actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2012, 18:49
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Kyoto-protocol verlengd tot eind 2020

Het Kyoto-protocol wordt verlengd tot eind 2020. Dat is vandaag in Doha meegedeeld door het Qatarese voorzitterschap van de VN-klimaatconferentie.

Dankzij 'Kyoto II' blijft er een internationaal akkoord dat voorziet in bindende doelstellingen voor de vermindering van de CO2-uitstoot. De onderhandelaars moesten in Doha een nieuw akkoord vinden, omdat het Kyoto-protocol eind dit jaar afloopt en omdat bijkomende, bindende, maatregelen nodig werden geacht.

Het nieuwe akkoord zal ingang vinden vanaf 2013. Het bevat evenwel geen strengere uitstootlimieten, iets wat nochtans nodig lijkt om de wereldwijde opwarming van de aarde tot minder dan 2 graden Celsius te beperken.

Via Kyoto II engageren de Europese Unie, Australië en een tiental andere industrielanden zich ertoe om de uitstoot van hun broeikasgassen tot 2020 te beperken. Die landen zijn samen goed voor zowat 15 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Een klimaatverdrag dat alle landen bindt, zal er wellicht pas daarna komen.

Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/M...eind-2020.dhtml)

Eigen mening: En dit krijg je dan als 'oplossing'. Dit is gewoon uitstelgedrag. Echt niks is hier goed aan, want geen enkel land wordt nu verplicht om eigenlijk iets drastisch te veranderen aan zijn uitstoot. Het gaat weer net hetzelfde zijn als het eerste kyoto-protocol, waar bijna geen enkel land het doel heeft bereikt. Nog iets waar ik me aan stoor is dat de VS,Canada... niet eens meedoen met het kyoto-protocol. Betekent dat dan dat zij zo veel mogen uitstoten als ze willen, zonder dat ze hiervoor een straf krijgen? En dat er pas tegen 2020 een klimaatverdrag gaat komen dat alle landen bindt, hoe kunnen ze dat nu al weten? Gaan ze daar nu al van uit? Dat er helemaal niets gaat gebeuren? En wat gaat dan het verdrag in 2020 zijn? Het uitstellen van dit kyoto-protocol? En ik die dacht dat uitstelgedrag typisch was voor leerlingen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2012, 12:11
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
In mijn ogen is dit niet eens een verlenging van het protocol. Er is nu een 'akkoord' gesloten tussen een aantal landen die goed zijn voor ongeveer 15% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Wat met de overige 85%?!
Grote vervuilers zoals de VS, Canada, Japan,... stappen niet mee in dit akkoord. Deze landen zullen hun uitstoot dus niet reduceren.
Daarnaast zijn er ook geen strengere uitstootlimieten voor de landen die wel een akkoord hebben gesloten.
Er is dus helemaal geen stap in de goede richting gezet.
Dit zijn echter niet de woorden van onze federale staatssecretaris Wathelet, al spreekt hij zichzelf tegen.
Hij haalt aan dat de onderhandelingen niet tot het gewenste resultaat hebben geleid, maar dat we wel een stap in de goede richting zetten...

Federaal staatssecretaris Melchior Wathelet, die op de conferentie aanwezig was vindt dat de onderhandelingen niet tot het gewenste resultaat hebben geleid. "De Europese Unie en België wilden verder gaan, maar dit akkoord is een stap in de goede richting", zegt Wathelet. "Er wordt vooruitgang geboekt. Die is weliswaar te traag en mist de ambitie die ik zou willen zien, maar er is vooruitgang."
(http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...1208_Doha_bijna)

Ik vraag me echt af op welk vlak er vooruitgang is geboekt? Dat het protocol zeven jaar wordt uitgesteld met minder landen?!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2012, 21:49
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Onze politici zingen wel voor het klimaat, maar doen niks

Onze politici zingen wel voor het klimaat, maar doen niks

De klimaattop in Doha aan de Perzische Golf is weer een maat voor niets geworden. Na twee weken discussiëren en onderhandelen gingen de vertegenwoordigers van de verschillende landen uit mekaar met het zwakst denkbare akkoord : de oude Kyoto-afspraken worden verlengd tot 2020, zonder nieuwe initiatieven. “Mijn maag keert ervan om”, zegt weervrouw Jill Peeters. “Onze politici zongen mee met ‘Sing for the Climate’, maar zwegen in Doha in alle talen”, reageert ook Brigitte Gloire van Oxfam boos.

Lange tijd zag het ernaar uit dat Doha zou slagen waar de tops van Kopenhagen, Cancún en Durban jammerlijk faalden. De belangen waren te groot, zo heette het, en de druk ui groene hoek werd zo zwaar dat er wel een nieuw akkoord bereikt moest worden. Helaas. Ook deze keer gingen de grote landen uit mekaar zonder nieuwe engagementen.
Voor België volgde VTM-weervrouw Jill Peeters de situatie in Doha op. “Een paar dagen voor de top begon, was het al duidelijk dat de hooggespannen verwachtingen best wat bijgesteld werden”, zegt ze. “De sfeer was niet van die aard dat er spraakmakende overeenkomsten zouden getekend worden. Zolang er geen harde dollars mee te verdienen vallen of, erger nog, zolang de bijsturing van het klimaat geld kost, is geen enkele overheid bereid om het ecologische belang te laten voorgaan op het economische. We hadden stiekem gehoopt dat een aantal landen hun nek zouden uitsteken en toch straffe engagementen op tafel wilden leggen, maar iedereen zweeg. Gelukkig is Doha niet geëindigd in een Kopenhangen-catastrofe waarbij alle deelnemers aan de top met slaande deuren en in wegvliegende helikopters vertrokken. Dit keer werd er nog wel ruimte gelaten voor verdere afspraken, hoe vaag die ook kunnen zijn. En Amerika, het land dat tot nog toe geen millimeter bewoog, gaf te kennen dat het in de toekomst wel wil meewerken. Ondanks de mislukking van de top, is er reden voor heel gematigd optimisme. Iedereen spreekt nog met mekaar, misschien komt het op de milieutop van Parijs in 2014 weer goed. Ik word ziek als ik denk aan al die gemiste kansen, maar ik hoop dat minstens de kiem gelegd is voor succes over twee jaar.”

Knelpunt
Grootste knelpunt deze keer waren de afspraken over het terugdringen van de broeikasgassen. De strenge normen deden de verschillende landen, waaronder Polen, besluiten om zich uit het debat terug te trekken. Een trieste zaak, vindt Mathias Bienstman van de Bond Beter Leefmilieu. “De wereld is nog altijd op weg naar een onomkeerbare klimaatopwarming van vier graden of meer. Heel wat landen kwamen naar Doha zonder ambitie en zonder geld. Dat gebrek aan realiteitszin moet veranderen, anders is de kans op een globaal klimaatakkoord in 2015 nu al verkeken.” Dat het oude protocol verlengd wordt, vindt hij “positief maar totaal onvoldoende”. Bienstman: “De Europese Unie heeft Kyoto-doelstelling voor 2020 al zo goed als bereikt en zou het doel moeten aanpassen naar -30%. Dat is niet gebeurd.”

zwijgen
“De Belgische politici traden ongelooflijk zwak op in het financieringsdossier”, zegt Bogdan Vanden Berghe, algemeen directeur van 11.11.11. “België sloeg al een slecht figuur door zijn eerdere klimaatfinancieringsbeloftes niet na te komen, in Doha bleek ook dat ons land geen enkel cijfer op tafel wilde leggen voor ná 2013.”De inspanningen van de Belgische regering worden door Oxfam haast geridiculiseerd. “Het ergste is dat tal van Belgische politici wél meezongen met ‘Sing for the Climate’, maar in Doha in alle talen zwegen”, zegt Brigitte Gloire. “Melchior Wathelet zei geen woord in Doha, en Joke Schauvlieghe was niet een aanwezig.”

bron : HLN van maandag 10 december 2012

eigen mening:
Onze politici zongen dan wel mee met “Sing for the climate” maar werkelijk iets doen voor het klimaat in Doha zat er niet in. Voor geen enkele deelnemer trouwens en dat vind ik heel verontrustend. Ondanks alle signalen die onze planeet stuurt, sluiten onze politici wereldwijd de ogen.
Er is wel een akkoord dat het vorige protocol verlengd, maar dit is niet genoeg.
Door de economische crisis is er momenteel minder uitstoot, maar dit is slechts tijdelijk.
Gelukkig beseft Amerika nu ook dat er iets moet gedaan worden, en gaf het land te kennen dat het in de toekomst wel wil meewerken. (Daarvoor hadden ze wel de superstorm Sandy nodig.) En ondertussen gaat de opwarming verder. Zal de mensheid er in slagen de eerste soort te zijn op deze planeet die verantwoordelijk is voor zijn eigen ondergang?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.