actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2017, 11:32
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
‘Iedere voetbalclub moet AED-toestel hebben’

N-VA-senator Pol Van Den Driessche wil dat elke voetbalclub beschikt over minstens één AED-toestel, een draagbaar toestel dat hartritmestoornissen tegengaat. Michel D’Hooghe, voorzitter van de medische commissie van de wereldvoetbalbond FIFA, is alvast voorstander, schrijft De Zondag

Sinds vorig seizoen is het voor elke scheidsrechter in België verplicht om een EHBO-cursus te volgen.

‘Ik denk echter dat we nog een stap verder moeten gaan’, aldus Van Den Driessche. ‘Elke voetbalclub, van klein tot groot, zou minstens één AED in huis moeten hebben. Idealiter zelfs twee, want op zaterdag spelen vaak twee ploegen tegelijk. Een verzorger zou dat toestel bij zich kunnen houden.’

De senator heeft de Belgische voetbalbond gevraagd initiatief te nemen. ‘Dit mag zelfs opgelegd worden. Ik weet dat de aankoop duur is, zeker voor kleine clubs: zowat 1.500 euro. Maar dat is het waard. Misschien kan de bond een groepsaankoop organiseren om de prijs te drukken?’

Michel D’Hooghe steunt het voorstel, en wijst erop dat een AED al verplicht is op alle wedstrijden van de FIFA. ‘Ik zal niet rusten vooraleer er in de buurt van elke wedstrijd een AED aanwezig is. Een groepsaankoop zou slim zijn. Met de FIFA doen we dat al: wij kopen onze toestellen aan 1.000 euro.’

Bron
standaard.be. (2017, Maart 19). ‘Iedere voetbalclub moet AED-toestel hebben’. Opgehaald van standaard.be: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170319_02787466

Persoonlijke mening
Ik vind dat een goed voorstel, het gaat hier om mensenlevens te redden. Ik kan er inkomen dat het voor een kleine club een (grote) investering is, maar dat kan je mogelijk oplossen door een groepsaankoop. Het is de zeker de investering waard.
Bovendien zou ik het uitbreiden naar alle sportclubs en zelfs dat vind ik nog onvoldoende. Ik weet dat het is niet goedkoop is, maar idealiter zou er een netwerk van AED toestellen moeten zijn. Deze apparaten vind je steeds meer in openbare gebouwen, dat is zeker positief maar mogen er nog heel wat "punten" bijkomen. Ik denk dan aan bv. bankkantoren, supermarkten, ziekenfondsen,...

Dan is er nog een reden waarom ik het artikel heb gepost:

"Sinds vorig seizoen is het voor elke scheidsrechter in België verplicht om een EHBO-cursus te volgen."

Het is goed dat de verplichting er sinds vorig jaar is maar te laat als je het mij vraagt (beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen...)
Daarbij wil ik nog het volgende kwijt:
Ik vind dat iedereen (tot een bepaalde leeftijd) verplicht een EHBO-cursus, om de zoveel jaar (laat ons daar al mee beginnen) zou moeten krijgen/volgen.
Het onderwijs zou daarin een trekkende rol moeten opnemen. Je kan niet verwachten van een persoon, die één keer een initiatie EHBO kreeg, (in een ernstige) situatie iemand correct/durft helpen. Dat zit niet of amper in het lessenpakket en ik weet niet waarom. Iedereen heeft daar baat bij.
Leerlingen vragen vaak: "Waarom moeten wij dat kennen?", ik denk dat een EHBO-cursus voor zich spreekt. Jammer genoeg wordt daar weinig tot geen aandacht aan besteed.
"De oefensessie ergens op het einde van het schooljaar..." is onvoldoende.
(Hetzelfde met brandoefeningen: Hoe gebruik je een brandblusapparaat?
Om maar een voorbeeld te geven.)
Zelf heb ik al een paar keer een initiatie gehad maar (en ik denk dat veel mensen zo denken) als je echt in een situatie terecht komt: "Ja ik zal er maar van af blijven en aan een professional overlaten (om zeker niets verkeerd te doen...)

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 19th March 2017 om 11:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th March 2017, 17:49
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Het is inderdaad nog niet zo'n slecht idee om op plaatsen waar intensief gesport wordt een AED ter beschikking te stellen. De aanrijtijd van een ambulance is ongeveer een 10 à 15 minuten terwijl de overlevingskansen van een hartstilstand liggen binnen de 6 minuten. Die minuten zijn dus van cruciaal belang. Met een AED kunnen omstaanders makkelijk een hand toesteken en het leven van die persoon redden voordat de ambulance nog maar is aangekomen. Een AED verplichten is een optie maar inderdaad een dure aankoop. Waarom zou de overheid of de voetbalbond geen subsidies toestaan aan clubs die investeren in veiligheid? De meeste mensen mankeren nog een goede basiskennis aan EHBO, misschien moet er daar op nationaal vlak meer op worden ingezet? Een niet al te oppervlakkige cursus kan wonderen doen en vooral mensenlevens redden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.