actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2017, 23:24
jannes.v*ndyck jannes.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 65
PR-blunder Jong CD&V: “Ik wil militairen uit mijn straat.”

Jong CD&V-voorzitter Sammy Madhi schreef een opiniestuk met een vervelende timing. Net voordat militairen en agenten samenwerkten om een aanslag te verijdelen in Antwerpen liet Mahdi het volgende weten in De Morgen over de militaire aanwezigheid in de straten: “Ik wil ze uit mijn straat. Niet binnen een maand, niet binnen een week en ook niet morgen. Vandaag.“

In een wisselcolumn met Derk Jan Eppink schreef Mahdi deze ochtend dat “het verstand moet zegevieren“. De Christendemocratische politicus ageerde daarmee tegen de gewapende aanwezigheid van Belgische militairen in de steden.

Omdat de laatste aanslag (althans dacht Mahdi dan) meer dan een jaar geleden is, vindt Mahdi dat de soldaten weg moeten: “dat ze wat mij betreft op peacekeeping-operatie in Libanon gaan of wat patatten schillen, het maakt me niet uit. Een jaar na de aanslagen kan ik geen kaki meer zien. Je kan geen straat meer inslaan zonder een zwaar bewapende man te zien staan in wat in een stedelijke context moeilijk nog een camouflagepak kan worden genoemd.”

In zijn gênant getimede column haalt Madhi ook zwaar uit naar Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) die onlangs nog een aantal antiterreurvoorstellen opnieuw uit de kast haalde, waaronder de mogelijkheid tot een noodtoestand. “Ongrondwettelijk en dus onhaalbaar” zegt Mahdi die vindt De Wever een “kaki ballon” wil oplaten, gewoon om gezien te worden: “Maar goed, we zitten allemaal wel graag eens aan de helium zeker?“, sluit Madhi sarcastisch af.

Mahdi beweert verder dat de militaire aanwezigheid een doekje voor het bloeden is en vooral het angstgevoel moet tegengaan, maar dat het niet daadwerkelijk helpt. “Ratio is een weinig efficiënt middel tegen angst, elk visueel element dat het gevoel van veiligheid verhoogt, is welgekomen. En geef nu toe, wat valt meer op in een stad dan twee mannen in camouflagepak met een AK-47 in de hand?“, schrijft Mahdi nog ironisch. (De Belgische militairen zijn uitgerust met een FNC of een SCAR, van de Waalse fabrikant FN. Een AK-47 en zijn varianten zijn veeleer populair bij voormalige Sovjet-Landen en in het Midden-Oosten nvdr).

Kritiek op Mahdi

Maar de anti-militaire opmerkingen kwamen er luttele momenten voordat militairen en politieagenten succesvol een aanslag konden voorkomen in Antwerpen. Een geradicaliseerde moslim van Noord-Afrikaanse afkomst reed daarbij met hoge snelheid door de Meir. De aanslag is verijdeld doordat het snelle-responsteam de auto tot stilstand kon brengen ter hoogte van de Sint-Michielskaai nadat militairen melding maakten van het voertuig.

In de sociale media leverde het Mahdi striemende kritiek op. Kamerlid Johan Klaps (N-VA) vraagt op Twitter om respect voor de Belgische militairen en gebruikt daarbij op ironiserende manier dezelfde woorden als Mahdi: “hulde aan onze #militairen voor de bescherming. Meer respect hiervoor aub. Liefst vandaag nog”


Ook het Vlaams Belang was er als de kippen bij om de spot te drijven met Mahdi en de CD&V. De rechtse collega’s van Jong CD&V, VBJ (Vlaams Belang Jongeren), maakten een ‘meme’ (een wederkerende mop of boodschap, populair op het internet) waarbij bijtend gewezen wordt op de timing van Mahdi. Studiedienstmedewerker van het Vlaams Belang Sam van Rooy noemt Mahdi zelfs vlakaf een idioot.

Akelig toeval

In januari 2015 voerde vice-premier Kris Peeters (CD&V) een ludieke actie met cameraploegen op de Meir in Antwerpen tegen de militaire aanwezigheid in de straten. Met zijn ochtendwinkelen wou Peeters aantonen dat “winkelen nog absoluut veilig is“.

De troepen werden toen op de straten ingezet na de aanslag tegen Charlie Hebdo op 7 januari 2015. De CD&V-actie was toen niet naar de zin van coalitiepartner N-VA.

bron: http://sceptr.net/2017/03/pr-blunde...itairen-straat/

mening: Heel erg jammer is dit voor jong CD&V en Mahdi. Hoeveel pech kan je hebben, toch? Ik betwijfel dat hij het jammer vindt dat deze aanslag verijdeld is, maar politiek gezien komt dit natuurlijk wel slecht uit. Zijn column is op zich zelfs niet slecht, en naar mijn mening zit er zelfs een grond van waarheid in al zal daar niemand meer naar omkijken na deze verijdelde aanslag.

Voor mij blijft het toch nog steeds de vraag in welke mate die militairen bijdragen aan de veiligheid. Ik wil de verdiensten van alle diensten in Antwerpen vandaag niet minimaliseren maar ik vraag mij af in welke mate een aanslag van een nuchtere terrorist verijdeld zou kunnen worden. Uiteindelijk zijn er vandaag waarschijnlijk wel mensenlevens gered, en in dat opzicht kan je misschien wel stellen dat het dat allemaal waard is. Uiteindelijk is het opheffen van zulke maatregelen of het ijveren ervoor altijd risicovol, stel je maar eens voor dat er dan een aanslag gebeurt. Kijk maar naar Frankrijk dat al twee jaar in een noodtoestand verkeert. Mahdi - of cd&v - zal daar volgens mij de gevolgen van voelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.