actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2016, 16:56
Dimas.V*n.Eysendeyk Dimas.V*n.Eysendeyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 25
België en Nederland treden op tegen "vakantiegangers" onder vluchtelingen

België en Nederland slaan de handen in elkaar om de controle op zogenoemde "vakantiegangers" onder de vluchtelingen te versterken. Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) en de Nederlandse minister van Migratie Klaas Dijkhoff hebben daarover vandaag in Brussel een intentieverklaring ondertekend.
"Vakantiegangers" zijn erkende vluchtelingen die tijdelijk teruggaan naar hun land van herkomst, bijvoorbeeld voor vakantie of familiebezoek. Dat is niet toegestaan. Vluchtelingen hebben immers die status gekregen omdat ze in eigen land gevaar lopen. Wie toch huiswaarts gaat, geeft eigenlijk het signaal dat hij geen bescherming in een ander land nodig heeft.

Om onder de radar te blijven, reizen "vakantiegangers" vaak via luchthavens in buurlanden. Met Nederland wisselde België daarover al sporadisch informatie uit, beide landen willen die uitwisseling van informatie over mogelijk misbruik van de vluchtelingenstatus op systematische wijze organiseren. Francken hoopt die samenwerking ook uit te breiden naar Frankrijk en Duitsland.

"Het gaat om een kleine groep onder de vluchtelingen, maar dit is toch heel belangrijk", zo lichtte Francken toe. "We hebben veel gevraagd van de bevolking op het vlak van gastvrijheid, dan moeten we ook kordaat optreden tegen mensen die er misbruik van maken." Dijkhoff beaamde. "We willen als goede buren elkaar helpen in het handhaven van onze rechtstaten."

België richtte zo'n zes maanden geleden een fraudecel op. Sinds het fenomeen van nabij wordt opgevolgd, zijn 40 dossiers overgemaakt aan het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen. Vijftien daarvan zijn aangebracht vanuit Schiphol, vijfentwintig vanuit Zaventem. Die dossiers hebben tot nu toe geleid tot vijf intrekkingen van een vluchtelingenstatus.

Eigen mening:
Aan de ene kant versta ik wel waarom de vluchtelingen terug naar hun plaats van herkomst zouden willen gaan omdat ze alles moeten hebben achterlaten omwille van bijvoorbeeld oorlog of andere factoren. Ik zou zelf als ik een vluchteling zou zijn ook het liefst terug naar mijn eigen land gaan voor mijn familie en vrienden en ook voor mijn eigen cultuur, want het kan goed zijn dat de vluchtelingen zich helemaal moeten aanpassen aan de cultuur in onze landen.
Aan de andere kant vind ik niet correct dat de vluchtelingen het zich kunnen permitteren om in onze landen te komen profiteren van onze gastvrijheid en als ze er genoeg van hebben gewoon terug naar hun eigen land gaan totdat ze het daar weer beu zijn of om andere reden terug te keren naar ons en weer te komen profiteren van onze bescherming en gastvrijheid die onze landen bieden.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2840028
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.