actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th January 2011, 09:25
Stefan.Scheltjens Stefan.Scheltjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 69
Studenten lerarenopleiding vinden steeds moeilijker stageplaats

De studenten uit de lerarenopleiding hebben het steeds moeilijker om een stageplaats te vinden.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) heeft, in samenspraak met de lerarenopleidingen, een task force opgericht die naar oplossingen moet zoeken, liet hij weten aan Vlaams parlementslid Kathleen Deckx (sp.a).

Exacte cijfers over het tekort aan stageplaatsen zijn moeilijk te vinden. Studenten zijn immers zelf verantwoordelijk om een stageplaats te vinden en de aanvraagprocedure is niet geautomatiseerd.

De zogenaamde "expertisenetwerken", de samenwerkingsverbanden tussen de lerarenopleiding, hielden een bevraging en daaruit blijkt dat 30 tot 35 procent van de aanvragen geweigerd worden. Volgens die bevraging weigeren steeds meer scholen systematisch stagiairs, wat dan weer de druk op andere scholen verhoogt.

Over het waarom van die weigeringen en over de oorzaak van het gebrek aan stageplaatsen lopen de meningen uiteen. Enkele hogescholen menen dat het afschaffen van de mentoruren - uren die een ervaren leerkracht krijgt om stagiairs en jonge leerkrachten te begeleiden - aan de basis ligt van het probleem.

Minister Smet meent echter dat er een ruimere oorzaak is: sinds 2006 is praktijkstage een belangrijker onderdeel geworden van de lerarenopleiding. Bovendien is het aantal studenten in de lerarenopleiding toegenomen, zegt de minister.

De lerarenopleidingen willen zelf oplossingen zoeken en achten een ingreep van de overheid niet wenselijk. Sp.a-parlementslid Deckx vindt dat er wel "regelgevende maatregelen" moeten komen als die oplossing uitblijft. "De Vlaamse overheid moet erover waken dat de opleiding van leerkrachten niet in het gedrang komt", zegt ze

De Standaard Online - dinsdag 25 januari 2011, 17u24

Dat scholen stagiairs weigeren, is niet zo'n goede zaak. We hebben de scholen nodig, zodat we praktijkervaring kunnen opdoen.
Het is wel begrijpelijk dat elke school zijn limieten heeft. Je kan maar een bepaald aantal stagiairs toelaten, want je moet ze ook nog allemaal kunnen begeleiden. Bovendien worden niet alle vakken evenveel uren in de week gegeven en is het wel begrijpelijk dat er vakken zijn waarvoor er meer problemen zij dan voor andere vakken.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar wiskunde en geschiedenis. Wiskunde wordt in elke richting gegeven, en in sommige richtingen zelfs 6 tot 8 uur per week, de andere richtingen krijgen toch ook nog 3 uur per week. Geschiedenis daarentegen wordt ook wel in alle richtingen gegeven, maar wel maar 2 uur per week. Er zijn dus minder uren geschiedenis, en dus minder plaatsen voor stagiairs.
Het is ook wel een feit dat de laatste twee jaren het aantal studenten in de lerarenopleidingen fors gestegen zijn. De KHK barst bijna uit zijn voegen. dat zie je vooral onder de middag. Er zijn al twee middagpauzes, en dan nog heb je niet altijd plaats om te gaan zitten tijdens het eten...
Hopelijk zien stagescholen hun nut en belangrijkheid in, en beginnen ze niet zomaar stagiairs te weigeren. Want dat zou betekenen dat het onderdeel stage in de lerarenopleiding moet verkleind worden, en nochtans is dit eigenlijk het belangrijkste onderdeel, want 'al doende leert men'.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th January 2011, 15:55
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Het valt steeds harder en harder op dat scholen minder stagiairs aannemen. Dit zorgt voor grote problemen. Vorig jaar zat ik in het eerste jaar van de lerarenopleiding in Vorselaar. Hier had je al stage in oktober. Nu hebben de leerlingen in het eerste jaar pas stage in maart! Volgens mij verliest de school zo haar goede reputatie qua stages.
Ook nu, in het tweede jaar van de lerarenopleiding, zijn er veel problemen. In maart en mei hebben wij onze lange stages, maar omdat scholen minder stagiairs aanpakken, zijn er leerkrachten in opleiding die een verre verplaatsing moeten doen naar hun stageschool.
Wat Stefan zegt over onze school klopt ook. Ze barst inderdaad uit haar voegen. Er waren in het begin van het jaar klassen van meer dan 50 leerlingen in. Die klassen pasten amper in een gewone klas.

Als de scholen zo blijven doorgaan zullen er steeds minder en minder stages gelopen worden. Zo zal uiteindelijk de kwaliteit van nieuwe leerkrachten minder goed worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th January 2011, 18:32
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Ik ben het eens met Stefan. Geschiedenis en dergelijke vakken (1/2 uur/week/klas) blijven een probleem. Ik denk, zoals in het artikel vermeld staat, dat we de oorzaak moeten zoeken bij het afschaffen van mentorenuren. Er zijn zoveel scholen waar enkel nog 'oud-leerlingen' terecht kunnen. Ergens zou het niet mogen, maar ik kan de scholen wel begrijpen. Een gevolg hiervan is dat scholen die wél stagairs toelaten, overrompeld worden met studenten. Tijdens mijn eigen secundaire schoolloopbaan, heb ik nauwelijks stagairs gehad. Terwijl ze me op de contactdag vertelde dat er maar liefs 44 stagairs zullen les geven. Ik denk dat hier ook begeleiding in het gedrang komt, zeker door het afschaffen van mentorenuren. Hoe kan een student zijn les optimaleren als hij aan zijn lot wordt overgelaten? Wat Vorselaar betreft kan ik, jammer genoeg, enkel maar bevestigen. De kwaliteit daalt door het (té) grote aantal studenten. En dat merken we allemaal. Waarom geen zogenaamde 'stop' invoeren?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th January 2011, 13:45
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Dit is toch allemaal begonnen vorig jaar toen ze de leerkrachten niet meer zouden betalen voor dit 'extraatje' dat ze deden naast hun schooluren ...
Niet moeilijk ! Minder betalen meer doen ? Zo werkt bijna niemand
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th January 2011, 15:19
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik kan begrijpen dat scholen stagairs gaan weigeren. Ze brengen veel extra werk met zich mee.
Ik kan nu uit ervaring spreken nu ik er hier in KVRI al enkelen heb zien passeren dit jaar.
Je geeft een onderwerp (waar tegenwoordig ook op eisen voor gesteld worden!) en je bent niet zeker of dit een degelijke les gaat worden of niet. De kans zit er in dat je de hele les opnieuw moet geven omdat je leerlingen het niet begrepen hebben. Als je zoals ik vakken hebt met 1 of 2 uren kan het dan soms krap worden.
De kwaliteit daalt volgens mij ook door het hoge aantal studenten (zoals hier al eerder aangehaald). De studenten krijgen niet genoeg begeleiding en die kunnen wij als mentoren ook niet bieden, wij hebben ook al werk genoeg.

Voor beginnende leerkrachten en leerkrachten met een nieuw handboek komt er nog extra werk bij om te moeten plannen welke les de stagaire kan geven. Dit is niet zo vanzelfsprekend om in te schatten waar je binnen twee maanden bijvoorbeeld gaat zitten.

Je wil als mentor toch voldoende feedback geven anders is de les voor niets geweest. Maar ook hier steek je tijd en energie in.

Nu ik aan de andere kant sta merk ik pas hoe belastend het voor mentoren is om stagairs over de vloer te krijgen.
Begrijp me niet verkeerd! Bij mij zijn ze allemaal welkom! (maar toch hoop je telkens dat het een goede les wordt, zowel voor de stagaire als voor de leerlingen)
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th January 2011, 15:50
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Ik ben het volledig eens met mijn medestudenten. Er zitten gewoon té veel studenten in de lerarenopleiding in Vorselaar en daardoor daalt de kwaliteit. Bovendien is het vinden van een stageplaats een zeer moeilijke opdracht, zo blijkt dit schooljaar. Er zijn op dit moment nog altijd studenten die nog geen stageplaats gevonden hebben voor maart en/of mei. Daarnaast zijn er ook heel wat studenten die erg ver moeten rijden om stage te kunnen doen. Lessen voorbereiden vraagt heel wat werk, zeker voor leerkrachten in opleiding. We willen er allemaal voor zorgen dat onze lessen zo goed mogelijk zijn maar als we veel tijd verliezen door in files te staan of omdat we gewoon ver moeten rijden om op onze stageplaats te geraken, verliezen we kostbare tijd.

Ook voor de mentoren wordt de druk hoger. Dan is het logisch dat er heel wat mentoren afhaken en geen stagiairs meer willen begeleiden. Toch vind ik dat iedereen een kans moet krijgen om een fatsoenlijke stageplaats te bekomen. Ik hoop dat er snel een oplossing gevonden zal worden voor het tekort aan stageplaatsen want zo blijft het alleen maar moeilijker worden voor studenten, mentoren én docenten. We mogen immers niet vergeten dat ook de docenten hier hinder van ondervinden. Zij moeten veel grotere afstanden afleggen en kunnen de studenten maar één of twee keer bezoeken tijdens hun stage.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.