actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2017, 13:03
hendrik.v*ndyck hendrik.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 46
Abou Jahjah ziet muziek in DENK-variant

Na gewezen SP.A’er Ahmet Koç denkt ook Dyab Abou Jahjah aan een partij die mikt op de kiezer met een migratieachtergrond.

Hij richt zich daarbij op de Brusselaars. ‘De bedoeling is om tegen de Vlaamse, Europese en federale verkiezingen in 2019 met een sterk programma te komen’, zegt Abou Jahjah maandag in een interview met De Morgen.

Abou Jahjah deed in 2003 al eens een gooi naar de gunst van de kiezer. Samen met zijn Arabisch-Europese Liga vormde Abou Jahjah toen met PVDA de lijst RESIST. Dat bleek geen succes. ‘Ik zou nooit meer aan verkiezingen deelnemen als je op voorhand weet dat je geen resultaten kan halen’, blikt hij daar nu op terug.

Brussel

Een variant van het Nederlandse DENK is volgens Abou Jahjah niet leefbaar op nationaal of Vlaams niveau. ‘De drie zetels die DENK heeft binnengehaald, zou ze bij soortgelijk resultaat bij ons niet gekregen hebben. Haar 2,1 procent ligt ver onder de kiesdrempel van 5 procent’. Maar Brussel is volgens hem een ander verhaal. ‘Daar heeft 1 op de 2 kiezers een migratieachtergrond’.

Abou Jahjah denkt daarom met een aantal mensen ernstig na over een partij in Brussel. ‘Ik kan nog geen namen noemen, maar het staat vast dat we geen exacte kopie van DENK maken. Het moet breder’, luidt het. ‘Waar we aan denken, is een partij rond de Brusselse identiteit. Ze zal op die manier regionalistisch zijn, maar tegelijk ook emancipatorisch’. Hij spiegelt zich ook meer aan het Spaanse Podemos, dan aan DENK.

Eigen mening:

Een partij die focust op de kiezer met een migrantenachtergrond is volgens mij geen oplossing om thema’s zoals polarisatie en discriminatie tegen te gaan. Een voorbeeld van zo’n partij vind je terug In Nederland waar de partij DENK met als grote man Tunahan Kuzu 3 zetels heeft weten te bemachtigen. Ik heb enkele interviews bekeken van deze persoon en ook van enkele andere partijleden van DENK en ik kan besluiten dat de manier waarop deze mensen politiek voeren alleen maar zorgt voor verdere distantiëring. Ze spelen vooral het slachtoffer als ‘buitenstaander’ in hun eigen land en zullen zelden de fout bij de minderheid leggen. Ze spelen vaak de racismekaart en winnen hierdoor hun meeste stemmen. Hetzelfde geldt voor Abou Jahjah, een persoon die de controverse niet schuwt. Hij is de leider van de beweging AEL (Arabisch-Europese Liga), een partij waarmee hij in 2002 de moslims in Borgerhout heeft opgeroepen om te protesteren tegen de invloed van het Vlaams Blok. Hierdoor ontstonden enorme rellen. Deze persoon is gefrustreerd door het zogenaamde onrecht dat de migranten wordt aangedaan en bouwt hier zijn politiek mee uit. Niet dat er op dit vlak geen problemen zijn, maar men moet de zaken niet beginnen overdrijven. Het slachtoffer uithangen en schuldgevoelens uitlokken om zich zo te profileren in een samenleving vind ik niet de juiste methode om eenheid te creëren in een land. Kortom, een partij die zich vooral focust op de migrantenbevolking in een land en niet de gehele bevolking, vind ik niets bijbrengen aan de Belgische politiek.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170320_02789322

Laatst aangepast door hendrik.v*ndyck : 20th March 2017 om 13:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th March 2017, 23:07
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Ik vind het vooral frappant dat ze het voorbeeld DENK nemen want die partij heeft in Nederland totaal geen succes in tegendeel. Kuzu is ook openlijk voor meer migranten en hij neemt het standpunt van Turkije in met de rel tussen beide landen. Dus als dat het grote voorbeeld moet zijn, olé dan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.