actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2017, 11:51
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Slachthuis Tielt onder vuur na undercoverbeelden

Dierenrechtenorganisatie Animal Rights eist de sluiting van het grootste varkensslachthuis in België nadat de organisatie er een maand lang undercover filmde en ‘onvoorstelbaar dierenleed en frauduleuze praktijken’ vastlegde.

De beelden tonen volgens de dierenrechtenorganisatie hoe varkens bij aankomst in het slachthuis dikwijls worden geschopt en geslagen door de medewerkers en transporteurs. Kreupele varkens worden volgens Animal Rights hardhandig aan de oren getrokken of met kettingen rond de poten uit een vrachtwagen gesleept.

Ondanks de wettelijke verplichting dat dieren verdoofd moeten zijn tijdens het slachten, zijn op de beelden meermaals varkens te zien die bij bewustzijn opgetakeld, gekeeld en verbloed worden, vervolgt de dierenrechtenorganisatie. De gasbedwelming die in het slachthuis wordt toegepast, werkt niet altijd even goed. De wet verplicht om in dergelijke gevallen een bijkomende verdoving uit te voeren, maar de praktijk laat zien dat dit nauwelijks gebeurt.


Dode dieren, die tijdens het transport of in de stallen zijn overleden, zouden moeten worden vernietigd, maar worden ook gebruikt voor de slacht. Daarnaast worden oormerken van buitenlandse varkens uit de oren van levende varkens gesneden om de herkomst te verdoezelen.

‘Slachthuis kan eigenlijk niet langer openblijven’

Volgens Nadine Lucas, voorzitter van Animal Rigts, bewijzen de beelden dat het niet om eenmalige inbreuken gaat. ‘Het aanhoudende dierenleed en fraude maken dat dit slachthuis eigenlijk niet langer open kan blijven’, verklaart ze in de krant Het Laatste Nieuws.

Thomas De Roover, de ceo van het Exportslachthuis Tielt, zei dat hij ‘geschrokken is door de beelden’. Hij belooft onmiddellijk maatregelen te nemen om zaken die niet door de beugel kunnen te vermijden. ‘De feiten die in de reportage aan bod komen, nemen we bijzonder ernstig. Het kan niet dat de inspanningen op het vlak van dierenwelzijn teniet gedaan worden door het onverantwoord gedrag van enkele werknemers’

In Vlaanderen is warenhuisketen Delhaize een belangrijke afnemer van het varkensslachthuis. Het vlees van het Tieltse slachthuis wordt daar verkocht onder het label ‘Beter voor iedereen’.


Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20170323_02795275

Mening: Ik vind het schandalig dat dit slachthuis de regels niet nakomt. Het gaat hier om levende dieren die zomaar worden mishandeld. Om dit tegen te gaan zijn er duidelijke regels en richtlijnen, deze zorgen ervoor dat de dieren niet moeten lijden en dat het slachtingsproces pijnloos gebeurd. Dat is duidelijk in de praktijk niet het geval. Ik ben het er helemaal mee eens dat dit slachthuis onmiddellijk moet gesloten worden en ik vind dat de medewerkers en eigenaar nog een fikse boete verdienen. Ze moeten zware consequenties krijgen voor deze vreselijke daden. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het parket beseft hoe ernstig deze feiten zijn en dit dan ook serieus neemt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2017, 14:16
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Ik ben het volledig eens met het standpunt van Stien. De overheid moet een duidelijk signaal geven zodat wanpraktijken als deze, niet meer gebeuren. Als men nu niet ingrijpt dan gaat er in de toekomst niets verbeteren. De directie was zogezegd niet op de hoogte van deze wanpraktijken en gaat een intern onderzoek starten. Ik vraag mij af of ze weldegelijk de waarheid spreken of willen ze misschien de straf doen verminderen? In ieder geval, men kan deze wanpraktijken niet goed praten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd March 2017, 15:48
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Ik huiver van dit nieuws, ik vind dat dit soort praktijken moeten worden afgestraft. Ik heb al vernomen dat Delhaize de samenwerking met het slachthuis heeft stopgezet en dat vind ik een zeer goed signaal. We moeten laten merken dat we dit soort praktijken niet dulden. Net zoals Wout vraag ik me af of de directie wel degelijk de waarheid spreekt, ik vind het persoonlijk zeer raar als je niet op de hoogte bent van wat er in je zaak afspeelt. Een onderzoek is volgens mij noodzakelijk om dit soort prakrijken te voorkomen en ook om echt te achterhalen of de directie al dan niet wist van deze gruwelijke daden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.