actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2017, 14:42
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Luchtverkeersleiders dreigen met staking op Zaventem tijdens paasvakantie

De vakbond ACV-Transcom dient vandaag een stakingsaanzegging in als de minister geen einde stelt aan de ‘heksenjacht’. Alles draait om de beslissing om de luchtverkeersleiders individueel te verhoren voor een gerechtelijk onderzoek en voor een audit die *Bellot heeft aangevraagd.

De luchtverkeersleiders van Belgocontrol dreigen met een staking omdat ze individueel zullen worden verhoord over de beslissingen die ze nemen op Zaventem.

De luchtverkeersleiders kunnen afwijken van het normale plan als de veiligheid in het gedrang komt, bijvoorbeeld door de windrichting of door te druk verkeer. Actiecomités, die zich bezighouden met geluidshinder rond de luchthaven, beschuldigen de verkeersleiders ervan dat ze hun beslissingen te weinig kunnen motiveren. De administratie Mobiliteit wil voor haar audit daarom de namen krijgen van wie er op welk moment bepaalde beslissingen heeft genomen.

Dat is overigens ook een vraag van de onderzoeksrechter van het Brusselse parket, die na een klacht van omwonenden eveneens een onderzoek voert naar het gebruik van de start- en landingsbanen. Het onderzoek loopt sinds 2010 ‘maar er werden nog nooit individuele luchtverkeersleiders verhoord’, zegt Kurt Callaerts van ACV-Transcom.

Angst voor sancties

‘Als verkeersleiders weten dat ze individueel verhoord kunnen worden over hun beslissingen, dan zullen ze in de toekomst misschien niet meer alleen bezig zijn met de veiligheid, maar beginnen na te denken over welk actiecomité een klacht zou kunnen indienen’, zegt Callaerts.

De raad van bestuur van Belgocontrol, die is samengesteld door de politieke partijen, gaf vorige week toestemming om de namen van de verkeersleiders door te geven.

Minister Bellot antwoordt dat hij zeer snel met de vakbond rond de tafel wil zitten over het dossier, maar gisteravond was er nog geen afspraak over wanneer dat onderhoud er zou komen. Als de vakbonden tegen deze voormiddag geen garanties krijgen dat hun eisen zullen worden ingewilligd, dan dienen ze een stakingsaanzegging in. Die moet vijftien dagen op voorhand worden ingediend. De eerste stakingsdag zou dan vallen tijdens de eerste week van de paasvakantie.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170321_02791347

Mening:
Ik vind het erg dat dit soort sancties weer moeten plaats vinden tijdens een vakantie. Vaak wanneer er een schoolvakantie op komst is kondigt de luchthaven een stakingsactie aan. Enerzijds begrijp ik dit wel. Als dit door het jaar zou gebeuren dan heeft deze actie niet dezelfde invloed als wanner het tijdens een schoolvakantie zou gebeuren. Door het op deze momenten te doen komt het harder in de media.
Ik vind het jammer dat families met kinderen hier den dupe van zijn. Zij kunnen er niet aan doen maar zitten wel met de problemen.
De bekommernis om niet alleen verhoord te willen worden vind ik raar. Waarom zouden deze mensen niet alleen verhoord mogen worden? Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat deze mensen ook individueel verhoord kunnen worden. Binnen een groep heerst er vaak groepsdruk. Hierdoor zullen er bepaalde personen minder durven zeggen omdat ze het gevoel hebben dat ze gecontroleerd worden. Wanneer ze dan individueel verhoord worden kunnen ze zich misschien eerlijker uitdrukken. Deze staking zal dan ook niet aangekondigd worden door de tweede groep mensen waar ik het zojuist over had. Het zal de mondigere groep zijn die dit soort beslissingen mee kracht geven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2017, 15:14
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Ik ga akkoord met de mening van Lander. Je zou jezelf beginnen afvragen waarom ze die stakingen telkens in de schoolvakanties doen. Er is inderdaad een logische verklaring voor! Dan hebben ze het meeste effect. Alle vakantiegangers worden ermee geconfronteerd en doen hun beklag bij de autoriteiten. Zelfs nu, voordat de staking effectief van start gaat komt het al in de media waardoor mensen hun mening kunnen geven. Dit heeft al een psychologisch effect. Je kan wel zeggen dat de vakantiegangers hier de dupe van zijn maar als je er een statement door wilt krijgen, moet je gewoon het grote publiek aanspreken. Als je een betoging gaat doen, is dat ook op een drukke plaats en niet ergens waar men het niet ziet. Het is nu gewoon de gang van zaken dat stakingen zorgen voor ongemak, daar is bijna iedereen de dupe van.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.