actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2017, 17:29
Claudy.R*es Claudy.R*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Tielen
Posts: 77
De Backer: 'Strijd tegen sociale fraude is werk van lange adem'

De Backer: 'Strijd tegen sociale fraude is werk van lange adem'

Twee op de drie van de Belgen zouden volgens een onderzoek al sociale fraude hebben gepleegd, al dan niet bewust. Staatssecretaris Philippe De Backer wil mensen bewust maken. 'En wie bewust de regels overtreedt, pakken we keihard aan.'
Staatssecretaris voor de strijd tegen sociale fraude Philippe De Backer (Open Vld) benadrukt dat sociale fraude niet aanvaardbaar is en somt een reeks speerpunten op van zijn beleid. 'Het is een werk van lange adem en vraagt een mentaliteitswijziging', aldus De Backer.
Uit de enquête blijkt dat 64% van de Belgen, bijna twee derde dus, al een vorm van sociale fraude heeft begaan. We maken ons het meest schuldig aan het inschakelen van een huishoudster zonder dat aan te geven (32 procent van de Belgen deed dit al), ons op het werk ziek melden zonder ziek te zijn (24 procent) en extra uren bijklussen (gedeeltelijk) in het zwart. Volgens de programmamakers plegen Walen minder sociale fraude, 56 procent tegenover 69 procent aan de Vlaamse kant.
Vreemd genoeg heeft de Belg niet altijd door dat zijn daden kunnen beschouwd worden als socialefraude: 65 procent van de ondervraagden beweert zelfs nooit socialefraude te hebben gepleegd. Staatssecretaris De Backer is zich er van bewust dat mensen soms sociale fraude plegen zonder dat te weten. Speerpunten in zijn beleid zijn dan ook bewustmaking dat het niet door de beugel kan, maar ook de regels vereenvoudigen en verduidelijken. Het verder verlagen van de loonkost moet er mee voor zorgen dat mensen niet langer sociale fraude plegen om de hoge loonkost te omzeilen.
'Mensen of bedrijven die bewust en opzettelijk de regels omzeilen, pakken we keihard aan met extra controles', aldus De Backer. 'Daarvoor komen er extra inspecteurs op het terrein'. De samenwerking met politie en justitie is intussen ook opgevoerd. 'Zo haalden we vorig jaar in de strijd tegen sociale fraude bijna 200 miljoen euro op, een record', weet de staatssecretaris.

Bron:
www.knack.be

Mijn mening:
Over het algemeen ben ik van mening dat we fraude niet van vandaag op morgen uit onze samenleving kunnen halen. Het is een kwestie van tijd die er moet overheen gaan voordat we mensen kunnen doen inzien dat fraude niet meer is toegestaan. Ik denk ook dat we fraude niet volledig uit onze wereld zullen kunnen krijgen. Er zullen altijd achterpoortjes blijven om te frauderen. Het is wel van belang dat we proberen om het aandeel zo klein mogelijk te houden. Het zal een werk zijn van lange adem en het vraagt heel wat overleg tussen verschillende instanties.
Ik ben er van overtuigd dat het merendeel van de mensen al eens fraude heeft gepleegd. Dit gaat dan vooral om sociale fraude. Hoeveel mensen hebben een poetsvrouw die ze in het zwart betalen? Of melden dat ze ziek zijn zonder dat dit klopt. Het zit in ieder van ons en het is een hele taak om deze mentaliteit te veranderen. Ik was verwonderd van het feit dat 60 % van de Vlamingen beweert nog nooit sociale fraude te hebben gepleegd. Ik ben van mening dat heel veel mensen hier over liegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.