdaad niet inlogden. Als we de vraag zo stelden, lagen de bedragen om een dienst op te geven een pak hoger.’

In elk geval moeten de schattingen met een korrel zout genomen worden, geven de onderzoekers toe. Ze stelden de vragen aan tienduizenden mensen, maar om meer betrouwbare resultaten te krijgen zijn er veel meer respondenten nodig.

Vrienden = 700 euro/jaar

Dat een doorsneegebruiker 14.000 euro zou eisen als hij een jaar lang niet op een zoekmachine zou kunnen, betekent niet dat hij bereid is om datzelfde bedrag te betalen om het wel te gebruiken. ‘We weten uit andere studies dat de bereidheid tot betalen lager ligt’, zegt Eggers. ‘Dat hangt sterk van het inkomen af. Als iemand geen inkomen heeft, wil hij voor niets betalen.’

Zoekmachines, e-mail en sociale media lijken in het dagelijks leven onmisbaar, maar niet zo onmisbaar als het kleinste kamertje in huis. De onderzoekers peilden ook naar de waardering van niet-digitale zaken, zoals vrienden en toiletten. Om een jaar lang geen vrienden in levenden lijve te zien, volstaat een compensatie van amper 700 euro. Om een jaar lang niet langer toiletten in huis te hebben, wil de doorsnee Amerikaan een compensatie van 282.000 euro. En ja, ook dat is waarschijnlijk een onderschatting.

bron: www.standaard.be/cnt/dmf20180422_03476236
eigen mening

Facebook heeft recent een flinke deuk gekregen, toch zou ik het niet meer kunnen missen denk ik. Ik gebruik het voor meer dan alleen te volgen wat mijn vrienden meemaken. Ik zou toch eens goed moeten nadenken als ik het aanbod zou krijgen om Facebook voor een bepaalde duur af te sluiten in ruil voor een financiële compensatie. Het zal er vooral van afhangen hoe groot dat bedrag is. Een maand voor €32 zou ik niet doen, hoogstens een week. Ik vind het wel goed dat er bij deze enquête vermeld stond dat er 200 personen door het lot gekozen worden die effectief Facebook een maand moeten verlaten en ervoor betaald zullen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.