actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th March 2017, 17:49
Hanne.V*n Hanne.V*n is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 71
Paus maakt opening voor gehuwde priesters

Paus Franciscus heeft zich in een interview positief uitgelaten over de mogelijkheid om gehuwde mannen tot priester te laten wijden. Dat moet het steeds groter wordende tekort aan katholieke priesters helpen tegengaan.

De paus lijkt het idee in het interview met het Duitse weekblad Die Zeit in elk geval genegen te zijn, gezien het "enorme probleem" van het katholieke priestertekort. "We moeten overwegen of 'viri probati' een mogelijkheid kan zijn", aldus Franciscus, waarmee hij verwijst naar 'beproefde mannen'. Dat zijn katholieke mannen die kunnen aantonen dat ze over een diep geloof en onberispelijke deugdzaamheid beschikken.

Volgens de paus moet de Kerk durven nadenken over welke taken deze mannen in de toekomst zouden mogen uitvoeren, "bijvoorbeeld in afgelegen gemeenschappen".

De paus stelt wel een belangrijke voorwaarde, aangezien de mogelijkheid enkel geboden zou worden aan mannen die al getrouwd zijn om priester te worden. Priesters die al gewijd zijn, zouden daarentegen niet mogen trouwen. "Vrijwillig celibaat is niet de oplossing."

Vandaag al zijn sommige katholieke priesters gehuwd, maar het gaat om uitzonderingen. Zo mogen gehuwde protestante priesters die zich tot het christendom bekeren gehuwd blijven wanneer ze een rooms-katholieke priester worden, wanneer hun echtgenote daarmee akkoord gaat.

Bron: 10-03-17, 15.45u – http://www.demorgen.be/buitenland/p...sters-bdc45ca4/

Mening: Het loskoppelen van het celibaat van het priesterschap, vind ik zeker geen slecht idee. We leven namelijk in een moderne tijd. Ik vind dat de kerk de regels in verband met het priesterschap moet moderniseren.

Ik heb het celibaat ook vaak in vraag gesteld. Ook voor wie het menselijk onmogelijk is om zich aan het celibaat te houden, moet de kans krijgen om priester te worden. In de Oosterse Kerken is het gehuwd priesterschap al een feit. Waarom bij ons niet? Het is niet de essentie van het Christelijk geloof dat het priesterschap bestaat uit celibataire mensen. Ik vind dat het tijd wordt dat priesters ook kunnen huwen of gehuwde mannen priesters kunnen worden.

Zoals in artikel wordt vermeld is het grote voordeel van deze aanpassing, het tekort aan katholieke priesters tegengaan. Ik vind ook dat de Kerk moet nadenken over de intreding van vrouwelijke priesters. Op die manier zou het tekort aan katholieke priesters nog meer worden aangepakt.

Laatst aangepast door Hanne.V*n : 10th March 2017 om 18:34.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2017, 11:48
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Ik ben het niet volledig eens met Hanne. Ik vind niet dat vrouwen nu opeens ook het recht krijgen om priester te worden. Dit zou namelijk helemaal verkeerd zijn. Dit zou de boodschap brengen dat vrouwen pas bepaalde rechten krijgen binnen de kerk, wanneer het slecht gaat en mannen het zelf niet meer kunnen oplossen. Volgens mij is dit een compleet verkeerde redenering.
Persoonlijk vind ik dat de kerk als instantie eerst moet bekijken hoe het komt dat niemand nog naar de kerk gaat. Daarna moeten ze de kerk reorganiseren, zodat het meer toegankelijk wordt voor jongeren. Enkel door de kerk toegankelijker te maken, kunnen we deze kerkgemeenschap terug laten groeien.
De zoektocht naar spiritualiteit is zeker niet het probleem, want jongeren zoeken de dag van vandaag meer en meer naar spiritualiteit. Het probleem is dat de kerk niet toegankelijk is voor jongeren en op een bepaald vlak verouderd is. De kerk moet dus eerst eens kritisch nadenken over hoe ze zich kunnen hervormen en op die manier jongeren kunnen aantrekken.
Wanneer de kerk hier over nadenkt, kunnen ze in deze hervorming integreren dat ook vrouwen een actieve rol mogen spelen in het kerkgebeuren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th March 2017, 12:48
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Mening: Ik denk dat Hanne en Stien zeker belangrijke argumenten aanhalen rond het celibaat binnen de kerk. Ik ga akkoord met Stien wanneer zij zegt dat het een fout signaal zou zijn naar de wereld wanneer vrouwen plots wel priester mogen worden wanneer het slecht gaat binnen de kerk. Anderzijds vind ik het al heel lang fout dat vrouwen geen priester mogen worden en dat de Bijbel en het christelijk geloof een vrij patriarchaal karakter hebben.

In wezen gaat het celibaat over 'ruimte maken voor God'. Het gaat niet over een praktische of over een nuttige levensstijl, wel over een moeilijke keuze die je maakt om leegte te laten voor God. Als ik het vanuit dit standpunt bekijk, vind ik dat het celibaat wel hoort bij de essentie van het christendom en dus hoort bij een priester. Dit neemt niet weg dat ik vind dat het belangrijker is om priesters te hebben, al dan niet getrouwd, dan geen priesters en dat het celibaat van mij hervormt mag worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd March 2017, 17:49
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Mening: Ik ben blij om te lezen dat men eindelijk overweegt om het celibaat aan te passen. We leven in de moderne tijd, maar de Kerk loopt naar mijn mening nog enorm achter. Het feit dat er ook nog steeds veel discussie is over thema's zoals abortus en homoseksualiteit stoot mij ook tegen de borst. De Kerk moet op verschillende vlakken dringende hervormingen gaan doen. Het afschaffen van het celibaat is zeker al een stap in de goede richting. Ik vind ook dat vrouwen die het willen, ook het priesterschap op zich mogen nemen. Bij mij zou dit zeker niet overkomen als een negatief signaal. De Kerk moet zich dringend aanpassen aan onze huidige mentaliteit. Zo niet, dan zal de Kerk steeds meer en meer naar de marge van onze samenleving geduwd worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.