actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2017, 16:31
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Nederland werkt aan rookverbod voor openbare speelplekken

Zomaar een sigaret opsteken in een Nederlands pretpark, speeltuin of kinderboerderij is er binnenkort waarschijnlijk niet meer bij. Steeds meer buitenspeelplekken en een aantal grote attracties willen geen rokers meer zien tussen de kinderen.


Tientallen speeltuinen werken aan een (gedeeltelijk) rookverbod of zijn al rookvrij. De Club van Elf grote dagattracties, waaronder de Efteling, is ook bezig met een rookbeperking.

De Efteling in Kaatsheuvel heeft al aangegeven een rookverbod te willen invoeren voor mensen die in de wachtrij staan. ‘Ook andere grote dagattracties zijn bezig’, zegt een woordvoerder van deze Club van Elf vrijdag. De intentie is er wel, maar er moet nog worden bekeken hoe dat rookverbod eruit gaat zien en hoe het valt te handhaven. ‘We streven naar één norm. Dinsdag wordt duidelijk of dat is gelukt. Dan weten we of de attractiebedrijven het rookverbod eventueel individueel zullen invoeren, of niet’, zegt de woordvoerder.

Het rookvrij maken van de kinderspeelplekken is een initiatief van het Nederlandse Longfonds, dat werkt aan ‘een rookvrije generatie’. Dat betekent dat kinderen niet worden blootgesteld aan de zeer schadelijke tabaksrook door de uitgeblazen rook in te ademen. Longen van kinderen zijn in ontwikkeling en kwetsbaar.

Daarnaast willen de organisaties dat kinderen zo min mogelijk met rokers worden geconfronteerd omdat het een slecht voorbeeld is. Volgens het Longfonds blijkt uit onderzoek dat kinderen die anderen zien roken, vaker zelf gaan roken. Juist voor jonge kinderen is het belangrijk dat ze een gezonde sociale norm leren, aldus het Longfonds.

Bij de Club van Elf zijn behalve de Efteling ook onder meer Madurodam, Dolfinarium, Apenheul en Duinrell aangesloten.


Eigen mening: Ik vind het een heel goed initiatief dat plaatsen waar veel kinderen rookvrij worden gemaakt. Ik vind dat kinderen zo weinig mogelijk in contact mogen komen met roken. Veel ouders kiezen ervoor om hun kinderen rookvrij op te voeden, maar wanneer ze dan eens ergens op een terras zitten of naar een speeltuin gaan worden de kinderen alsnog geconfronteerd met peuken en sigaretten. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die roken en ik vind dat hier ook rekening mee gehouden mag worden. Ik zou het dan bijvoorbeeld een goede oplossing vinden wanneer rokers kunnen roken op speciaal daarvoor afgebakende plaatsen waar geen kinderen komen, zoals nu trouwens al vaak gebeurt in horecazaken. Ik vind het zelf ook enorm storend wanneer je ergens op een terras zit en de man of vrouw naast jou, zit te roken. Je mag dan wel op geen enkele plaats nog binnen roken, maar buiten mag dit ook best meer aan banden gelegd worden. Naar mijn mening mag het rookverbod toch nog iets strenger gemaakt worden.

Bron: www.destandaard.be geraadpleegd op 25 maart 2017

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 25th March 2017 om 16:38.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2017, 19:31
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Ik ben het volledig eens met de mening van Amber. Veel mensen proberen zo min mogelijk in contact te komen met de schadelijke dampen, maar wanneer je op vele openbare plaatsen komt, zijn er veel mensen toch aan het roken.
Ikzelf vind dit heel storend en er zijn vast nog meer mensen die hier problemen mee hebben.

Wat ik wel een goed voorstel vind is om bijvoorbeeld afgeschermde gebieden te maken voor de rokers. Wanneer er in een pretpark een aantal plaatsen zijn voorzien voor rokers kunnen ze daar roken en niet meer in de wachtrijen van een attractie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th March 2017, 13:26
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Mening:

Ook ik ga akkoord met de meningen van Amber en Romy.

Ik kan me enorm storen aan het feit dat er een persoon voor mij staat te roken in een wachtrij van een attractie. Als ik dan een meter verder kijk zie ik daar een vader staan met zijn dochtertje in de hand... Uiteraard stel je u dan vragen bij de gezondheid van het kind.

Ik vind het een zeer goed initiatief en ik hoop ook echt dat het gaat werken, maar ik heb er zo mijn twijfels bij hoe goed dit plan zal lukken. Ik kan hiervan een voorbeeld geven: Op feestjes is er vaak ook een rookverbod om binnen de fuifzaal te roken, toch merk je dat er énorm, maar dan ook enorm, veel rokers zijn die het niet kunnen laten om binnen in de fuifzaal een sigaret op te steken. Ondanks het feit dat er een rokersruimte voorzien is. Hier kan ik met mijn gedachten moeilijk bij. Je staat op zo'n kleine ruimte, dat er zeer veel mensen meeroken van die ene sigaret die absoluut opgerookt moet worden in de fuifzaal.

Ik hoop dat de organisatie de wetten en regels omtrent roken in buurten waar kinderen zijn of zelfs naar mijn mening en die van Amber op terrassen van horecazaken streng genoeg zullen zijn, zodat hier geen uitzonderingen op worden gemaakt. Er zijn vaak mensen die regels aan hun laars lappen. Ook zij zouden iets verder mogen nadenken en meer rekening mogen houden met omstaanders.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th March 2017, 15:39
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Ik ben zelf een roker.
Ik begrijp inderdaad dat er meer rekening moet gehouden worden met kinderen maar ook met oudere mensen of mensen die een ziekte hebben. Ik denk bijvoorbeeld aan mensen die longkanker hebben.
Daarom vind ik het een goed initiatief dat er meer regels hieromtrent gemaakt worden.
Op boerderijen zou inderdaad een totaal rookverbod moeten zijn.
Ik versta ook dat mensen in een wachtrij van een attractiepark zich kunnen ergeren als mensen hierin roken.
Zoals ik al vermeld had, ben ik zelf een roker en vind ik dat we niet alle plaatsen van een roker mogen afnemen.
Zo vind ik bijvoorbeeld dat er geen rookverbod mag zijn op een terrasje in de zomer. Ik let er automatisch op dat mijn rook zo weinig mensen inderd. In ga ook steeds zitten aan een kant waar nog anderen mensen aan het roken zijn.
Hetzelfde aan een busstation of treinstation.
Dat er in een winkel zoals de Ikea rookkotjes voorzien zijn vind ik normaal. Maar dit zouden ze niet in de openlucht mogen geplaatst worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.