actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2017, 15:09
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Man die journalist via Twitter epileptische aanval bezorgt, is opgepakt

De Amerikaanse autoriteiten hebben een man opgepakt die Twitter gebruikte om een epileptische aanval uit te lokken bij een journalist. Het 55-jarig slachtoffer kreeg eind vorig jaar een knipperende afbeelding toegestuurd.

Journalist Kurt Eichenwald opende het bericht in december en zag een fel flitslicht en de boodschap: 'Je verdient een epileptische aanval vanwege je berichten.' De tijdschriftjournalist in Texas had eerder openlijk over zijn epilepsie geschreven. De tweet miste zijn uitwerking niet. Eichenwald kreeg volgens The Washington Post inderdaad een aanval. Hij zou het doelwit zijn omdat hij zich fel uitsprak tegen Donald Trump.

Experts verklaarden in de krant dat het gaat om een nieuw soort misdrijf, dat qua ernst vergelijkbaar is met het versturen van een bombrief of het bewust teweeg brengen van een gevaarlijke allergische reactie. De opgepakte verdachte, een 29-jarige man uit de staat Maryland, wordt verdacht van cyberstalking.

FBI

Pepe the Frog, een stripfiguur die populair is onder Trumop-aanhangers en gebruikt werd in de tweet aan Eichenwald. ©Wikimedia Commons
Een aantal weken voor de aanval had de journalist over zijn epilepsie geschreven en over een soortgelijk incident. In het najaar had Eichenwald een video gekregen van de nu opgepakte verdachte met flikkerend licht, knipperende cirkels en een plaatje van Pepe the Frog, populair onder Trump-aanhangers. Die eerste keer liet de journalist bij het zien van de beelden meteen zijn iPad vallen.

De verdachte was op internet actief met dagelijks tientallen enthousiaste tweets over Trump. Over Eichenwald schreef hij: 'Hij beschuldigt mij van een poging tot moord door een dodelijk Pepe-plaatje.' Dat bleek een inspiratie voor andere Twitteraars.

Op 15 december ging het mis toen de journalist een reply op een tweet las. Toen Eichenwald op het plaatje klikte, bleek het een gif met flikkerend licht. De man viel op de grond waarop zijn vrouw hem vond, aldus The New York Times. Ze belde eerst de hulpdiensten voordat ze een tweet terugstuurde naar de aanvaller: 'Dit is zijn vrouw, je hebt een toeval veroorzaakt. Ik heb je informatie en heb de politie gebeld om een melding te doen.' Volgens de krant had de journalist wekenlang last van de epileptische aanval, hij verloor het gevoel in een hand, en had moeite met praten.

Eichenwald deed aangifte en drie maanden later werd de verdachte opgespoord. Voor Eichenwald is de affaire nog niet achter de rug. Hij stelt dat meer dan veertig mensen hem inmiddels vergelijkbare afbeeldingen hebben gestuurd. 'Stop daarmee', schreef hij op Twitter. Hij meldde ook dat gegevens van de gebruikers bij de FBI zijn.

Bron: De Morgen, 19/03/2017, http://www.demorgen.be/technologie/...epakt-babb8109/

Mijn mening:
Dit artikel toont weeral aan hoe gevaarlijk social media kan zijn. Het wordt blijkbaar niet enkel gebruikt bij jongeren die aan cyberpesten doen, maar ook bij volwassen mensen die hun frustraties op een verkeerde manier willen uiten. Dit was ook het geval bij de 29-jarige aanvaller van Eichenwald. Hij toonde weinig respect voor de mening van de journalist en besloot om hem weldra hard te straffen voor zijn ‘daden’. Zelf vind ik dit zeer vergaand. Iedereen heeft het recht om zijn mening te uiten, dus ook de journalist. Zeker omdat in de grondwet van Amerika het volgende geschreven staat: Freedom of Speech. Vandaar dat ik ook vind dat de aanvaller hiervoor een terechte staf verdient. Iemand zo aanvallen op zijn tekortkomingen of in dit geval zijn aandoening, is niet de correcte manier van reageren. Ik kan begrijpen dat de man niet akkoord ging met de mening van Eichenwald, maar dan had hij hem beter een bericht gestuurd met zijn tegenargumenten erin.
Vervolgens vind ik het ook heel erg dat men de journalist blijft cyberstalken met zulke berichten. Hieruit blijkt dat de daad van de dader heel het net is rondgegaan en zo nog vele andere mensen heeft aangezet om net hetzelfde te doen als hem. Het is dus echt belangrijk om grondig af te wegen wat je allemaal op social media plaatst.

Laatst aangepast door Pauline.D*Kerf : 19th March 2017 om 15:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.