actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2017, 20:24
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Tsjechische zoo zaagt hoorn van neushoorns met kettingzaag af

Tsjechische zoo zaagt hoorn van neushoorns met kettingzaag af

Een dierentuin in Tsjechië is de hoorns van al zijn neushoorns met kettingzagen aan het afsnijden. De zoo in Dvur Kralove, ten noordoosten van Praag, reageert daarmee op de afslachting van een neushoorn begin maart in een zoo in Frankrijk, waarbij de hoorn werd afgezaagd en gestolen.

"De veiligheid van de dieren komt bij ons op de eerste plaats", zei de directeur van de dierentuin, Premysl Rabas. Voor de neushoorns is de ingreep pijnloos, vergelijkbaar met het knippen van nagels. Bovendien groeit de hoorn daarna weer aan. Als eerste kwam vandaag de witte neushoorn Pamir aan de beurt.

De zoo wil geen enkel risico nemen, nadat in Thoiry, bij Parijs, een neushoorn door stropers gedood was om de hoorn te stelen en verkopen. In Azië wordt op de zwarte markt een hoge prijs betaald voor het vermeende geneesmiddel.

"Betere beveiliging beschermt neushoorns, niet het afzagen van hoorn"

"Dierentuinen moeten hun beveiliging verbeteren, en niet de hoorns van hun neushoorns afzagen om hen te beschermen tegen stropers. Het onnodig uitvoeren van een operatie bij een neushoorn en hem beroven van zijn prachtige en unieke kenmerken door zijn hoorn af te zagen, is kortzichtig en nogal lui", heeft Joseph Okori, 'International Fund for Animal Welfare'-regiodirecteur Zuidelijk Afrika en hoofd van de afdeling Soortbescherming eerder gereageerd op de aankondiging van de dierentuin in Tsjechië dat ze hun 18 zwarte en witte neushoorns wilden verlossen van hun hoorn 'voor hun eigen veiligheid'.

"Dierentuinen moeten nu meer actie en bereidwilligheid tonen in hun inspanningen om hun dieren te beschermen, met name de dieren die bedreigd worden door illegale handel of het gevaar lopen op de zwarte markt te worden verhandeld", zegt Okori.

Bron:
De Morgen (21/03/2017) http://www.demorgen.be/wetenschap/t...ag-af-bb749768/

Mening:
Ik ga volledig akkoord met datgene dat Okori aanhaalt. Ik begrijp niet dat je als persoon een dier zo kan martelen om alleen maar geld te verdienen, stropers hebben geen enkel gevoel van empathie naar dieren gericht. Ik begrijp lang de ene kant dat de zoo in Dvur Kralove het stropen van de neushoorns zo wil voorkomen, maar dat is uiteraard geen goede oplossing. Er moeten andere oplossingen zijn die de neushoorns veilig stellen en niet hun prachtige kenmerk wegnemen. Ook al wordt er gezegd dat het iets pijnloos is voor de dieren doe je het nog altijd niet... Het is verschrikkelijk hoe vaak het in de media komt dat er een neushoorn is omgekomen door stropers, verschrikkelijk.

De dieren zijn prachtig, om hier geld mee te verdienen vind ik maar een beetje absurd. Oké, veel geld valt er mee te verdienen, maar is er geen andere mogelijkheid om veel geld te verdienen waarbij je prachtige dieren niet moet beroven van hun prachtig kenmerk of moet doden? Ik ben er zeker van dat er andere manieren zijn... Jammer dat ik zo'n artikels zo vaak tegenkom, veel te vaak...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2017, 09:49
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Net zoals Eline ben ik tegen het afnemen van de hoorn van neushoorns. Waarom zou je een dier in je zoo ten toon stellen voor openbaar publiek als je een typerend kenmerk van dit dier afneemt? De hoorn is het pronkstuk van de neushoorn, en waarschijnlijk is dit een van de redenen waarom het zo vaak wordt afgenomen door stropers. Het afnemen van deze hoorn om het dier te beschermen vind ik slechts een zwak excuus. De zoo heeft volgens mij absoluut niet het recht om dit soort operaties te laten uitvoeren. En ik stel me dan ook rechtstreeks de vraag wat de zoo met deze hoorns zou doen. In het beste geval worden ze gewoon ten toon gesteld, maar wie weet komen ze via een of andere weg toch nog op de zwarte markt terecht.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd March 2017, 10:01
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Afzagen hoorn van neushoorn

Ik begrijp dit niet. Is dit nu de oplossing voor het probleem? Ze zijn boos op de stropers die de hoorn komen stelen en verkopen op de markt, maar nu gaan ze eigenlijk net hetzelfde doen, zonder het de verkopen? Waarom ga je een typerend kenmerk van een neushoorn afnemen uit angst voor stropers? Ik denk dat er betere mogelijkheden zijn om dit probleem op te lossen zonder het dier iets af te nemen. Betere beveiliging bijvoorbeeld is al een stap in de goede richting, er gaan zeker nog andere mogelijkheden zijn om dit op te lossen, maar je moet er natuurlijk naar zoeken. Dit is wel een heel simplistische oplossing die ze hebben gekozen. Ook al groeit de hoorn terug, hoe zou jij het vinden als ze van de ene dag op de andere jouw handen afnemen zonder dat je er iets aan kan veranderen? Ze moeten zoeken naar een andere uitweg, de zoo en de neushoorn zal anders niet meer zijn zoals ze vroeger was.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.