actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd December 2014, 15:04
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
De Block: ‘Er bestaat in België een verkeerd antibioticagebruik’

22/12/2014
‘De bacteriële resistentie betekent een reëel gevaar voor de volksgezondheid.’ Die waarschuwing herhaalde minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) bij de lancering van de veertiende nationale campagne voor verantwoord antibioticagebruik.

Gebruik antibiotica zoals voorgeschreven en enkel als het noodzakelijk is. Deze boodschap wil de Belgische commissie voor de coördinatie van het antibioticabeleid (BAPCOC) aan de bevolking overbrengen met radiospots, folders maar ook met de speciale strip (‘Tante Biotica’) van Suske en Wiske.

‘Er bestaat in België een verkeerd antibioticagebruik’, betreurde minister De Block in de gebouwen van de FOD Volksgezondheid in Brussel. De minister - zelf ook arts - herinnerde eraan dat antibiotica enkel werkzaam zijn bij bacteriële infecties en niet voor virale aandoeningen zoals griep, verkoudheden of bronchitis.

Sinds 2000, het jaar van de eerste sensibiliseringscampagne, is het ambulant antibioticagebruik in ons land met 36 procent gedaald. De daling is sinds 2006-2007 echter gestopt. Zo blijft België een van de slechtere leerlingen, met de zesde plaats in de Europese rangschikking van het antibioticaverbruik.

Drie keer zoveel als in Nederland
Opmerkelijk: in België wordt bijna drie keer zoveel antibiotica genomen als in Nederland. Het gevolg van dit niet aangepaste gebruik is dat de bacteriën steeds resistenter worden, wat een reëel gevaar betekent voor de volksgezondheid, benadrukte minister De Block.

De professionelen in de gezondheidszorg worden opgeroepen om de eerstelijnsacteurs van de campagne te worden. ‘De huisarts volgt een patiënt vaak van de wieg tot het graf. Zij hebben een zeer grote invloed op hun patiënten wat betreft het gebruik van antibiotica’, aldus Maggie De Block.

De huisartsen, pediaters en apothekers zullen in het kader van de campagne sensibliseringsmateriaal ontvangen om hun patiënten beter te informeren.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141222_01442281

Mening: Ik denk dat het belangrijk is dat mensen bewust omgaan met het gebruik van geneesmiddelen. Ik vind het dus positief dat men een campagne opstart om huisartsen, pediaters en apothekers te wijzen op een verantwoord antibioticagebruik. Ze zullen hun patiënten beter kunnen informeren en dat kunnen we volgens mij enkel toejuichen. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat er in België drie keer zoveel antibiotica wordt genomen in vergelijking met Nederland.

Er wordt ook nog steeds reclame gemaakt voor geneesmiddelen op televisie. Persoonlijk denk ik dat men dit soort reclame best bant van televisie. Het medicijngebruik wordt volgens mij op deze manier nog te hard gestimuleerd. Geneesmiddelen neem je enkel als je ziek bent en je vraagt ook best raad aan een dokter en apotheker. Het zijn immers geen snoepjes!

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 22nd December 2014 om 15:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd December 2014, 18:24
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Ik denk dat het inderdaad vaak gebeurt dat mensen te vlug antibiotica nemen. In sommige gevallen, zoals een bacteriële infectie is dat natuurlijk noodzakelijk. Bij verkeerd gebruik van antibiotica creëer je resistente bacteriën. Op die manier moet je telkens zwaardere medicatie nemen. Een tweede gevolg hiervan is dat bacteriën steeds sterker worden, waardoor het steeds moeilijker wordt om te genezen. Het is belangrijk dat dokters hun patiënten goed informeren, zodat de patiënten weten dat ze niet nalatig mogen zijn met hun medicatie. Hopelijk wordt er na deze campagne zorgzamer omgegaan met antibiotica.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd December 2014, 19:06
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik ben ook van mening dat mensen hier in België te veel anti-biotica nemen. Ze doen dit vooral te vlug omdat het makkelijk is en omdat het 'snel' je probleem oplost. Of dat dit dan wel gezond is, laat ik even in het midden. Het probleem ligt denk ik vooral bij onze mentaliteit. Mensen gaan vaak naar de dokter met de intentie om anti-biotica voorgeschreven te krijgen. Als ze dat bij die dokter dan niet krijgen, gaan ze naar een andere tot ze het wel krijgen. Dat is mijn mening gebaseerd op ware feiten bij mensen rondom mezelf, dus ik denk dat dit wel vrij accuraat is. Jammer maar helaas. Ik denk dat alleen een verandering in mentaliteit hier een oplossing kan bieden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.