actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2016, 18:26
Gloria.J*nssens Gloria.J*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Noorderwijk
Posts: 25
Studie: voor vele soorten verandert het klimaat te snel

De opwarming van de aarde gebeurt zo snel, dat vele dier- en plantensoorten niet in staat zullen zijn om zich op tijd aan te passen. Ze zullen de klimaatverandering niet overleven, zeggen wetenschappers op basis van een studie van meer dan 250 soorten.

Terwijl veranderingen in temperatuur en neerslag hun habitat wijzigen, passen planten en dieren zich aan hun nieuwe situatie aan. Ecologen van de universiteit van Arizona bestudeerden hoe snel die aanpassing gebeurt bij 266 planten en diersoorten - insecten, amfibieën, vogels, zoogdieren en reptielen - en vergeleken dat met de voorspelde snelheid van de klimaatverandering. De resultaten verschenen in het vakblad Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

De dramatische conclusie van het onderzoek is dat de soorten zich gemiddeld 200.000 keer trager aanpassen dan de snelheid van de klimaatverandering. Dat betekent dat vele soorten de snel opwarmende aarde niet zullen kunnen bijhouden en reddeloos verloren zijn.

Amfibieën, reptielen en planten

Volgens de onderzoekers zijn vooral amfibieën, reptielen en planten kwetsbaar. Vogels en zoogdieren hebben betere vooruitzichten, omdat ze in staat zijn om hun eigen lichaamstemperatuur te regelen.

Daarnaast lopen tropische soorten een groter risico dan soorten die in een gematigd klimaat leven. Sommige dieren zullen zich naar een andere hoogte of breedtegraad kunnen verplaatsen om te overleven. "Maar voor veel organismen is dat geen optie", zegt onderzoeker John Wiens van de universiteit van Arizona aan BBC News. Dat geldt niet alleen voor planten, maar ook voor dieren in geïsoleerde gebieden, zoals natuurreservaten, bergen of eilanden. "Voor die soorten dreigt een dubbel gevaar: de klimaatverandering en verlies van habitat."

Bron: De Morgen 23/11/2016

Eigen mening:
Het doet me toch altijd een beetje als ik zulke dingen lees. Ik vind het lastig om te aanvaarden dat er tijden gaan komen waar vele soorten zullen uitsterven. Deels is dit ook de schuld van de mens, en dat maakt het niet eerlijk vind ik. Wij zorgen voor de opwarming van de aarde en andere soorten op onze planeet boeten ervoor.
Bij alle vorige klimaatsveranderingen in de geschiedenis was de schuld te vinden bij de wonderen van de natuur en nu bij de fouten van de mens.
Schandalig als je er zo over nadenkt vind ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.