actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd September 2011, 14:27
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Euro op calvarietocht

12:47 - 22 september 2011 door Koen Dedobbeleer

Euro op calvarietocht

De euro zakt voor de tweede dag op rij stevig weg tegenover de dollar. Risicoschuwe beleggers sturen de Europese eenheidsmunt naar het laagste peil sinds begin dit jaar.

De euro verzwakt 0,7 procent tot 1,346 dollar. Ook tegenover de Japans munt zit de eenheidsmunt in het defensief. Valutahandelaars betalen nog 102,86 yen voor een euro, het laagste peil in een decennium.

Wereldwijd reageren beleggers hypernerveus op de neerslachtige boodschap van de Amerikaanse centrale bank. De Federal Reserve waarschuwde gisteren voor de 'aanzienlijke, neerwaartse risico's voor de Amerikaanse economie. De markten vrezen dat de nieuwe maatregelen weinig zoden(1) aan de dijk brengen.

'In plaats van de markten gerust te stellen, heeft de Fed net de somberheid aangewakkerd', vertelt econome Jane Foley van Rabobank aan AFP. 'Dat heeft de risicoaversie versterkt.' In onzekere tijden schuilen beleggers traditioneel in dollars, zowat de meest liquide belegging ter wereld.

Door de aanslepende schuldencrisis lopen beleggers in een boogje om de euro, die ze als een gevaarlijkere belegging bestempelen dan de dollar. Het ondernemersvertrouwen in de eurozone was niet van die aard om de ongerustheid weg te nemen. De PMI-graadmeter(2) kwam uit onder de 50, wat wijst op een krimp.

Bron: http://www.tijd.be/nieuws/geld_-_be...-3467.art?ckc=1

De economische toestand hebben we niet altijd zelf in de hand, net zoals de koerswijzigingen van de euro. De laatste jaren hebben wij al veel koersveranderingen gezien, maar de euro lijkt alsmaar lager en lager te vallen. Echt gezond voor de economie van een land, en zo ook Europa en de wereld, kan dit niet echt zijn. Ik heb daar gisteren nog een discussie over gevoerd toen ik in het nieuws hoorde dat Griekenland weer in crisis zat en dat zij weer een groot bedrag nodig hebben om hieruit te komen. Toen werd mij ook de visie voorgelegd: de euro heeft veel kapotgemaakt voor sommige landen. Eerst snapte ik dit niet zo goed, maar nu ik erover heb nagedacht, moet ik die visie toch wel gedeeltelijk volgen. Sinds de euro is ingevoerd, wat als bedoeling vereniging van Europese landen voor ogen had, zijn heel wat landen in de problemen gekomen (zowel voor als tijdens de economische wereldcrisis). Blijkbaar ben ik niet de enige die zo denkt, maar natuurlijk zijn wij wel de enigen die er niets aan te zeggen hebben! Dat helpt ook weer niets vooruit! Want de mens blijft maar knikken en slikken, maar er moet toch snel iemand komen die daar een halt wilt aan toeroepen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.