actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2016, 10:52
Evelien.B*lmans Evelien.B*lmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poederlee
Posts: 55
Patiënten betalen steeds meer uit eigen zak

Patiënten betalen steeds meer uit eigen zak

Ziekenhuizen in België rekenen steeds vaker ereloonsupplementen aan voor het werk van artsen die amper of zelfs geen contact hebben met patiënten. Het gaat bijvoorbeeld om radiologen die scans uitvoeren of dokters die in het lab werken. Onder meer door die verborgen supplementen betalen patiënten steeds meer uit eigen zak. De Christelijke Mutualiteit wil komaf maken met de praktijk en vraagt om een verbod, zo meldt Het Nieuwsblad.

Ruim 1.460 euro. Zoveel betalen patiënten gemiddeld voor een ziekenhuisopname in een eenpersoonskamer. Dat blijkt uit de nieuwe Ziekenhuisbarometer van CM, die vandaag verschijnt. Het rapport is gebaseerd op een analyse van 1,4 miljoen ziekenhuisfacturen.

Meer dan 60 procent van de factuur (of 900 euro) bestaat uit ereloonsupplementen, extra bedragen die dokters mogen vragen bovenop de vaste tarieven als mensen voor de luxe van een kamer alleen kiezen. Vijf jaar geleden ging het nog om 56 procent, of 782 euro op een totaal van 1.379 euro. Ziekenhuizen rekenen steeds meer supplementen aan, zo concludeert het ziekenfonds. Alles samen betaalden patiënten in eenpersoonskamers vorig jaar zo’n 643 miljoen euro bovenop de standaardprijs voor hun verzorging, 5 procent meer dan het jaar daarvoor.

Logica zoek

Dat patiënten jaar na jaar meer uit eigen zak betalen, heeft drie oorzaken. Ten eerste blijven de maximale ereloonsupplementen die artsen mogen vragen, stijgen. ‘Nog eens twaalf ziekenhuizen hebben vorig jaar hun maxima opgetrokken’, zegt CM-voorzitter Luc Van Gorp. ‘Ze doen dat onder meer om artsen aan zich te binden, maar ook om hun financiering te krijgen.’

Ten tweede kiezen mensen vaker voor eenpersoonskamer dan vroeger. ‘Dat is logisch: mensen verkiezen privacy. Het is echter veel minder logisch dat zij in zo’n kamer meer moeten betalen voor een medische behandeling.’

Ten slotte is er een tendens om vaker ereloonsupplementen aan te rekenen voor technische prestaties. ‘Destijds rekenden alleen artsen die rechtstreeks contact hadden met de zieken supplementen aan. Nu gebeurt het meer en meer voor labonderzoeken of scans. Dat baart ons zorgen.’

Verbod

Wie een hospitalisatieverzekering heeft, krijgt minstens een deel van de supplementen terugbetaald. ‘Maar twee miljoen Belgen hebben geen hospitalisatieverzekering’, zegt Van Gorp.

De Christelijke Mutualiteit vraagt dringend beperkingen op de supplementen. Extra aanrekenen voor labonderzoek, scans en reanimatie zou zelfs helemaal verboden moeten worden.

‘De gebrekkige financiering door de overheid dwingt ziekenhuizen alle mogelijk middelen aan te wenden om niet in het rood te gaan’, zegt Van Gorp. ‘We moeten dringend naar een volledig nieuw systeem met een correcte financiering van ziekenhuizen en artsen. Want nu is de patiënt de dupe. We horen verhalen van patiënten die worden gepusht om een eenpersoonskamer te kiezen. Het alternatief: langer wachten of een andere arts kiezen. Wie meer geld heeft, krijgt dus sneller hulp. We dreigen zo te evolueren naar een geneeskunde op twee snelheden.’

Bron: De Standaard 21/11/2016 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161121_02582712)

Eigen mening: Ik ben verbaast door het lezen van dit artikel. Ik dacht dat het goed gesteld was met de gezondheidszorg in België maar als ik dit lees is het toch niet zo. Ik vind het heel erg dat onze gezondheidszorg zo gesteld is op geld. De mensen met veel geld krijgen veel sneller en betere zorgen toe gediend dan armere mensen en dat vind ik niet kunnen. Gezondheidszorg is voor iedereen en niet enkel voor enkel voor de rijke. Dit artikel zorgt ervoor dat dit probleem in de aandacht komt en dat er misschien een oplossing wordt gezocht.

Laatst aangepast door Evelien.B*lmans : 21st November 2016 om 11:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2016, 11:16
Hanne V*n Dooren Hanne V*n Dooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Ravels
Posts: 65
De rijken worden armer, de armen zieker

"De rijken worden armer, de armen worden zieker ..." Dat kreeg ik te horen toen ik vroeg hoe mensen met een laag inkomen een dure ziekenhuisrekening moesten betalen. Zelf moet ik wekelijks op ziekenhuisbezoek bij verschillende artsen, kinesisten, begeleiders ... Je kan het dus al raden, ook mijn ziekenhuisfactuur is maandelijks een berg geld. Een deel hiervan krijg ik niet terug van de verzekering. Nu hoor ik jullie denken: "Dat is meestal toch maar een klein deel?" Inderdaad, per afspraak moet ik zelf een klein deel opleggen, maar als je dit maandelijks, of zelfs jaarlijks optelt, kom je uiteindelijk aan een groot bedrag. Daarnaast kan ik niet zomaar stoppen met deze behandelingen, want dan ben ik een 19-jarige die niet meer kan functioneren, die hele dagen in bed moet doorbrengen. Zelf heb ik wel geluk dat mijn ouders dit kunnen financieren. Toch heeft niet iedereen dit geluk ... Ik vroeg me af hoe mensen met een laag inkomen dit deden, dus vroeg ik het aan mijn verzekering. Ik kreeg meteen te horen "de rijken worden armer, de armen worden zieker." Wanneer een arm gezin dit voorheeft, zal deze 19-jarige toch voor de optie 'niet functioneren en bedlegerig zijn' moeten kiezen ... Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Is dit dan niet het moment waarop we moeten zeggen dat het beleid hieromtrent veranderd moet worden? Bovendien snap ik niet goed waarom er een ereloon gevraagd moet worden voor labonderzoeken, scans? Ik ga het helemaal akkoord met de Christelijke Mutualiteit wanneer zij zeggen dat dit verboden moet worden!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st November 2016, 14:23
Sharon.G*bruers Sharon.G*bruers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 64
We vergelijken vaak de gezondheidszorg in Amerika met die van ons in Belgie. We zijn dan opgelucht dat we het zo goed hebben hier en hoe belachelijk het daar is voor de bevolking in Amerika. Toch, is het niet meer zo goed als vroeger vind ik. Zoals in het artikel staat, de arme worden armer en krijgen minder goede gezondheidszorg. De rijke worden rijker en krijgen betere gezondheidszorg. Ik vind dat niet kunnen, maar veel zal ook afhangen van de economie en daar heb ik weinig weet van. Ondanks economische factoren, vind ik dat iedereen gelijk voor de wet is qua gezondheidszorg. Ik vind gezondheid zo belangrijk en het gaat ons enkel meer kosten als er duizenden zieken overblijven die geen gezondheidszorg kunnen betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.