actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2017, 08:24
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Elke week klacht over agressieve kleuter

Het katholiek onderwijs krijgt almaar meer noodkreten van scholen over gewelddadige kleuters. “Vroeger gebeurde dat sporadisch, nu elke week”, klinkt het.

“Ik heb zo’n kleuter in mijn klas gehad. Vier jaar was hij. Hij zette de klas constant op stelten, zat vol woede. Hij greep zelfs de andere kindjes bij de keel. Ook mij heeft hij gestampt, gebeten en gekrabd. Ik had schrik dat hij mij of de andere kindjes eens echt pijn zou doen.”


Een 42-jarige juf uit Limburg vertelt haar verhaal anoniem. De school schakelde uiteindelijk Stop 4-7 in, een organisatie die kinderen met gedragsproblemen intensief begeleidt. “Maar de ouders moeten meestappen in dat verhaal. Daar is het misgelopen. Ze haakten af en stuurden hun kind naar een andere school.”

Om dergelijke situaties beter de baas te kunnen, organiseerde het katholiek onderwijs samen met de oudervereniging VCOV een studiedag over geweld bij kleuters. Aanleiding zijn de groeiende noodkreten vanuit scholen en van ouders.

“We krijgen nu elke week een school aan de lijn die met een vraag zit over een agressieve kleuter”, zegt woordvoerster Marijke Van Bogaert. “Vroeger gebeurde dat veel minder.”

Of de groeiende vraag betekent dat er meer agressieve kleutertjes zijn, is onduidelijk. “Dat of scholen stoten op lange wachtrijen bij de professionele hulpverlening”, zegt Van Bogaert. “Ze vragen ons hoe ze die periode het best overbruggen.”

Schorsing mag niet

Het CLB kreeg tijdens het schooljaar 2014-2015 al 109 aanvragen van basisscholen om leerlingen te begeleiden bij een schorsing. Dubbel zoveel als vier jaar eerder. Maar een kleuter schorsen, dat mag niet.

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20170322_0...essieve-kleuter
Datum: 23 maart 2017

Eigen mening: Ik ben erg geschrokken van dit opkomend fenomeen. Dat kleuters veel mondiger zijn geworden, was mij ook al opgevallen, maar zo agressief had ik niet verwacht. Ik denk dat ouders ook zeker al sneller duidelijke grenzen moeten trekken zodat ze als peuters al weten wat mag en wat niet.
Het is wel heel positief dat er organisaties zijn opgericht om zowel de kleuters zelf hierin te begeleiden, alsook de ouders extra hulp te bieden. Vaak weten ze niet hoe ze zulk gedrag moeten aanpakken, wat de situatie alleen maar verergert. Dat kan dankzij de mensen van deze organisaties vermeden worden.

Laatst aangepast door jana.m*rien : 23rd March 2017 om 08:31.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2017, 22:05
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Aan de ene kant is het niet abnormaal als een kleuter eens agressief uit de hoek komt. Dit komt omdat ze minder mogelijkheden hebben om frustraties te uiten. Aan de andere kant wordt het gedrag wel een probleem als de kleuter zich vaker agressiever voordoet. Geen enkel wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat kleuters nu agressiever zijn dan vroeger. Het kan zijn dat scholen nu sneller en vaker meldingen maken over deze agressie dan 5 jaar geleden. Ik ben van mening dat dit niet gemakkelijk is voor de leerkracht om om te gaan met zo’n kleuter. Je moet zelf veel geduld hebben en je weet soms niet waarom een kleuter zich zo gedraagt. Ik denk dat kleuters vaak zelf niet beseffen wat ze aan het doen zijn en dat ze niet begrijpen dat ze slecht bezig zijn. Ik denk ook dat een kleuter zich zo gedraagt omdat er misschien een onderliggend probleem is dat aangepakt moet worden. Ik denk dan aan een moeilijke thuissituatie, ouders die gescheiden zijn of geen tijd hebben voor hun kinderen. Ik heb veel respect voor kleuterleidsters. Als ik in dezelfde situatie zou bevinden, zou ik niet weten wat ik moet doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.