actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2014, 16:40
Thomas S*essens Thomas S*essens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: balen
Posts: 20
Jogster (44) sterft nadat cardioloog haar fit verklaart

In amper twee dagen tijd zijn twee joggers overleden. Gisteren stierf in Middelkerke een 64-jarige man tijdens het sporten, nadat een dag eerder een moeder van 44 in elkaar zakte tijdens haar wekelijkse training in Meulebeke. De vrouw was onlangs nog goedgekeurd na een onderzoek van haar hart. "Maar 100% zekerheid bestaat niet", zegt cardioloog Pedro Brugada.
Even voor de middag gisteren stuikte een loper op de dijk in Middelkerke in elkaar. Ondanks een lange reanimatiepoging bezweek de man. Het slachtoffer had geen identiteitspapieren op zak - alleen een gsm. Aan de hand van zijn telefoon kon de politie hem identificeren. Het gaat om een 66-jarige Luxemburger die met vakantie was aan de Belgische kust.

Zondagochtend stierf ook al een vrouw tijdens het joggen in het West-Vlaamse Meulebeke (Tielt) Els Vandromme (44) bezweek tijdens haar wekelijkse loopafspraak terwijl haar man met dezelfde joggingclub 'Molenland' zelf ook enkele kilometers aan het afmalen was in het sportcentrum. "Normaal jogt Els zo'n 5 ŕ 6 kilometer. Maar zondag liep ze wat minder ver om bij haar verkouden vriendin te blijven", zegt haar echtgenoot Danny De Vuyssere.

Alles was in orde
Aan de deur van het looplokaal zakte Vandromme, moeder van Justine (19) en Jasmine (16), in elkaar. De hulpdiensten probeerden haar nog te reanimeren. "Mijn loopvrienden en ik zagen de MUG staan. We zeiden nog: 'Oei, dat zal iets ernstigs zijn", vertelt De Vuysere. "Pas dan zag ik Els op de grond liggen..." Niets voorspelde haar overlijden, zegt de man. Ze liep al zeven jaar elke zondag rondjes in Meulebeke en was een geoefende loopster. "Deze zomer liet Els zich ook nog volledig doorlichten: bloed, hart, enzovoort. Alles was in orde. Maar blijkbaar valt een hartaderbreuk niet te voorspellen. Haar overlijden zou niets te maken hebben met de inspanningen van het lopen, zeggen dokters."

"Dat kan kloppen", zegt professor Cardiologie Pedro Brugada. Hij heeft Els Vandromme nooit onderzocht, maar weet alles over de sterktes én de zwaktes van hartonderzoek. "Het is mogelijk dat we een patiënt na een screening perfect gezond verklaren, maar dat die tien dagen later toch doodvalt door een hartprobleem. Dan gaat dat doorgaans om een virale infectie van de kransslagader, die een infarct veroorzaakt. Dat kán je gewoon nooit herkennen omdat er nog geen onderzoek voor bestaat. 100% zekerheid bestaat dus niet. Maar een screening detecteert wel 99,9% van de problemen", zegt Brugada.

Goed voor 5 jaar
De bekende cardioloog is een fervent voorstander en voorvechter van (verplichte) screenings. De ideale leeftijd voor een eerste onderzoek is volgens hem 12 jaar, maar het blijft ook nuttig voor alle oudere joggers en recreatieve sporters die hun hart nog nooit lieten screenen. "Als er na een intense studie met een fietsproef en elektrocardiogram geen klachten zijn, is zo'n screening goed voor vijf jaar. De FIFA verplicht profvoetballers zich elk jaar te screenen, maar dat vind ik overdreven." Brugada zegt dat preventief onderzoek veel ellende kan voorkomen. "Ik heb een patiënt gehad die gereanimeerd moest worden na de 20 kilometer van Brussel. Die man had al negen marathons gelopen en toch stuikte hij in elkaar tijdens die halve marathon. Bleek dat hij een erfelijk probleem had aan zijn hart. Dat probleem kon op voorhand perfect ingeschat worden indien hij zich had laten onderzoeken."

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-...laart-a2145846/ (9/12/2014)

eigen mening: Het is jammer dat mensen op zulke manier om het leven komen. Ik denk dat met dit artikel wel een duidelijk signaal gegeven word dat je niet zomaar kan beginnen sporten. Zeker op latere leeftijd is het aangeraden om je te laten testen bij de dokter. Ook al is dit nooit 100% zeker.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2014, 18:36
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Dit deed me denken aan dit artikel:

http://www.gva.be/cnt/aid1593755/sp...s-loopwedstrijd

De man in het artikel is mijn eigen vader. Hij heeft exact hetzelfde meegemaakt als de joggende moeder, alleen was dit toevallig tijdens een wedstrijd en waren er dus omstaanders aanwezig die EHBO konden toedienen. Niet dat dit zo vanzelfsprekend was aangezien er velen hem voorbij liepen. Als die twee mannen er niet geweest waren, had ik geen vader meer gehad.

Ik ben absoluut voor het laten testen van het hart, zeker op bepaalde leeftijd. Toch kan het, zoals bij de vrouw en bij mijn vader, heel onverwacht komen en ben je hier simpelweg niet op voorbereid. Het is heel tragisch, zeker wanneer je in perfecte gezondheid verkeert maar jammer genoeg is het niet meteen onvermijdelijk.

Mijn vader heeft intussen een defibrilator ingeplant gekregen en mag nu exact hetzelfde trainingsschema hanteren als voordien. Je leven stopt dus niet als je zoiets meemaakt. Zeer tragisch voor de vrouw dat zij niet hetzelfde heeft kunnen meemaken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.