actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2017, 13:33
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Uitbater supermarkt neemt harde maatregel tegen stelende vluchtelingen

Illegale vluchtelingen zijn niet meer welkom in de Carrefour Market in Zeebrugge. Wie er niet bepaald ‘Zeebrugs’ uitziet, mag zich aan een identiteitscontrole verwachten. ‘Elke dag zijn er verschillende diefstallen, dit kan zo niet langer’, zegt de zaakvoerder. Maar volgens de Privacycommissie is dat een brug te ver: ‘Enkel de politie mag de identiteit controleren.’

Drie interventies van de politie op één dag. Twee keer omdat een vluchteling gestolen had. Eén keer omdat een dief van vorige week herkend werd. In de Carrefour Market in Zeebrugge is het dagelijkse kost. ‘Het gaat telkens om etenswaren’, zegt uitbater Christof, die zijn achternaam niet in de krant wil. ‘Die mensen hebben honger, ik kan dat begrijpen. Maar zomaar komen stelen, dat kan niet. Op den duur ben ik meer winkeldetective dan zaakvoerder.’

Dus nam Christof een drastische beslissing: illegale vluchtelingen – het zijn vooral Noord-Afrikanen, geen oorlogsvluchtelingen – komen er even niet in. ‘Wie geen paspoort kan voorleggen, mag niet door de deur. Ik weet dat ik op kritiek zal stuiten, maar ik ben geen racist. Ik wil gewoon het beste voor mijn zaak.’

Kan niet


Toch kan dit niet zomaar, zegt de Privacycommissie. ‘Een particulier kan niet *eisen dat iemand zijn paspoort geeft’, zegt voorzitter Willem Debeuckelaere. ‘Enkel de politie of een gerechtsdeurwaarder kan dat. De winkelier kan het wel altijd vragen, maar niet eisen. Hij mag wel iemand de toegang tot zijn handelszaak weigeren, maar dan moet er een gegronde reden voor zijn.’ Huidskleur en nationaliteit zijn voor alle duidelijkheid geen gegronde redenen; dan is er sprake van discriminatie.

Bij Carrefour beseffen ze dat. ‘Wij hebben de uitbater al gecontacteerd, en hem gezegd dat hij geen bevoegdheid heeft voor paspoortcontrole’, zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve. ‘Maar we begrijpen zijn situatie ook. Dit is onhoudbaar, er was gisteren zelfs sprake van *fysiek geweld. Als zaakvoerder mag hij dit ook aanpakken. Mensen die hij eerder al betrapte, mag hij persoonlijk weren uit zijn zaak. En als hij een dief op heterdaad betrapt, mag hij die vasthouden tot de politie komt.’

‘Bovendien: wij hebben al gemerkt dat een boodschap alleen al een groot afschrikeffect kan hebben. Filialen die last hebben van stelende jongeren, hangen soms ook in het groot uit: Rugzakcontrole. Dat helpt enorm. Dat gaan we deze man ook aanraden. Hij kan in het groot aankondigen: Paspoortcontrole. Ook al voert hij het niet uit, de boodschap alleen heeft allicht al een effect.’

Bron: De Standaard (23/03/2017 om 11:53u)
Geraadpleegd: 23/03/2017 om 12:34u)
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170323_02795320

Eigen mening: Ik ben van mening dat de uitbater van de zaak zeker recht van spreken heeft. Het is zeer vervelend dat er steeds gestolen wordt en het is logisch dat deze man hier maatregelen tegen wil treffen.

Anderzijds snap ik de kritiek op het voorstel eveneens. Het is een maatregel die van discriminerende aard is omdat het zich focust op een bepaalde groep van mensen, namelijk die van buitenlandse origine. Mensen uit andere bevolkingsgroepen kunnen zonder twijfel ook stelen waardoor de kritiek op het voorstel deels terecht is.

In dit geval gaat het om illegale vluchtelingen wat de zaak extra gevoelig maakt. Een betere maatregel als pascontrole door het winkelpersoneel lijkt me een georganiseerde politieactie om zo de illegale vluchtelingen te arresteren.

Laatst aangepast door Neal.M**ulemans : 23rd March 2017 om 13:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.