actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2014, 09:48
Valerie K*rckhofs Valerie K*rckhofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
‘Angstaanjagende nachtspelen zijn verboden’

‘Angstaanjagende nachtspelen zijn verboden’

De eerste Vlaamse horrorfilm, Welp, strookt niet met de realiteit. Dat laat Scouts en Gidsen Vlaanderen weten.
In de horrorfilm Welp van de Vlaming Jonas Govaerts wordt een groep welpjes met akela in een bos opgejaagd door een afschrikwekkend duo. ‘We willen de film zeker niet boycotten’, zegt Jan Van Reusel van Scouts en Gidsen Vlaanderen.‘We hebben samen met Jonas Govaerts het scenario doorgenomen en zijn er fier op dat een oud-scout zoiets verwezenlijkt.’
‘Maar we willen er wel op wijzen dat angstaanjagende nacht- en bosspelen er niet bij horen. Kinderen bang maken is geen kunst. Scoutsleiders en -leidsters weten, en horen te weten, dat dit verboden is’, aldus Van Reusel.
Nacht- of bosspelen zelf zijn niet verboden. ‘Maar het moet voor de kinderen te allen tijde duidelijk zijn dat het om een spel gaat. Zo’n spel mag niet ingekleed worden als een ontvoering of zo.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141015_01322502
Datum: 15/10/2014
Mening: Het is de bedoeling om kinderen plezier laten te beleven, niet om ze bang te maken. In dit artikel hebben ze volledig gelijk. Ik vind het goed dat dit nog eens aangehaald wordt, want ik denk dat er veel leiding is dat dit toch niet weet. Een nachtspel moet zijn grenzen hebben. Vaak denken ze bij de oudere groepen dat die oud genoeg zijn voor eventueel alleen gelaten te worden. Maar het blijven kinderen, er moest maar eens iets gebeuren. De leiding wordt altijd verantwoordelijk gesteld. Ze moeten over sommige activiteiten toch eens meer nadenken. Ik denk dat er vooral bij de oudere groepen de mist in wordt gegaan, omdat ze zogezegd toch oud genoeg zijn. Je moet er eens bij nadenken dat er sommige leden wel eens iets hebben meegemaakt hebben en echt bang kunnen zijn. Dat is geen plezier voor de leden maar vaak alleen voor de leiding. Dat vind ik niet kunnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2014, 10:17
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik kan mij enerzijds wel vinden in de mening van Valerie. Zelf ben ik een heel aantal jaren lid én leiding geweest bij de scouts. Op weekend en kamp moesten onze oudste groepen er soms in kleinere groepjes zelfstandig op uit trekken. Er werden regelmatig durftochten gehouden voordat we er zelfstandig op uit trokken. Dit met als bedoeling "voorbereid" te worden op wat eventueel kon komen.

De durftochten bestaan eruit dat je verschillende groepjes van 3 personen beurtelings vertrekken wanneer het donker is. Verschillende leiding zitten dan verstopt op de weg die de groepjes afleggen. Wanneer de groepjes voorbij iemand van de leiding lopen, haalt de leiding iets met de leden uit. Er wordt hier nooit overdreven en de leden die hieraan niet willen deelnemen, zijn dit ook niet verplicht. Ikzelf vond als lid dat deze durftochten goed waren alvorens we er zelfstandig op uit moesten trekken op weekend of op kamp. Natuurlijk schrokken we wel eens wanneer er iemand van de leiding ergens uit een maïsveld opsprong, maar iedereen stond aan het einde van dergelijke tochten wel sterker in zijn schoenen en had veel "schrik" overwonnen.

Natuurlijk moet er opgelet worden met welke activiteiten men doet op een jeugdbeweging. Maar ik vind dat het toch hier en daar nog wat uitdaging mag hebben. Het is en blijft een scouts en geen les bloemschikken of dergelijke.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th October 2014, 11:09
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ik ben het ook eens met beiden. De jeugdbeweging moet een plaats zijn waar je jezelf kan amuseren met vrienden. De jeugdbeweging is ook een plaats om dingen bij te leren zoals verantwoordelijkheid, samenwerken e.d.
In het artikel wordt wel beweerd dat het in jeugdbewegingen het er niet zo erg aan toe gaat, en dat de leiding zijn grenzen wel kent. Ik heb helaas al wel een verhaal gehoord waarbij een vriend van mij (die toen als 'kapoen' in de scouts zat) het bos werd ingestuurd om daar een horrorfilm te kijken. Ik weet niet de details, misschien was er leiding aanwezig of keken zij vanop een afstand toe. Het is wel een risico dat ze nemen. Het doel is om de jonge kinderen wat harder te maken, maar dit kan toch in het verkeerde keelschat schieten. Sommige kinderen zouden zo'n schrik krijgen dat ze misschien weglopen en verdwalen, anderen kunnen lichte (of zware) trauma's oplopen. Ze moeten ook rekening houden met de 'beginsituatie' van deze kinderen. Wie weet is er iemand dat effectief al iets erg heeft meegemaakt in een donker bos.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.