actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2017, 23:19
hendrik.v*ndyck hendrik.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 46
Hongarije wil alle rode sterren verbieden, ook die van Heineken

De Hongaarse regering wil alle symbolen van het nazisme of het communisme verbieden. Dat gaat onder meer om de rode ster die lange tijd het symbool was van de communistische dictatuur in het land. Probleem: dat zou ook gelden voor de rode ster die het logo is van de Nederlandse bierbrouwer Heineken.
De nationalistische regering van premier Viktor Orban wil komaf maken met alle symbolen die doen denken aan de overheersing door de nazi's of de communisten. Vanavond is er in het Hongaarse parlement in Boedapest een debat over dat verbod.

Het gaat om symbolen zoals hakenkruisen, hamers en sikkels, maar ook over de rode ster; lange tijd het symbool van veel communistische regimes in Oost-Europa.

Nu zijn er weinig mensen die daar heimwee naar hebben, maar een verbod van een rode ster zou ook de Nederlandse bierproducent Heineken zuur kunnen opbreken.

Het logo van Heineken dat wereldwijd gebruikt wordt, bestaat uit een ster. In de jaren dertig was die rood om na de oorlog te veranderen in een witte ster met een rode rand. In 1991 werd de ster opnieuw rood.

Als die rode ster verboden wordt, is dat een probleem voor Heineken dat wereldwijd actief is. De Nederlandse biergroep zegt dat er geen enkele politieke betekenis aan die ster is gehecht en dat ze een oud brouwerssymbool uit de middeleeuwen is.

Eigen mening:

Het gaat echt ver als men symbolen zoals deze gaat verbieden. Ik vraag me af wat het nut is om zoiets te doen. Ik begrijp dat je een symbool zoals een hakenkruis niet zomaar overal gaat afbeelden, maar een universeel symbool als een (rode) ster verbieden? Dat vind ik toch heel raar. De premier van Hongarije, Viktor Orban, krijgt waarschijnlijk enorm veel kritiek te verduren door zijn beleid naar vluchtelingen toe. Misschien is dit een antwoord op de uitlaten van Erdogan en wilt hij daarmee bewijzen dat hij zich distantieert van het Nazisme en communisme. Helaas zal censuur plaatsen op symbolen en gedachtegoed alleen maar de tegengestelde indruk achterlaten, namelijk dat je als samenleving wordt verboden om bepaalde ideeën te hebben en in dit geval zelfs niet meer vrij bent om een rode ster af te beelden. Daarnaast zou het natuurlijk jammer zijn voor een bedrijf als Heineken dat het zijn logo kwijtraakt door censuur. Dit zou betekenen dat het enorm veel geld moet gaan spenderen om in een land als Hongarije bier te verkopen met een ander logo. Ik denk trouwens dat er nog wel producten zullen zijn die een rode ster hebben verwerkt in hun logo. Om dat allemaal te controleren zou er veel tijd verloren gaan in het censuren van iets dat helemaal niet relevant is. Ze zouden beter wat vluchtelingen toelaten in hun land in plaats van zich bezig te houden met onbenulligheden zoals dit.

Bron: De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2929044

Laatst aangepast door hendrik.v*ndyck : 20th March 2017 om 23:24.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2017, 22:24
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Het is inderdaad nogal vreemd om een rode ster als universeel symbool zo maar opeens te verbieden. De ster van Heineken heeft niets te maken met die van het communisme, maar ik denk dat de interpretatie van de rode ster afhangt van waar in Europa je bent. Het verwondert mij met andere woorden dan ook niet dat deze in Hongarije eerder met het communisme zal geassocieerd worden dan bijvoorbeeld in de Benelux, aangezien men in eerstgenoemd land jarenlang onder communistisch bewind heeft geleefd. Dit symbool was toen dan ook zo goed als overal in de samenleving aanwezig, vanop affiches en kledij tot op de torens van belangrijke gebouwen. Waar Hendrik aanhaalt dat het censureren van bepaalde symbolen een tegengestelde indruk achterlaat en dit de mensen verbiedt om te denken wat ze willen, heb ik een andere mening. Symbolen als het hakenkruis, de communistische hamer en sikkel, de bliksemschichtjes van de SS enz. moeten hoe dan ook verboden worden en blijven, aangezien de ideeën die hiermee gepaard gaan niet getolereerd kunnen worden, vrijheid van meningsuiting of niet. Van het afbeelden van een gewone rode ster zou men echter geen heisa moeten maken. Indien men de hamer en sikkel hier bij op afbeeldt is dat natuurlijk iets anders...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.