actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2016, 19:32
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
Onderzoekers KU Leuven mogelijk een stap dichter bij genezing HIV-infectie

Onderzoekers van de afdeling Moleculaire Virologie en Gentherapie van de KU Leuven hebben in 2010 HIV-remmers ontdekt die verhinderen dat dit virus zich in het erfelijk materiaal van de mens inbouwt waar het zich kan vermenigvuldigen. Nu werd aangetoond dat het vervolgens terechtkomt op plaatsen waar geen vermenigvuldiging meer mogelijk is, wat perspectieven biedt op genezing.

Het HIV-virus gebruikt met name het cellulair eiwit LEDGF om zich op voorkeurplaatsen in het erfelijk materiaal in te bouwen, waar het zich kan vermenigvuldigen, waardoor de patiënt ziek wordt. De onderzoeksgroep Zeger Debyser (KU Leuven) toonde in 2010 aan dat de remmer LEDGINs dit proces verhindert. Doctorandus Lenard Vranckx ontdekte dat het HIV-virus na behandeling met LEDGINs terechtkomt op een niet-productieve plaats in het genoom waar het zich niet langer kan vermenigvuldigen. Ook na het stopzetten van de behandeling wordt geen nieuw virus aangemaakt.

"We moeten voorzichtig zijn want het gaat om onderzoek in celcultuur in het labo. Deze resultaten dienen nog bevestigd te worden tijdens proeven met muizen en later in klinische studies bij mensen. Als het klopt zijn we echter op weg naar een doorbraak, want het lijkt meer te doen dan alleen maar het afremmen van het HIV-virus zoals de andere middelen", aldus Prof. Zeger Debyser.

Er zijn echter nog een aantal onzekerheden. "We weten op dit ogenblik niet wat de effecten op lange termijn zijn van het stopzetten van de medicatie. Of het om een tijdelijk of definitief effect gaat moeten we verder nagaan in nieuwe studies. Zelfs een scenario waarbij medicatie voor een tijd kan worden stopgezet is echter een grote stap in de goede richting", aldus Debyser. Het zal volgens de Leuvense hoogleraar overigens ook nog enkele jaren duren vooraleer LEDGINs als geneesmiddel op de markt komt. De klinische studies hiertoe zijn lopende. "Ons onderzoeksresultaat dat dit middel mogelijk kans geeft op genezing kan de ontwikkeling van het medicament wel versnellen", aldus Debyser.

bron: http://www.demorgen.be/binnenland/o...ectie-b761feeb/

mening: Vele mensen over de hele wereld hebben te kampen met het HIV-virus. Hierdoor wordt hier al jaren onderzoek naar gedaan, met vooral vanaf 2010 goede gevolgen. Als binnen een paar jaar blijkt dat het geneesmiddel LEDGINs inderdaad zorgt voor het verplaatsen van het virus naar een plaats waar geen vermenigvuldiging plaats kan vinden en dat dit geneesmiddel geen slechte gevolgen heeft op lange termijn, kan er wel eens een echte doorbraak zijn in het onderzoek naar het virus. Het is normaal dat ze het geneesmiddel eerst nog zullen testen, jammer genoeg op dieren, en dat het pas binnen een paar jaar op de markt kan komen. Men zal nog even geduld moeten hebben, maar ik heb alvast een goed voorgevoel over het eindresultaat!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2016, 23:19
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Dit vind ik zeer goed nieuws. Zoals Sanne zegt hebben heel veel mensen over heel de wereld te kampen met HIV. Een ziekte die tot vandaag de dag nog altijd ongeneesbaar blijkt te zijn. Daarom vind ik het zeker goed en veelbelovend nu dat ze eindelijk een mogelijke doorbraak hebben gemaakt in het vinden van een genezing voor het virus. Spijtig genoeg zal het geneesmiddel inderdaad eerst nog vele testfasen moeten doorstaan vooraleer het op de markt gebracht kan worden. Het zoals Sanne zegt inderdaad een spijtige zaak dat dit testen op verschillende dieren zal moeten gebeuren, maar als mijn daardoor een geneesmiddel voor het HIV-virus kan vinden, denk ik wel dat het het waard is. Als dit onderzoek ons nog geen geneesmiddel geeft, brengt het ons al wel zeker dichter bij het vinden van een geneesmiddel. Dit is ook zeker iets positief. Ik kijk er al naar uit om hier meer over te horen en ik hoop uit de grond van mijn hart dat het eindenresultaat positief is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.