actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2017, 09:42
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Volgend jaar gevalideerde toets voor alle leerlingen op einde van basisonderwijs

Vanaf volgend jaar zullen alle leerlingen op het einde van het basisonderwijs deelnemen aan een gevalideerde toets van minstens twee leergebieden naar keuze. Dat meldt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits. De bestaande toetsen zijn daartoe wetenschappelijk gevalideerd.
Negen op tien scholen maken vandaag al gebruik van de toets van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG-toets) en van het Katholiek onderwijs Vlaanderen (de interdiocesane proeven of IDP). Crevits liet het steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen onderzoeken. Daaruit blijkt dat de toetsen van voldoende kwaliteit zijn.

"Nu al maken negen op de tien basisscholen in Vlaanderen gebruik van bestaande toetsen. Die toetsen zijn nu wetenschappelijk gevalideerd zodat alle leerlingen op het einde van het basisonderwijs de toetsen kunnen afleggen. De resultaten van de toetsen helpen scholen in het kader van hun eigen kwaliteitsbeleid. De uiteindelijke evaluatie van de leerlingen die de overstap maken naar het secundair onderwijs blijft de autonomie van de scholen", licht Crevits toe.

Vanaf volgend schooljaar zullen alle leerlingen dus op het einde van het basisonderwijs deelnemen aan een gevalideerde toets van minstens twee leergebieden naar keuze. Het kan bijvoorbeeld over Nederlands en wiskunde gaan of over wiskunde en Frans.

Bron: www.demorgen.be (Belga) 22-03-17
Eigen mening:
Naar mijn mening hebben deze standaardtoetsen voor en nadelen.
Een voordeel is inderdaad dat de scholen de resultaten van deze testen gaan gebruiken om de manier van leren en lesgeven op de eigen school onder de loep te nemen en waar nodig bij te sturen. Het is naar mijn mening de bedoeling dat men dan naar de globale resultaten van de leerlingen om zo een totaalbeeld te krijgen. Ik vind niet dat men deze algemenen toetsen sterk moet terugkoppelen naar een specifieke leerling. De toets kan extra informatie geven maar het is niet de bedoeling dat het als het ware een toegangsexamen voor het middelbaar wordt.
Een ander nadeel zou kunnen zijn dat scholen deze toetsen gaan gebruiken om zich te profileren als een betere school naar de ouders toe. Een school kan de eventuele goede resultaten gebruiken als een lokmiddel voor ouder. 'De school heeft immers slimmere leerlingen dan andere scholen door het beter onderwijs.' Ik vind niet dat men zo mag redeneren. Het is belangrijk dat een school evenzeer kijkt naar het proces dan alleen naar de prestaties op het einde. Een school die alleen maar inzet op het meegeven van zo veel mogelijk leerstof om toch maar goede resultaten te scoren op de standaardtesten is naar mijn mening een school die te eng is. Men moet als school steeds voorzien in meer noden van leerlingen dan enkel leerstof bijbrengen alleen.

Laatst aangepast door leonie.v*nroey : 22nd March 2017 om 09:52.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2017, 10:04
laura.v*nlommel laura.v*nlommel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Noorderwijk
Posts: 31
Ik ben het helemaal eens met de mening van Leonie. De toets heeft zeker voor - en nadelen. Deze voor - en nadelen die Leonie opsomt zijn echter te weinig onder de loep genomen. Wat inderdaad positief is, en evoluerend voor de school, is dat men het kwaliteitsbeleid kan verbeteren van de school. Maar het is inderdaad meer de bedoeling om een totaalbeeld te krijgen van de resultaten van deze test van de leerlingen van de school. Ik denk dat er nu misschien wel gericht wordt op deze doelstelling maar er ook misbruik kan gemaakt worden doordat gaat richten naar de reputatie van de school. Dit is geen goede aanpak. Als deze resultaten worden vrijgegeven naar de ouders of deze op één of andere manier bekend raken, zal dit zeker een positieve (of negatieve) invloed hebben op de school.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.