actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2017, 08:37
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
‘Het kan écht niet dat bedrijven die voor de stad Gent werken, discrimineren’

Allochtonen hebben 30 procent minder kans uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek dan autochtone kandidaten, blijkt uit praktijktests in Gent.
Zelfs bedrijven die een antidiscriminatieclausule hebben ondertekend, behandelen allochtone en autochtone sollicitanten niet op gelijke voet. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent, in opdracht van het Gentse stadsbestuur.
Het onderzoeksteam van professor Stijn Baert stuurde 768 fictieve sollicitaties naar bedrijven die zaken doen met de stad Gent en zich er contractueel toe verbonden hebben niet te discrimineren. Allochtone sollicitanten ontvingen 28 procent minder positieve reacties en 30 procent minder uitnodigingen voor een sollicitatiegesprek dan autochtone kandidaten met dezelfde kwalificaties.

Voor schepen van Gelijke Kansen Resul Tapmaz (SP.A) is het onderzoek de aanleiding voor actie. ‘Als Vlaams minister Liesbeth Homans het niet doet, doen we het zelf maar’, zegt hij. ‘Het kan écht niet dat bedrijven die voor de stad Gent werken, discrimineren.’ Tapmaz gaat de anti-discriminatieclausule afdwingbaar maken en is van plan bedrijven via een vragenlijst te confronteren met hun verantwoordelijkheid. Bedrijven die blijven discrimineren, riskeren een klacht door het gelijkekansencentrum Unia. Mogelijk volgen er dan boetes. Eerder voerde de stad Gent een gelijkaardig beleid tegen discriminatie op de huurmarkt.

Geen Turk, wel Slovaak
Uit het onderzoek blijkt dat de discriminatie tegenover Turkse namen het grootst was. Marokkaanse of Ghanese kandidaten namen een middenpositie in, en bij een Slovaakse naam was er geen verschil met de Vlaamse kandidaten. ‘Dat is een verrassing’, zegt professor Baert. ‘We hadden eigenlijk het tegendeel verwacht, omdat we dachten dat de Turkse gemeenschap zich beter heeft geadapteerd dan de anderen.’

Er werd uitsluitend door kleine bedrijven gediscrimineerd. Bij de grote, met meer dan vijftig werknemers, was er geen ongelijke behandeling. Als uitsluitend naar de kleine bedrijven gekeken wordt, hadden kandidaten met een vreemde naam 43 procent minder kans om uitgenodigd te worden.

De discriminatie nam af naarmate de kandidaten meer ervaring konden voorleggen. Bij twintig jaar ervaring was er geen verschil meer. Werkgevers verlangen van allochtone sollicitanten dus ervaring, maar verhinderen hen die op te doen, stelt Baert vast.

Bron: DS, 21/03/2017. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170320_02790367)

Eigen mening: Ik ben toch wel geschrokken van het hoge cijfer van de discriminatie in de kleine bedrijven. 43 %, dat is bijna de helft. Ik vind het dan ook goed dat er in een stad zoals Gent onderzoek wordt gedaan naar zo'n thema's. Gent is zoals zoveel andere grootsteden in België een multiculturele stad. Juist daarom zouden eigenlijk deze cijfers nog lager moeten liggen en zelfs niet meer mogen opduiken. Ik ben ook van mening dat allochtonen evenveel kansen moeten krijgen dan autochtonen. Een anti-discriminatieclausule kan daar verandering in brengen. Ik denk wel dat je erop moet letten dat dit dan niet het tegengestelde effect krijgt. Ik ben vooral voor het feit dat een bedrijf de beste en de geschikte kandidaat voor de job moet aannemen. Dit moet los van het feit gebeuren dat de persoon in kwestie een allochtoon of een autochtoon is. Als de stad Gent tegen bedrijven gaat zeggen: "Je moet zoveel procent autochtonen in dienst nemen.", dan gaan we het omgekeerde effect zien. Volgens mij kunnen autochtonen dan in dit voorbeeld eventueel gediscrimineerd worden met de oplegging van de stad Gent in het achterhoofd. Dat zou jammer zijn. Ik denk dat bedrijven de kans moeten krijgen om de meest geschikte persoon aan te nemen voor de job, ongeacht hun afkomst. De werkgevers mogen natuurlijk wel niet bewust discrimineren op basis van afkomst.

Laatst aangepast door Aurélie.J*cobs : 21st March 2017 om 08:53.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.