actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2017, 23:12
Hanne.V*n Hanne.V*n is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 71
Rivieren Ganges en Yamuna krijgen 'mensenrechten' om vervuiling tegen te gaan

Hooggerechtshof verleent wettelijke status van 'levende entiteit'

De Universele Verklaring voor de Rechten van de Rivier is nog niet in de maak, maar wellicht heeft het Hooggerechtshof van de Indiase deelstaat Uttarakhand daar een eerste aanzet toe gegeven. Het hof heeft bepaald dat de heilige rivieren Ganges en Yamuna dezelfde wettelijke rechten hebben als mensen.


De rivieren vervuilen of anderszins schade toebrengen is voortaan juridisch gezien net zo erg als een persoon schade toebrengen. Ook kunnen ze partij zijn in geschillen.

De rechters volgen daarmee het voorbeeld van het parlement van Nieuw-Zeeland, dat vorige week de rivier Whanganui de wettelijke status gaf van 'levende entiteit'. Het is de eerste rivier ter wereld die als mens wordt behandeld.

Het besluit is een tegemoetkoming aan de Whanganui-stam (behorend tot de Maori's), die al 140 jaar strijdt voor erkenning van de rivier, de op twee na grootste van Nieuw-Zeeland. De Maori's zien zichzelf in het universum op gelijke voet staan met bergen, rivieren en zeeën en beschouwen de Whanganui als een van hun voorvaderen.

De nieuwe wet bevestigt "de diepe spirituele band tussen de stam en zijn voorvaderlijke rivier", aldus minister van Justitie Chris Finlayson. De rechten van de rivier zullen worden bewaakt door twee voogden, een van de staat, een van de Maori-stam.

Bron: 21-03-17, 18.12u – http://www.demorgen.be/buitenland/r...-gaan-bad130dc/

Mening: Ik vind het geen slecht idee om de Ganges en Yamuna dezelfde juridische status te geven als mensen. Beide rivieren hebben deze bescherming hard nodig. De Ganges en Yamuna behoren tot de meest vervuilde rivieren op aarde. Er moet opgekomen worden voor de belangen van beide waterwegen, want overal ter wereld springen we niet al te zorgvuldig om met een van onze belangrijkste natuurlijke bronnen: rivieren. Door de nieuwe status kunnen de rivieren beter beschermd worden tegen vervuiling.

Ik begrijp ook wel dat men met deze status een gevoelige snaar raakt in India, want de Ganges en zijn grote zijrivier Yamuna, die uitkomt in de Ganges, zijn heilig voor hindoes. Jaarlijks trekken miljoenen Indiërs naar de oevers van deze rivieren om hun ziel te reinigen door zich te wassen in het water. Daarnaast is het water natuurlijk ook broodnodig voor het leven in de regio.

Toch moeten de twee rivieren worden aangepakt. Anders streven we af op een ecologische ramp en een gezondheidsrisico. Ik hoop dat de heilige rivieren Ganges en Yamuna de status krijgen. Een rivier mensenrechten toekennen is niet uniek. Een rivier in Nieuw-Zeeland kreeg vorige week nog dezelfde status.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2017, 15:26
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Het is positief dat ze deze maatregelen nemen om een rivier te beschermen. Het is goed dat ze hier zware boetes/straffen opzetten maar toch roept het vragen bij me op voor de 'mensenrechten' op een rivier. Wanneer je deze rivier dan vervuilt, is het dan poging tot moord? Dat een rivier een wettelijke status 'levende entiteit' lijkt me logisch, er leven verschillende organismen in de rivieren over de hele wereld dus elke rivier is een levende entiteit in mijn ogen. Ook oerwouden, bossen, koraalriffen, oceanen,... moeten beschermt worden met deze rechten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.