actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2017, 12:46
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Mayeur pleit voor oprichting moskeefabriek

De burgemeester van Brussel, Yvan Mayeur, stelt voor om voor de islam een model uit te werken naar het voorbeeld van de bestaande kerkfabrieken. Dat heeft hij gezegd op de RTBF-radio. Door het oprichten van zo’n ‘moskeefabriek’ zou de gemeente meer controle kunnen uitoefenen op de eredienst.

'Ik wil een gematigde islam organiseren in Brussel', aldus de Brusselse burgemeester. Mayeur deed de voorbije dagen wat stof opwaaien met zijn uitspraken dat alle moskeeën in handen zijn van salafisten.

Net als andere politieke verantwoordelijken meent Mayeur dat er een probleem is met de financiering en de erkenning van moskeeën en dat de deur open staat voor buitenlandse beďnvloeding.


'Ik heb regelmatig contact met twee groepen van burgers die een moskee willen bouwen en die de normen willen volgen. Zij vragen steun van de overheid. We moeten open staan voor die vraag en erop antwoorden (...). Ik stel voor dat de overheid participeert in de financiering en controle, een beetje naar het voorbeeld van het model van de kerkfabrieken', aldus Mayeur.

Bron: DS, 24/03/2017. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170324_02797048)

Eigen mening: Ik denk dat de het een positieve zaak is dat de burgemeester van een stad als Brussel zo'n zaken overweegt. We spreken hier over een multiculturele stad waarvan heel wat inwoners de Islam volgen. Ik denk dat we dit ook niet meer kunnen blijven negeren zoals dit vroeger gebeurde. We moeten hiervoor openstaan dat er moskeeën aanwezig zijn steden en in het land. Ik weet wel niet of een moskeefabriek echt nodig is. Je krijgt inderdaad meer controle over de moskeeën. Als er hier meer controle op komt, is de kans kleiner dat er beďnvloeding van het buitenland aanwezig zal zijn. op dat vlak is dit dus zeker positief. Langs de andere kant vraag ik me af wie dat dat zal financieren. De kerkfabrieken in België worden onderworpen aan het gezag van de kerkelijke overheid en aan dat van de burgerlijke overheid. het beheer wordt overgelaten aan de kerkraad. Als ze dezelfde werking willen doortrekken, moet er eerst ook een moskeeraad komen. Ik ben nieuwsgierig hoe dit zal lopen als de plannen doorgaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.