actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2017, 20:59
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
Parket stelt onderzoek in naar racistische Whatsapp-groep

Parket stelt onderzoek in naar racistische Whatsapp-groep

Het Antwerpse parket zal onderzoeken of de uitlatingen in een Whatsappgroep van de leden van een Antwerpse politiedienst ook strafbaar zijn.

Na de uitgelekte chatgesprekken binnen een Antwerpse politiedienst die instaat voor de bewaking en het transport van gevangenen (GEOV), heeft het parket nu ook een onderzoek ingesteld naar mogelijk strafbare feiten.

Maandag berichtte De Standaard dat de Antwerpse politie in oktober een onderzoek is gestart naar een Whatsapp-groep van een 25-tal leden van die Antwerpse politiedienst. De chatgroep bulkt van de racistische en seksistische uitlatingen. Leden verwijzen er zelfs naar Hitler.
Advertentie

Maandagavond maakte de Antwerpse politie bekend dat het intern onderzoek draait rond gesprekken tussen zes leden van het Antwerpse korps en twaalf leden van het veiligheidskorps van de FOD Justitie. Tegen de 18 betrokkenen werden ook nog geen maatregelen genomen. ‘Het onderzoek is complex en tijdrovend omdat de feiten zich bij twee verschillende diensten met eigen tuchtstatuten afspeelden’, aldus de Antwerpse politie.

Het Antwerpse parket was niet betrokken bij het interne onderzoek naar de Whatsapp-groep. Na de berichtgeving over de grove chatgesprekken vroeg het parket het dossier op.

Woensdagnamiddag maakte parketwoordvoerder Philip Van Tongerloo bekend dat er bij het parket nu ook een officieel onderzoek is gestart. ‘Op basis van de informatie die werd overgemaakt door de dienst intern toezicht, heeft het parket van Antwerpen de opdracht gegeven om een aanvankelijk proces-verbaal op te stellen en verder onderzoek te voeren naar de onregelmatigheden die zich zouden hebben afgespeeld’, aldus de persmededeling.

Datum: 22/03/2017
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170322_02794018

Eigen mening: Ik vind het niet meer dan normaal dat het Antwerpse parket officieel een onderzoek instelt naar de racistische uitspraken van deze agenten. Zelf vind ik het vooral belangrijk dat men laat zien dat zo'n uitspraken echt niet kunnen. Agenten hebben een soort voorbeeldfunctie, en ik vind het dan ook logisch dat het parket de strafbaarheid van deze uitspraken onderzoekt. Racistische en seksistische uitspraken zijn namelijk onaanvaardbaar in elke context. Als ik de gewone 'Jan met de pet' over een zwarte man hoor zeggen dat hij een 'apensmoel' heeft, ben ik ook al gedegouteerd. Ergens begrijp ik wel dat deze leden van de politiedienst, die overigens gedetineerden vervoeren, een vertekend beeld hebben van bepaalde bevolkingsgroepen en dat dit makkelijk tot stereotypering leidt, maar dat is nog geen reden om zo'n grove uitspraken te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.