actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2017, 23:37
Jens.W*uyts Jens.W*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 53
Meer dan 12 jaar geen doodstraf, maar deze Amerikaanse staat gaat nu plots op amper 1

Na bijna 12 jaar zonder één enkele executie, zal de Amerikaans staat Arkansas de komende dagen plots toch 8 mannen die de doodstraf kregen executeren. De reden? Een van de drie noodzakelijke ingrediënten van de dodelijke injectie zal binnenkort vervallen.
De staat Arkansas plant over een periode van 10 dagen in april 8 executies. Als ze alle 8 ook daadwerkelijk worden uitgevoerd, dan zal Arkansas de eerste staat zijn die zoveel gevangen op zo’n korte tijd executeert sinds de doodstraf in 1976 door het Amerikaans Supreme Court weer werd ingevoerd. Sinds 1976 werden in de gevangenisvleugel waar nu 8 mannen op hun doodstraf wachten, 27 gevangenen geëxecuteerd.


De reden om zoveel executies op korte tijd uit te voeren, ligt bij een van de drie stoffen die tijdens de executie worden ingespoten. Het gaat om het midazolam, een snelwerkende benzodiazepine (met sterke angstremmende, spierontspannende, amnestische en kalmerende eigenschappen). De kalmerende vloeistof die de gevangenis op voorraad heeft, vervalt eind april. Als die stof niet degelijk meer blijkt te werken, kan de gevangene na de dodelijke inspuiting gedurende heel de executie bij bewustzijn zijn.

Risico op fouten

Anti-doodstrafgroeperingen vrezen dat zo’n snelle opvolging van de executies de druk op het gevangenispersoneel dat de executies uitvoert zal doen toenemen, en dat dit problemen kan veroorzaken. Zo bleek in het verleden in Oklahoma (in 2014) al bij 2 executies op dezelfde dag dat de dodelijke injectie bij de tweede gevangene heel traag werkte, doordat de spuiten niet goed waren aangesloten. "Het risico op fouten neemt door deze manier van werken toe”, klinkt het.

Bron: Het Nieuwsblad, AP, http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170321_02792820

Mening:
Ik vind dat het niet kan dat er ineens 8 mensen geëxecuteerd worden omdat één van de drie stoffen binnekort zal vervallen. Ik vind dat men dan maar nieuwe injecties moet aankopen. Ik volg de anti-doodstrafgroeperingen volledig. Ik denk ook dat er fouten zullen gemaakt worden door de hoge druk die erbij komt kijken. Op deze manier zullen de gevangenen misschien geen snelle dood hebben. En als de doodstraf dan toch moet uitgevoerd worden, dan liever snel dan traag zodat ze niet moeten afzien.
Laat mij wel duidelijk zijn: Ik ben tegen de doodstraf. Ik denk dat er veel betere manieren zijn om die gevangenen te straffen dan de doodstraf. Ben je zelf een beter mens als je een moordenaar laat executeren? Ik denk alleszins van niet! Laat die gevangenen gewoon de rest van hun leven in de cel doorbrengen. Dan verlaag je je niet tot hun niveau. Ik denk dat de doodstraf mensen niet afschrikt om iemand te vermoorden. Men kan zich beter focussen op de oorzaak van moorden (drugs,...).
Laten we ook niet vergeten dat er misschien onschuldige mensen de doodstraf gaan krijgen. Ben je altijd 100% zeker dat je met de dader te maken hebt? Soms komt er iemand vrij na 30 jaar onschuldig in de gevangenis te hebben gezeten. Van mij mogen ze de doodstraf dus afschaffen.

Laatst aangepast door Jens.W*uyts : 21st March 2017 om 23:49.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2017, 10:22
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Ik ben net zoals Jens tegen de doodstraf. Wat een belachelijke reden voor executies op te voeren omdat er een stof vervalt. Ik dacht bij mezelf, de doodstraf is zo verleden tijd, de Westerse wereld is daar toch al lang vanaf! Blijkbaar had ik het verkeerd! De doodstraf is een legale bestraffing voor veroordeelden in 31 van de 50 Verenigde Staten van Amerika. Pas vanaf 2005 is de doodstraf voor minderjarigen illegaal in de Verenigde Staten van Amerika! Dit is ongelofelijk! De Raad van Europa stelt afwezigheid van de doodstraf als voorwaarde voor lidmaatschap, maar acht daarbij ook een moratorium of een de facto afschaffing waarbij de doodstraf wel in het wetboek blijft, maar niet meer uitgevoerd wordt, aanvaardbaar. Zoals Jens al zei 'Ben je zelf een beter mens als je een moordenaar laat executeren?' in mijn ogen een simpel antwoord, nee.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.